NY LEDELSE, NYE TONER: Nissans ferske toppsjef Ivan Esposito prater visstnok med Renault-kollegaen på jevnlig basis.
Foto: YOSHITO YANAGIDA, NISSAN
I samtaler:
Renault + Nissan = sant, igjen?
De tidligere partnerne Renault og Nissan revurderer separasjonen.
Renault sitter på 35,7 prosent av Nissan-aksjene, og Nissan eier stadig vekk 15 prosent av Renault, men signalene har vært tydelige:
Renault vil selge seg ut, og det skrantende forholdet skulle etter alle solemerker gå mot slutten.
Nå opplyser kilder til Financial Times at partene igjen er på talefot. Bakgrunnen er nytt lederskap, og dermed nye holdninger, på begge sider av bordet.
Nissan-oppoverbakke
I november i fjor sjokkerte Nissan bilverdenen ved å erklære at overskuddet ville bli 70 prosent lavere enn forventet. Dette innledet en stadig pågående prosess, der Nissan har vært i fusjonssamtaler med blant annet Honda, mens arbeidsplasser er blitt kuttet og fabrikker lagt ned – se en slags tidslinje nederst i artikkelen.
Underveis ble Nissan-sjefen Makoto Uchida kastet, kanskje fordi han røk uklar med sin motpart i Honda. Uchida ble erstattet av meksikanske Ivan Espinosa.
Samtidig har det vært utskifting hos Renault. Luca de Meo, som på mange måter ble tillagt æren for å gi selskapet svarte regnskapstall, kunne i sommer fortelle at neste ryddeoppgave blir hos luksusartikkelkonsernet Kering.
François Provost, med lang fartstid i Renault, rykket opp.
Snakker jevnlig
Det skal ha vært de Meos avskjed, mer enn Espinosas restrukturering, som ble avgjørende for at de to selskapene nå diskuterer fortsatt samarbeid.
Ifølge en talsperson for Renault snakker Provost og Espinosa sammen på jevnlig basis, om «hvordan selskapene kan støtte hverandre».
I første omgang tyder signalene på at Renault og Nissan akter å samarbeide om flere enkeltprosjekter, snarere enn å flytte inn i hverandres styrerom igjen. Nye Nissan Micra blir nevnt som et eksempel, denne blir laget ved en av Renaults fabrikker i Frankrike.
Carlos Ghosn
Selskapenes felles historie begynte da Renault kjøpte seg inn i – og kanskje reddet – Nissan i 1999.
Partnerskapet syntes å fungere utmerket innledningsvis, inntil det hele raknet rundt 2018. De fleste peker på arrestasjonen av hovedarkitekt Carlos Ghosn som punktet da forholdet surnet for alvor, men i realiteten hadde Nissan og Renault vært i tottene på hverandre i flere år, i en dragkamp om aksjeandeler og stemmerett.
Her kan du lese historien om Carlos Ghosn – fra suksess til arrestasjon, flukt og eksil
Det praktiske samarbeidet er aldri riktig blitt avsluttet. Ved siden av Micra er Renault Scenic et nærliggende eksempel. Denne deler plattform med Nissan Ariya, og så å si alt med Mitsubishi Eclipse Cross – merk at Nissan har en betydelig eierandel i Mitsubishi. Og så sent som i år steppet Renault inn for å redde en Nissan-fabrikk i India.
Nissan gjennom det siste året:
● I desember i fjor kom de første, offisielle meldingene om at en fusjon med Honda kunne være på trappene, selv om samarbeid hadde vært drøftet en stund. Mitsubishi syntes å bli med på lasset.
● I februar ble det opplyst at forhandlingene hadde brutt sammen.
● Bare dager etter ble det kjent at det enorme elektronikkselskapet Foxconn, som har spesialisert seg på å lage nær sagt alt for alle (inkludert f.eks. iPhone, Playstation og Xbox), ville tre inn som ny partner.
● Et par uker senere meldte Honda seg igjen, med et krav: At Nissan-sjefen måtte gå av først. Omtrent samtidig ble det åpenbart at Foxconn, tross sitt offisielle tilhold i Taiwan, ble sett på med skepsis. Årsaken var tilknytningen til Kina, der selskapets fabrikker befinner seg.
● 1. april ble sjefen Makoto Uchida byttet ut med meksikanske Ivan Espinosa – en åpenbar ryddegutt. Ytterligere nedbemanninger var punkt nummer én. Både salg av selskapets hovedkontor og samarbeid med kinesiske Dongfeng er blitt diskutert i ettertid.
● I disse dager luftes igjen et samarbeid med Honda, skriver Nikkei. Men da bare på det nordamerikanske markedet.
Les alle Motors biltester: