– Feil som oppstår, må kjøper ta ansvar for på egen
regning, skrev bruktbilfirmaet på Østlandet i kjøpekontrakten for en 10 år
gammel BMW, som hadde gått hele 169.000 kilometer.
De påpekte at bilen både har høy alder og høy kilometerstand.
– Det må på bakgrunn av dette forventes at feil kan
oppstå i etterkant av kjøpet, skrev bruktbilfirmaet i kontrakten.
Spon i dieselen
En ung kvinne fra Nordvestlandet kjøpe bilen usett, og
uten å prøvekjøre den, for 75.000 kroner.
Bare seks dager senere – etter 50
kjørte mil, havarerte bilen. Bruktbilfirmaet fikk derfor rett i sine
antagelser.
Verkstedet som undersøkte bilen, fant store mengder spon
i dieselsystemet.
Verkstedet mener bilen lenge har gått med spon i systemet. De anbefalte skifte av komplett dieselsystem, noe som vil
koste 93.000 kroner. Det er mye mer enn kjøpesummen på 75.000 kroner.
Den kvinnelige kjøperen klaget til forbrukermyndighetene.
Nå har Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet
bruktbilhandel, vedtatt at kvinnen skal få heve kjøpet – og at hun i tillegg
skal få dekket sine utgifter og renter helt fra bilkjøpet ble gjort for nesten tre
år siden.
Heving av kjøpet innebærer at kvinnen får kjøpesummen
tilbake, mot å stille bilen til disposisjon for selgerne.
Forbrukerklageutvalget påpeker at havariet oppsto kort
tid etter kjøpet, og at utbedring koster mye mer enn bilen kostet å kjøpe.