SPON I DIESELEN: BMWen på verkstedet har ingen sammenheng med bilen i artikkelen.

BMW-kjøp ble hevet:

Fant store mengder spon i dieselen

Bruktbilfirmaet måtte bite i seg avsnittet i kjøpekontrakten om at feil er kjøpers ansvar. Kjøpet ble hevet av forbrukermyndighetene.

Publisert Sist oppdatert

– Feil som oppstår, må kjøper ta ansvar for på egen regning, skrev bruktbilfirmaet på Østlandet i kjøpekontrakten for en 10 år gammel BMW, som hadde gått hele 169.000 kilometer.

De påpekte at bilen både har høy alder og høy kilometerstand.

– Det må på bakgrunn av dette forventes at feil kan oppstå i etterkant av kjøpet, skrev bruktbilfirmaet i kontrakten.

Spon i dieselen

En ung kvinne fra Nordvestlandet kjøpe bilen usett, og uten å prøvekjøre den, for 75.000 kroner.

Bare seks dager senere – etter 50 kjørte mil, havarerte bilen. Bruktbilfirmaet fikk derfor rett i sine antagelser.

Verkstedet som undersøkte bilen, fant store mengder spon i dieselsystemet.

Verkstedet mener bilen lenge har gått med spon i systemet. De anbefalte skifte av komplett dieselsystem, noe som vil koste 93.000 kroner. Det er mye mer enn kjøpesummen på 75.000 kroner.

Får heve

Den kvinnelige kjøperen klaget til forbrukermyndighetene. Nå har Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bruktbilhandel, vedtatt at kvinnen skal få heve kjøpet – og at hun i tillegg skal få dekket sine utgifter og renter helt fra bilkjøpet ble gjort for nesten tre år siden.

Heving av kjøpet innebærer at kvinnen får kjøpesummen tilbake, mot å stille bilen til disposisjon for selgerne.

Forbrukerklageutvalget påpeker at havariet oppsto kort tid etter kjøpet, og at utbedring koster mye mer enn bilen kostet å kjøpe.