Heidi Torset og familien i Balestrand på Vestlandet
kjøpte våren for tre år siden en ny Volkswagen ID.3 av merkeforhandleren Berge
& Co, som senere har blitt Frydenbø Bil.
Familien kjører kun elbiler, og har nå til sammen fire
elbiler. Derfor har de god erfaring med lading.
De tre andre bilene, en VW ID.4, en Kia og en Jaguar, lader på normal måte. Men ikke deres ID.3. Tre–fire måneder etter kjøpet begynte de å få feilmeldinger om at
bilen bare kunne nødlades på hjemmeladeren fra merket Easee, og at fullading dermed
vil ta 30 timer.
– Hvis man er på reise, bli man jo stående der å lade i
30 timer, sier Torset oppgitt til Motor.
Dokumenterte
For å dokumentere problemene tok familien opp video av
at de først lader ID.3-en med Easee-laderen. Videoen viser at ladingen kun skjer
i såkalt nødmodus, og at ladingen da tar svært lang tid. Deretter kobler de familiens
VW ID.4 til den samme laderen. ID.4-en lader helt normalt.
Enkelte ganger har familien også opplevd ladeproblemer
med ID.3-en på hurtigladere.
Annonse
NAF-rapport
VW ID.3 hadde flere barnesykdommer de første par årene. Mange eiere hadde problemer med bilene sine. Torset og familien hennes hadde bilen inne på verkstedet
til merkeforhandleren hele åtte ganger fra 2021 til 2023, uten at verkstedet
greide å løse ladeproblemene.
NAF testet bilen, og fikk en rekke feilkoder både på
ladesystemet og på andre systemer på bilen.
NAF avdekket også feil med fjernlysene, og feil på
diverse sensorer på bilen. I tunneler ble fjernlysene stående på og blende
motkommende trafikk.
– Diverse sensorer på bilen lever sitt eget liv, skrev
NAF i rapporten sin.
På NAFs testkjøring stoppet dessuten bilen under fart, og
det kom feilmelding om at elektrosystemet ikke virket som det skulle.
Godtar
Også merkeverkstedet har konstatert ladeproblemene. I
fjor tilbød de seg å kjøpe bilen tilbake for 230.000 kroner. Torset kjøpte
bilen ny for 316.000 kroner to år tidligere, i 2021 og ville ikke akseptere tilbakekjøp-tilbudet
fra forhandleren.
Torset klaget til forbrukermyndighetene og har i
Forbrukerklageutvalget nå fått medhold i at hun skal få heve kjøpet, og få
343.000 kroner tilbake, inkludert forsinkelsesrenter for tre år.
Utvalget mener man må forvente at det elektriske systemet
fungerer, og at bilen til familien dermed har mangler.
Forbrukerklageutvalget mener det ikke er dokumentert at
bilen nå er feilfri.
– Vi har fått beskjed om at bilforhandleren
har godtatt vedtaket. Nå venter vi bare på utbetalingen, sier Torset fornøyd.
Hun er glad for å ha vunnet saken sin. Men hun synes
bilforhandleren har vært vanskelige mot dem. Bilforhandleren har ment at det
har vært brukerfeil, og at bilen til slutt var feilfri.
– Det føltes trasig å bli avvist slik, sier Torset, og fortsetter:
– Vi følte bilforhandleren hadde en nedlatende holdning mot oss. At vi
ikke ble tatt på alvor, og at de ikke trodde på oss. Jeg har hatt biler i mange
år, men aldri opplevd maken som nå.
Motor har spurt merkeforhandleren hva de synes om Torsets uttalelser.
Daglig leder Ørjan Smaadal i Frydenbø Bil i Førde sier at de kan forstå at en
slik prosess som Torset og familien har opplevd, kan være frustrerende.
– Da må det være takhøyde for uttalelser som gjenspeiler det, sier han.
– Utfordringer
Ørjan Smaadal sier også at han er lei seg for at de ikke klarte å løse
konflikten før den havnet hos forbrukermyndighetene.
– Vi opplever heldigvis veldig sjelden saker som dette.
– Hva synes dere om vedtaket til Forbrukerklageutvalget?
– Selv om våre undersøkelser viser at bilen lader slik den skal nå, har
kunden tross alt hatt utfordringer med bilen underveis. Det veier tungt når vi
har bestemt oss for å ikke ta saken videre, selv om det er elementer i
avgjørelsen som vi er uenige i.
Annonse
P.S.
Motor har flere ganger skrevet om alle barnesykdommene som de første eksemplarene
av VW ID.3 hadde.
Men da vi testet den igjen i fjor, kunne vår biltester
friskmelde Volkswagens moderne folkevogn: