RUSTET: Terje Plassen med sin Mercedes, som han kjøpte på en av outlet-avdelingene til Bertel O. Steen

Strid om reklamasjon:

Dekker ikke en krone for rust­skadet outlet-bil

Bertel O. Steen har solgt biler med reduserte reklamasjonsrettigheter. Terje Plassen fikk avslag på reklamasjonskravet sitt etter bare 21 minutter.

Publisert Sist oppdatert
BERTEL O. STEEN-KUNDE: Terje Plassen.

Bilannonsene til Bertel O. Steens «outlet»-utsalg har hatt følgende standardtekst:

«Bilene selges uten garanti og tilstandsrapport, og med redusert reklamasjonsmulighet».

Det siste fikk Terje Plassen fra Raufoss erfare, da det oppsto problemer med et varmeapparat i hans 2018-modell Mercedes-Benz, som han kjøpte i september i fjor.

– I 25 minusgrader i januar i år sluttet varmeapparatet plutselig å fungere, forteller Plassen.

Det viste seg at den såkalte PTC-enheten var ødelagt. Dette er et varmeelement, og det er et kjent problem at disse ryker tidlig på Mercedeser, ifølge teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

21 minutter

Reparasjonen kostet 46.000 kroner, og fredag 5. januar klokka 15.47 sendte Terje Plassen reklamasjons-forespørsel til bilselgeren han kjøpte bilen av.

Bare 21 minutter senere, klokka 16.08, fikk Plassen avslaget.

«Bilen er solgt med Outlet-vilkår», påpeker bilselgeren i svaret, før han avslutter med:

«Bertel O. Steen Outlet Oslo vil ikke være med på noen form for dekning i dette tilfellet her».

Taus

Etter at Forbrukerrådet kom med sterk kritikk av Bertel O. Steens praksis for salg av bruktbiler, har bilforhandleren tatt ut de to ordene «redusert reklamasjonsrettighet» fra annonsene sine.

Men Bertel O. Steen vil ikke svare på om det fører til at de nå vil vurdere Plassens reklamasjonskrav på nytt.

 – Vi ønsker ikke å uttale oss om pågående enkeltsaker i media, sier kommunikasjonsdirektør Anders Rikter i Bertel O. Steen.

Han påpeker at bilene de selger fra sine «outlet»-avdelinger skal være rimeligere.

– Objektene selges vesentlig billigere enn normal markedspris, påpeker han.

RUST: Denne PTC-enheten på Terje Plassens Mercedes måtte skiftes.

– Ikke billigere

Men det er ikke Terje Plassens erfaring. Han kjøpte Mercedesen sin for 291.000 kroner.

– Bilen var ikke priset lavere enn tilsvarende biler på markedet. Vi tenkte imidlertid at det skulle være trygt å handle hos Bertel O. Steen, fordi de anses å være en seriøs og stor aktør innen bilbransjen.

Plassen viser til at PTC-enheten er ødelagt på grunn av rust fra innsiden.

– Dette har utviklet seg over tid, og var på bilen da vi kjøpte den, hevder Plassen.

Siden rusten har utviklet seg over tid, fikk han heller ikke dekket reparasjonen hos forsikringsselskapet sitt.

Han har nå ved hjelp av advokat tatt saken sin til Forbrukertilsynet, hvor han krever å få dekket reparasjonen på 46.000 kroner.

Vurderer klage

Også Forbrukerrådet vurderer nå å gå til Forbrukertilsynet.

De er oppbrakt over bilbransjens uttalelser i Motor om forbrukerrettigheter, spesielt uttalelsene til et annet stort bilhus; Birger N. Haug, som i et oppslag uttaler at de bevisst dropper å ta tilstandsrapporter, fordi det er for kostbart.

Forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet mener standpunktet til Birger N. Haug bygger på feil forståelse av regelverket. Han omtaler også standpunktet som «vranglære».

– Dersom slikt blir vanlig praksis, tar det ikke lang tid før vi sender første klagen til Forbrukertilsynet på dette.

Forbrukerrådet mener bilforhandlerne forleder bilkjøperne, og ber dem heller se på hva deres egen bransjeorganisasjon, Norges Bilbransjeforbund, anbefaler.

Vi oppfordrer alltid til å benytte tilstandsrapport, sa Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund til Motor forrige uke.

Forbudt

Fra årsskiftet ble forbrukerkjøpsloven endret. En av de viktigste forbedringene for bilkjøperne er at det ikke lenger er lov å selge biler med generelle forbehold som at den selges «som den er», «som den står», eller med det engelske «as is».

Årsaken til innføringen av forbudet, er at kjøperne av biler som er solgt med generelle forbehold, har stilt svakere dersom det oppstår konflikt i reklamasjonsperioden.

Bertel O. Steen, landets nest største bilforhandlerkjede, er blant bilforhandlerne som har fjernet det generelle forbeholdet fra annonsene sine. Men de har flere andre forhold i annonsetekstene som forbrukermyndighetene reagerer på.

BERTEL O. STEEN-DIREKTØR: Anders Rikter.

Uenige

Forbrukerrådet mener at de små endringene Bertel O. Steen har gjort i annonsene sine, ikke er omfattende nok.

– Det er bra de tar grep, selv om grepet etter mitt syn ikke er helt i mål, sier Iversen.

Kommunikasjonsdirektør Anders Rikter i Bertel O. Steen bekrefter overfor Motor at de i løpet av de siste dagene har innhentet nye juridiske vurderinger av markedsføringen sin.

– Vi har valgt å justere annonsetekstene noe for å være på den sikre siden, sier han.

Rikter svarer ikke konkret på hva som justeres. Men han understreker:

– Vi er uenige i påstanden om at vi selger biler i strid med loven.

Skuffet

Bilkunde Terje Plassen på Raufoss er skuffet over Bertel O. Steen, og at de bruker jurister i utformingen av annonsetekstene sine.

– Den eneste måten de kan gjenvinne noe av min tillit på, og tilliten fra trolig flere som leser denne artikkelen, er at de legger seg flate og rydder opp, sier Plassen.