
Økonomisk kompensasjon for rekkeviddetap:
Derfor gir Hyundai laderabatt til Kona-eierne
De over 5000 Kona-eierne som er blitt oppfordret til kun å lade til 90 prosent for å minimere brannfaren i batteriet, får økonomisk kompensasjon for redusert rekkevidde.
Etter ulike tilfeller av branntilløp i Hyundai Kona produsert i Sør-Korea før mars 2020, har fabrikken tatt omfattende grep for å skifte batteripakker i de aktuelle bilene.
I Norge er totalt sett rundt 6000 kunder berørt. 80 prosent av modellene er Kona, 20 prosent er Ioniq.
I påvente av batteribytte, og for å minimere brannrisikoen, har eierne blitt oppfordret til kun å lade til 90 prosent.
Denne reduksjonen i rekkevidde – Konas offisielle rekkevidde er 484 kilometer – ønsker nå Hyundai å kompensere ved å tilby et ladekort («Charge myHyundai»).
Summen varierer
– Her får man en sum som er ment å kompensere for at man i en periode får noe kortere rekkevidde. Summen vil variere ut fra når man får ny batteripakke, og de som må vente lengst får naturlig nok mest, skriver PR- og produktsjef hos Hyundai i Norge, Øyvind Knudsen, i en epost til Motor.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»

Ny kreditt
Det er mange batteripakker som skal byttes, og prosessen tar tid. Men etter planen skal de siste byttene gjøres i løpet av høsten om et år.
De berørte kundene vil da få ny kreditt på sitt ladekort etter hvert som tiden går innen batteribyttet.
– Som et plaster på såret vil også de som eventuelt har fått byttet batteripakke før «Charge myHyundai»-kortet er på plass, få et beløp som de kan benytte til lading. Vi har ikke en eksakt dato, men det skjer i høst. Ingen vil med andre ord gå glipp av ladebeløpet sitt, sier Knudsen.
- De omfattede bilene er produsert før mars 2020 ved Hyundais fabrikk i Sør-Korea. Biler produsert etter dette er ikke omfattet, heller ikke biler produsert ved fabrikken i Tsjekkia. Siden mars 2020 har i all hovedsak bilene kommet derfra.
Forbrukerrådet påpeker at god informasjon om batteribytte er en nøkkelfaktor i denne saken. Denne bør komme så raskt som mulig, mener juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.
Ladekreditt fornuftig
– Jeg har forståelse for at det tar tid å både produsere og skifte batteriene, og bruksbegrensningene her er små sammenliknet med Opel Ampera. Det er etter mitt syn fornuftig å tilby de berørte kundene en kompensasjon som følge av de ulempene det medfører. Ladekreditt er fornuftig, og vil konkret kompensere for at forbrukerne noen ganger må lade oftere, skriver Iversen i en epost til Motor.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»