
Økonomisk kompensasjon for rekkeviddetap:
Derfor gir Hyundai laderabatt til Kona-eierne
De over 5000 Kona-eierne som er blitt oppfordret til kun å lade til 90 prosent for å minimere brannfaren i batteriet, får økonomisk kompensasjon for redusert rekkevidde.
Etter ulike tilfeller av branntilløp i Hyundai Kona produsert i Sør-Korea før mars 2020, har fabrikken tatt omfattende grep for å skifte batteripakker i de aktuelle bilene.
I Norge er totalt sett rundt 6000 kunder berørt. 80 prosent av modellene er Kona, 20 prosent er Ioniq.
I påvente av batteribytte, og for å minimere brannrisikoen, har eierne blitt oppfordret til kun å lade til 90 prosent.
Denne reduksjonen i rekkevidde – Konas offisielle rekkevidde er 484 kilometer – ønsker nå Hyundai å kompensere ved å tilby et ladekort («Charge myHyundai»).
Summen varierer
– Her får man en sum som er ment å kompensere for at man i en periode får noe kortere rekkevidde. Summen vil variere ut fra når man får ny batteripakke, og de som må vente lengst får naturlig nok mest, skriver PR- og produktsjef hos Hyundai i Norge, Øyvind Knudsen, i en epost til Motor.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner

Ny kreditt
Det er mange batteripakker som skal byttes, og prosessen tar tid. Men etter planen skal de siste byttene gjøres i løpet av høsten om et år.
De berørte kundene vil da få ny kreditt på sitt ladekort etter hvert som tiden går innen batteribyttet.
– Som et plaster på såret vil også de som eventuelt har fått byttet batteripakke før «Charge myHyundai»-kortet er på plass, få et beløp som de kan benytte til lading. Vi har ikke en eksakt dato, men det skjer i høst. Ingen vil med andre ord gå glipp av ladebeløpet sitt, sier Knudsen.
- De omfattede bilene er produsert før mars 2020 ved Hyundais fabrikk i Sør-Korea. Biler produsert etter dette er ikke omfattet, heller ikke biler produsert ved fabrikken i Tsjekkia. Siden mars 2020 har i all hovedsak bilene kommet derfra.
Forbrukerrådet påpeker at god informasjon om batteribytte er en nøkkelfaktor i denne saken. Denne bør komme så raskt som mulig, mener juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.
Ladekreditt fornuftig
– Jeg har forståelse for at det tar tid å både produsere og skifte batteriene, og bruksbegrensningene her er små sammenliknet med Opel Ampera. Det er etter mitt syn fornuftig å tilby de berørte kundene en kompensasjon som følge av de ulempene det medfører. Ladekreditt er fornuftig, og vil konkret kompensere for at forbrukerne noen ganger må lade oftere, skriver Iversen i en epost til Motor.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang