NYTT FJES: BMW iX testes av motorpressen i disse dager, og lanseres offisielt i Norge 11. november.

El-SUV med 4x4 fra BMW:

– Når vi kommer sent til festen, må vi ha med den beste gaven

BERCHTESGADEN (Motor): BMW har sittet på strømgjerdet mens konkurrentene har sluppet sine firehjulsdrevne SUV-er. Men de har brukt ventetiden godt.

Publisert Sist oppdatert

Sitatet i overskriften er fra kommunikasjonsdirektøren i BMW i Norge, Marius Tegneby. Han er både spent og utålmodig foran den offisielle lanseringen av iX her i Norge 11. november. De første kundebilene leveres umiddelbart etterpå.

Priser og spesifikasjoner kan du lese mer om her.

Men først og fremst er han svært fornøyd med produktet som BMW tar med seg inn på den store SUV-festen. Ikke minst antrekket.

Skal kreve noe

– Dette er en bil man må se og oppleve, fastslår han.

At de første reaksjonene i diverse kommentarfelt ikke akkurat løfter bilen opp blant de legendariske skjønnhetene i bilhistorien, lever han utmerket med.

Godt design skal kreve noe av betrakteren.

SÆRPREG: Spesielt i hvitt kommer det spektakulære designet fram. De store BMW-nyrene foran kjenner vi godt fra før, men iX er nok vel så utfordrende bakfra.
RIMELIGERE: I utgangspunktet ser fronten slik ut, med et litt mer dempet design. På bildet øverst ser du bilen med en stylingpakke.

Annerledes

– Vi ønsker å utfordre. Vi skal være litt progressive, som BMW i3 en gang var (den lille elbilen som kom i 2013, red.anm.). Ellers kunne vi laget en elektrisk BMW X5. iX skal oppleves annerledes, men selvsagt med alle kjente BMW-egenskaper, sier han.

Tegneby har kjørt iX i Tyskland, men har også testet en versjon som har rullet rundt i Norge i sommer. Han er naturligvis ikke helt objektiv og trekker gjerne fram svært mye positivt ved konsernets nye stolthet.

Men hvis han velge én ting:

– Støynivået. Det opplever jeg som imponerende lavt også på norsk asfalt, svarer Tegneby.

SUV-PREG: Instrumentpanelet står på to braketter på instrumentpanelet og buer seg ørlite mot føreren. Her er det mer SUV-følelse enn sportsfølelse.

BMW har iX3 fra før. Den elektriske versjonen av SUV-en X3. Den har fått masse ros for sitt lave energiforbruk og overbeviste i både vinterens og sommerens store elbiltest hos oss i Motor og NAF. Testen av iX3 kan du lese her.

Men den leveres kun med bakhjulsdrift og er dermed utelukket for mange. iX, derimot, skal kunne klatre inn til de fleste hyttevegger på vinterstid.

LITT MERCEDES: Setejusteringen er nå lagt til dørsiden, slik erkerivalen Mercedes har hatt det i mange år.

Høye hastigheter

I Tyskland er det fortsatt sommertemperaturer da Motor tester iX for første gang sammen med et lite utvalg andre norske medier. Til gjengjeld har vi testet bilen i hastigheter, og med et kjøremønster vi aldri ville utsatt vår privatbil for på norske veier.

Populært innslag

En såkalt embargo - sperrefrist – gjør at vi ikke avslører kjøreinntrykk og forbruk før 29. september. Men vi kan trygt røpe at vi er overbevist om at BMW kommer til å bli et populært innslag på den nevnte festen.

GJENKJENNELIG: Designet på midtkonsollen er nytt, men symbolene og det praktiske betjeningsrattet kjennes igjen av dagens BMW-eiere.

– Vi oppgir ikke antall bestillinger, men det ser bra ut, fastslår Tegneby med et smil.

BMW åpnet for bestillinger allerede i mars. Den første tiden var det stor overvekt av modellen iX 50 med opptil 630 kilometer rekkevidde. Men etterhvert har rimeligere iX 4o med opptil 425 kilometer rekkevidde utgjort nærmere halvparten av bestillingene.

SPENT: Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW i Norge, gleder seg til de første kundene får sine IX-er i november.

Klasseledende

En forklaring kan være nevnte iX3 sine svært gode resultater i våre rekkeviddetester. Da dokumenterte BMW at den oppgitte rekkevidden er fullt oppnåelig på sommerstid, og at den er klasseledende lite redusert på vinterstid.

Ganske diskret

Og antrekket på festen? Ja, det har blitt finere for hver gang vi har betraktet det. I mørkere farger blir bilen ganske diskret. I lysere farger kommer det spektakulære designet klarere fram. Uansett vil det ta tid å venne seg til en iX.

Det blir i hvert fall umulig å overse den på norske veier.

DIMBART: Det store panoramataket kan justeres til å få ulike grader med lysinnslipp.