XPENGDERER: Brian Gu, sjef for elbilprodusenten Xpeng.

Satser globalt:

Xpeng trapper opp etter norsk pilot-prosjekt

Da elbilselskapet Xpeng gjorde sin første etablering utenfor Kina, skjedde satsingen i Norge. Nå trapper de opp i Europas største bilmarkeder.

Publisert Sist oppdatert

Kinesiske bilprodusenter er på offensiven i Europa, med en tilsynelatende uendelig strøm av nye merker og modeller.

For norske bilkjøpere kan Xpeng fremstå som en av veteranene, siden deres første modell kom til Norge allerede i 2020.

Men realiteten er at dette selskapet ikke fantes for 10 år siden. Oppstarten til en liten IT-interessert gjeng i Guangzhou som vil lage en «internett-bil», har vokst til noe som kan bli et internasjonalt bilkonsern av en viss størrelse.

Nå etablerer Xpeng seg i Tyskland, Frankrike og snart også England (når de mot slutten av året har biler med ratt på høyre side).

– Så følger Sør-Amerika og Midt-Østen i løpet av de to–tre neste årene, sier Xpeng-sjef Brian Gu.

Venter på den tredje

Xpeng har to modeller på markedet nå, sedanen P7 og SUV-en G9, og venter spent på det som trolig blir deres bestselgende modell i det korte bildet, Model Y-inspirerte G6. 

Den modellen er bygget på Sepa 2.0-arkitekturen som Xpeng mener muliggjør både selvkjøring og superrask lading, samtidig som den har revolusjonert produksjonsprosessen for selskapet.

– G6 blir ikke klar for salg i Norge før i 2024, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonsansvarlig for Xpeng i Norge.

PS: Volkswagen kjøpte 4,99 prosent av aksjene i Xpeng tidligere i høst, og Xpeng skal levere plattform-arkitektur (samme som på G9) til to biler for Volkswagen i Kina.