
Tall fra amerikanske forsikringsselskap:
Antall ulykker halvert etter overgang til rundkjøringer
Ferske tall fra den mest rundkjøringstette byen i USA underbygger norske rapporter om nedgangen i alvorlige ulykker. Vi er også blitt flinkere i rundkjøringene, mener NAF.
Amerikanske IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) har undersøkt hvordan antallet trafikkulykker har endret seg over tid i byen Carmel i delstaten Indiana.
Byen – som ikke helt ubeskjedent titulerer seg som «Amerikas beste by å bo i», etter en kåring av CNN i 2012 – er nok mer kjent for å ha flest rundkjøringer av alle.
Analysert
Og verken innbyggerne eller borgermester Jim Brainard synes dét er noe særlig mindre gjevt. Brainard har hatt en målsetting om å erstatte flest mulig kryss med rundkjøringer, og kan nå vise til langt over 100.
IIHS har tatt for seg 64 av dem, og analysert ulykkesrapporter i de to årene før rundkjøringene ble bygget – og de to årene etterpå. Og nedgangen er på 47 prosent.
Tallet underbygger analyser fra vår del av verden.
En rapport fra TØI (Transportøkonomisk institutt) fra 2015, konkluderer med at rundkjøringene har redusert antall dødsulykker i Norden med 66 prosent, og redusert antall personskadeulykker med 40 prosent.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst

Rutine på å blinke
Marianne Søhagen jobber som senior rådgiver for trafikksikkerhet i NAF. Hun har tidligere drevet egen trafikkskole. Hun ser også at vi takler rundkjøringene stadig bedre.
– Ja, vi er blitt flinkere. Blant annet begynner det å bli rutine på å blinke til venstre. Nå lærer elevene å sette ut blinklyset i god tid hvis man skal til venstre. Da slipper man den stressfaktoren og man forteller andre i god tid hvor man har tenkt seg i rundkjøringen, sier Søhagen til Motor.
Tar hensyn
Hun opplever også det samme med yrkessjåfører.
– De ser nok at de sparer tid på å være mer tydelige. Jeg opplever at veldig mange yrkessjåfører er flinke til å blinke og tidlig kommunisere hvor de har tenkt seg. Det gjør jo arbeidsdagen deres smidigere i en allerede tett kjøreplan.
Generelt synes Søhagen at nordmenn er flinke til å ta hensyn i rundkjøringer.
– Vi avpasser farten og legger oss ikke opp på siden eller presser oss på, sier hun.
Bra med automat
Hun tror også det kraftig økte antallet biler med automatgir bidrar til bedre trafikkflyt i rundkjøringene.
– Jeg ser bare fordeler med automat. Stadig flere i storbyene klarer seg uten bil, men bruker ulike typer biltjenester innimellom. Da er det greit å sette seg inn i en bil der du har mindre fokus på det tekniske og kan konsentrere deg om trafikkbildet. Dette gjelder også dem som ikke kjører bil så ofte, sier Søhagen.
2627 rundkjøringer
Hun mener den største utfordringen i rundkjøringer er å lese av farten til de andre bilene i rundkjøringen, og finne sin luke.
- Statens vegvesen opplyser til Motor at kartverket deres i øyeblikket inneholder 2627 rundkjøringer.
- Av disse er 1464 på fylkesvei, 457 på kommunal vei, 434 på europavei og 272 på riksvei.
- I tillegg kommer 62 rundkjøringer som driftes av private, som for eksempel kjøpesentere.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang