Endelig er Toyota bZ4X i sitt rette element. Modellen som skulle markere verdens største bilprodusents inntreden i elbilklassen, ble markedsført med ypperlig framkommelighet og rekordlavt energiforbruk. Bare det første viste seg å stemme.
Det er tredje gang Motor tester framkommeligheten til bZ4X. De to første var under lanseringer og prøvekjøringer utenlands, i henholdsvis Barcelona og København. Der ble det konstruert krevende terrengpartier, og grønne gressletter ble spylt til klissete gjørme.
bZ4X overbeviste også den gang. Men tross alt i stram regi. Her hadde Toyota-teamet kjørt løypa så mange ganger at de var på hils med hver en maur.
Nå er vi på Vinstra i Gudbrandsdalen, åtte mil nord for Lillehammer. Fortsatt i regi av Toyota. Men denne gangen er vi i mer eller mindre fri dressur. Enten inne på en av banene på bygdas egen motorsportarena, eller på de snøkledde bygdeveiene i området.
Annonse
Samarbeid
Toyota ønsker å vise fram det de kaller markedets bredeste utvalg av biler med firehjulsdrift. Og denne gangen har de sine ord i behold.
Men det er naturligvis én modell de helst vil snakke om: bZ4X.
Som de fleste vet, er dette et resultat av samarbeidet mellom Subaru og Toyota. Den mer eller mindre eneggede tvillingen heter Subaru Solterra. Og litt høyere på statusstigen, men med samme fundament og teknologi, finner vi Lexus RZ 450e (les Motors prøvekjøring her).
Subaru har tatt med seg all sin kompetanse på firehjulsdrift inn i samarbeidet. Toyota har bidratt med unik kunnskap om elektrifisering. Så langt i livsløpet, kan vi fastslå at det er Subaru som har kommet ut av dette med mest ære i behold.
Intelligent overvåking
Toyota kaller sitt firehjulsdriftsystem for X-Mode – som Subaru har gjort i en årrekke. Dette er et intelligent system som overvåker alt som påvirker framkommeligheten. Hjulspinn, rattutslag, gasspådrag, underlag, helling, stigning, krenging. Verdiene behandles og finjusteres med avansert teknologi.
Slett ikke ulikt andre systemer. Men kanskje det beste. Subaru har lenge hatt status som selve kongen av framkommelighet i de mer folkelige klassene med fossilbiler. Og selv om Subaru og Toyota har fintrimmet systemet i litt ulike nyanser, er det umulig å merke forskjell.
Annonse
Slipper gass og brems
I systemet finner vi også to moduser: Grip Control for svært kraftige stigninger og Downhill Assist Control for ditto nedoverbakker. I praksis trykker man på en knapp og lar bilen styre resten, i tilnærmet sneglefart. Man slipper altså både gassen og bremsen.
Framkommeligheten oppleves like imponerende enten du ser rett opp på himmelen eller ned i avgrunnen. Og det hele skjer garantert mer effektivt enn svært godt trente sjåfører ville klart.
Herlige vræl
Og for å gi ytterligere litt ros til bZ4X: Toyota stilte også med en GR Yaris, mest for moro skyld inne på motorsportarenaen. Denne har 261 hester, firehjulsdrift og manuelt gir. Kraftfordelingen mellom akslingene kan justeres 60:40, 30:70 og 50:50, alt etter hva sjåføren foretrekker. Altså en perfekt bil for hurtig og optimalisert banekjøring.
Under testkjøringen på den relativt snøtunge og delvis isete banen, kjørte vi to og to av gangen. Den ene i GR Yaris, den andre i bZ4X. Ingen tvil om at Yarisen ga mest kjøreglede og mestringsfølelse, og – ikke minst – herlige vræl fra den tresylindrede bensinmotoren.
Men heller ingen tvil om at bZ4X tok inn noen sekunder på Yarisen her og der. Med klassens beste bakkeklaring og minimalt med sporing, dro den seg linjalrett gjennom den våte og oppkjørte snøen.
Og der Yarisen logret seg vakkert, men ikke så effektivt, gjennom svingene, kom bZ4X inn med et stort gjesp, beinhard disiplin – og litt høyere fart ut. Det eneste vi kunne høre, var slushen som pisket mot understellet, og den metalliske lyden og ujevne rytmen av iherdig arbeidende førerassistenter.
Skal du ha maksimal framkommelighet i en folkelig bil, er bZ4X fort et førstevalg. Men valget er ikke like opplagt hvis du har lang vei til den leie kneika.