VOLVO-MANN: Advokat Brynjar Meling bak rattet på sin XC40 – og i en KI-versjon på panseret, generert av Meling selv.

10-punktsjekken med Brynjar Meling:

– Gud skapte dekkhotellet og tenkte «dette er for Brynjar»

Advokat Brynjar Meling innrømmer svakhet for britiske biler og drømmer om Bentley. En el-drevet Jaguar han tidligere eide, beskriver han imidlertid som en katastrofe – etter at den falt «flere hundre tusen» kroner i verdi over natten.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Brynjar Meling, advokat.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Den kjente advokaten fra Stavanger har godt grunnlag for å avsi den dommen, for å si det slik. 

Brynjar Melings liste over alle bilene han har eid siden 18-årsdagen, er imponerende lang. År for anskaffelse foran merke og modell:

  • 1985 – Opel Rekord, 1967-modell, den fikk jeg aldri start på, så da ble det:
  • 1985 – Opel City J, 1979-modell
  • 1992 – Opel Kadett 1.6, 1986-modell
  • 1995 – BMW 520 Sedan, 1988-modell, mørkblå
  • 1999 – Volkswagen Passat stasjonsvogn, 1994-modell
  • 2001 – Mitsubishi minibuss, 1995-modell
  • 2007 – Renault Mégane, 7-seter, 2007-modell
  • 2007 – Saab Cabriolet, klassisk gul med svart tak (1995-modell?)
  • 2008 – «Pakkeløsning»: Saab 4x4 og Saab Cabriolet
  • 2011 – Range Rover Evoque, ny
  • 2016 – Range Rover Evoque, ny
  • 2019 – Jaguar I-Pace, ny
  • 2021 – Volvo V60
  • 2023 – Volvo XC40

Brynjar Nielsen Meling (57)

  • Partner og advokat i advokatfirmaet SjødinMeling. Har jobbet som advokat i 30 år. Kjent som forsvarer for mulla Krekar. Forsvarer for en av de tiltalte i rettssaken mot de involverte i NOKAS-ranet i Stavanger, som er Melings hjemby. Bistandsadvokat for stefaren i den såkalte Christoffer-saken.
  • Tidligere soldat i Frelsesarmeen, som han meldte seg ut av fordi det ble satt i forbindelse med hans arbeid som advokat og førte til konflikt. Trakterer fortsatt ulike musikkinstrumenter. Deltok i 2024 i fjerde sesong av TV 2-serien «Forræder».

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Til daglig bruker jeg Volvo XC40 årsmodell 2023. Jeg kjører omtrent 20.000 kilometer i året. Det er en kombinasjon av langturer i forbindelse med jobb og kjøring til hytta, samt mer hverdagslige småturer.

Hvor mye det koster? Oi! Det kommer jo an på hvordan man regner. Var ikke det et typisk advokatsvar? I det daglige kjører jeg elbil – Volvo XC40. Den lades som oftest hjemme, med en solid lader i garasjen. Jeg har sett at det koster omtrent 20 prosent av prisen for hurtiglading. Jeg har også en god avtale med Kverneland Bil, med lav rente, god forsikring og inkludert service. Men alt i alt tror jeg bilholdet havner på rundt 5000 til 6000 kroner i måneden.

Stoler på fetteren

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– For meg handler bilkjøp mye om tillit. Jeg er så heldig å ha en fetter som er salgssjef på Volvo. Han har hatt Volvo i blodet siden han var guttunge. Jeg var illojal i mange år, men nå er det Volvo for alle pengene. Kanskje fordi en annen kunde en gang sa: «Dersom det finnes en bilselger som kommer til himmelen, så er det Sveinung Paulsen i Kverneland Bil på Bryne.» Fetter Sveinung er Mr. Volvo Bryne.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall?

– Jeg har tatt coating på bilen, og har store ambisjoner om å bruke en veldig fancy høytrykksspyler jeg har stående i garasjen. Dessverre ender det ofte med at jeg må få hjelp. Jeg foretrekker håndvask, men er opptatt av at firmaet jeg bruker, har ryddige arbeidsforhold og ikke utnytter arbeidstakere.

Vårherres dekkhotell

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring?

– Jeg tror at da Vårherre skapte dekkhotellet, så han ned og tenkte: «Dette gjør jeg for Brynjar Meling, så han ikke skal streve med muttere og jekk.» Men Herren så også at det kunne være til glede for flere – og han kalte det godt. Jeg tror Bibelen ville gjengitt det slik.

Hvordan sjekker du historikken ved kjøp av bruktbil?

– Som sagt: Tillit er viktig. Jeg er opptatt av serviceheftet, og at bilen har vært fulgt opp hos seriøse verksteder. Hvis dette er en kunde som bilforhandleren kjenner, hjelper det veldig.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?

– Jeg er så heldig at jeg har en garasje, som faktisk brukes som garasje, ikke som lager for rot og skrot. Så der står bilen, og der står også tredemøllen som jeg forsøker å bruke når det er dårlig vær. Her må jeg jo benytte anledningen til å få lagt inn litt snikskryt.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?

– Jeg elsker appen som lar meg forvarme bilen – eller kjøle den ned – før jeg setter meg inn. Jeg er også veldig glad i varme i setet og rattet. At blåtann-funksjonen virker, er også et must. Jeg lytter mye til både musikk, lydbøker og podkast.

Aldri mer hvit

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Jeg har en SORT Volvo. Tidligere hadde jeg en rød Jaguar elbil. Eller - jeg mente den var rød, men resten av verden påsto den var oransje. Så rart at alle andre kan ta feil! Utover det har jeg hatt min siste hvite bil. Det er en ekstremt upraktisk farge.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Den nevnte elbilen fra Jaguar var en katastrofe. Den kostet 930.000 kroner ny. Da Ford lanserte Mustang Mach-E til omtrent halve prisen, kom Jaguar plutselig med en «rimeligere» modell – og da stupte verdien på min. Den falt flere hundre tusen i verdi over natten.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg er svak for britiske biler. En Bentley hadde vært en drøm, om lommeboka og livet hadde tillatt å nyte den.