RUNDDANS: Arnfinn Sundin fikk ny fart på motorsport-interessen og banekjøring med spesialutgaven Performance av Tesla Model 3.

Vi som ratter elbil på bane:

Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Elbilister skjener ut fra offentlig vei og svinger inn på lukkede baner for å tyne og teste egne ferdigheter. Møt en Tesla-, Opel- og Peugeot-sjåfør som kniver med fossilbiler gjennom svingene.

Publisert Sist oppdatert

Elbilister i norsk motorsport

  • Nær 15 prosent av bilparken i Norge er elektrisk, noe som tilsvarer over 170.000 kjøretøy.
  • Et økende antall norske elbil-entusiaster tester bilens og egne kjøreferdigheter på lukkede baner.
  • Autoslalom er blant de enkleste og minst kostnadskrevende og grenene innen motorsport. Også tradisjonell racing får elbiler på deltagerlistene. Se også: autoslalom.no, bilsport.no og nmk.no og nmfsport.no.

Før stinket racingbaner over hele Norge eksos og svidd gummi.

Stadig oftere dirrer asfalten av svidd gummi alene.

Utslippsfrie, lydstille og ja: stuerene elbiler av ymse merker går som ... olja lyn – og akselerer raskere ut av svingene enn noen bensinbørse.

Banearrangementene som tillater elbiler spenner vidt, med alt fra ferdighetsløp som autoslalåm – en enkel form for motorsport hvor du kan delta med (el)bilen du har – til gatebil-racing eller såkalte «track days», der produsentene gjerne inviterer elbil-kunder til å bli kjent med kjøreegenskapene under langt mer ekstreme forhold enn de noen gang får oppleve på vanlig vei.

Heng på Tesla-tyner Arnfinn Sundin og de to NM-vinnere og kompis-konkurrentene Martin Ellegård og Jan Petter Haugland:

FRANSK LYN: Jan Petter Haugland har lang erfaring med banekjøring, og mener det er på høy tid å vise at elbiler er velegnede til formålet. Peugeot e-208 veier mindre enn mange andre alternativer på strøm og er lett å manøvrere i konkurranseløp som autoslalåm.

Jan Petter Haugland er noe så sjeldent som en sosionom med et hjerte for baneløp.

Den ihuga ebilisten, som til daglig jobber som utekontakt i Aurskog-Høland kommune, har bokstavelig talt lang fartstid med autoslalåm og annen motorsport – og startet friskt med gokart i ungdommen, stilte siden som kartleser i rally og gjøv løs på sitt første autoslalåm-løp i 2013.

I autoslalåm skal glade deltakere på kortest mulig tid manøvrere seg på finurlig vis gjennom en bane med fartsreduserende hindre.

STRØMSJOKK: Jan Petter Haugland beskriver motorsporten autoslalåm som en enkel inngangsbillett til mye moro – hvor målet er å sno (el)bilen gjennom fartsreduserende hindringer på kjappest mulig vis. Her er Haugland i lånt Peugeot e-208 som skaffet han en tredjeplass i NM i autoslalåm i standardklassen – blant en lange rekke bensindrog.

I sommer tok Haugland NM- bronse i autoslalåm samtidig som løpskollegaen Ellegård stakk av med NM-sølv. Begge i hver sin elbil.

– Mange anser elbiler som kjedelige, og ja: du finner kjedelig elbiler, slik du finner uinspirerte fossilbiler. Stadig flere kjøretøy på strøm er morsomme å manøvrere når pedalen moses helles i bånn, sier Haugland.

I en elbil er full effekt tilgjengelig momentant uavhengig av hastighet.

– Her trenger du ikke treffe optimalt turtall, minner han om.

Vektøkning

Batteriene hare som kjent størst skyld i elbilenes voldsomme vektøkning sammenlignet med fossilbiler.

– Men batteripakkene er plassert lavt, og tyngdepunkt og vektbalanse blir bedre enn tradisjonelle alternativ med bensin eller diesel, fastslår han, og forteller om sin elektriske løpsbil Peugeot e-208:

– For et par år siden kom endelig et større utvalg elbiler, men mange blir for store, for høye eller for tunge. Med egenvekt på rundt 1450 kilo er Peugeot e-208 forholdsvis lett til å være elbil. Dimensjonene er også kompakte, noe som også er en fordel i autoslalom, mener han.

FULL ELEKTRISK GASS: Jan Petter Haugland tror elbiler har en lysende framtid innen norsk motorsport: de er enkle å manøvrere og gir full uttelling fra du tråkker pedalen i dørken. Hauglands løpsbil Peugeot e-208 er stilt til rådighet av en forhandler gjennom 2021-sesongen.

Sesongen så langt har vært preget av hard konkurranse fra Hauglands yngre løpskollega Martin Ellegård.

– Martin kjører gjerne noen hundredeler raskere enn meg, og jeg er avhengig av at han gjør minst én feil for at jeg skal slå han. Dessverre er det langt mellom hans blødmer, ler Haugland.

Peugeot e-208, og Opel Corsa-e, som Martin kjører, er teknisk like biler, og de to førerne har delt hverandres erfaringer.

– Når vi klarer tider som er helt i toppen av fossilbilenes resultater, lykkes vi i å vise at elbiler dominerer – ikke bare på økonomi og miljø, men også på kjøreegenskaper og morofaktor.

Gokart-bakgrunn

Opel-kusk Martin Ellegård bor i Våler og jobber med programutvikling. Lenge før han satte seg inn med racingfoten i Corsa-e brukte han 15 år av fritiden sin på gokart-sporten. I 2013 og 2019 sikret han seg totalt fire gullmedaljer i gokart-NM.

– Da jeg sluttet å fyke rundt i gokart bestemte jeg meg for å kjøre litt autoslalom for å vedlikeholde motorsport-gløden. Første sesongen bak rattet på en bensindrevet Ford Puma gikk nokså bra – med en tredje plass i NM i standardklassen.

CORSA-KORSFAREREN: Martin Ellegård har tross ung alder vist vinner-ferdigheter i motorsport-grenen som kalles autoslalåm. I år tok han sølv i Standardklassen i NM.
OPEL-PALLPLASS: Martin Ellegård kjørte seg til sølv i Standardklassen i årets NM i autoslalåm – og synes den voksende motorsporten gir mye moro for nesten null utgifter.

For 2021-sesongen har den store multimerke-importøren Bertel O. Steen koblet han med en ille oransje Opel Corsa-e.

Ellegård bruker erfaringen med gokart – som han også ved et par anledinger lirket ut på offentlig vei – til fulle i tyskerens cockpit.

– Autoslalåm føles meningsfylt fordi sporten krever en rekke ferdigheter og ikke så rent lite tålmodighet og presisjon. 2021-løpene har gitt mersmak, og vi håper flere får lyst til å prøve til neste år, lokker Ellegård.

Arnfinn Sundin kaller seg «racing dad» og er med å drifte klubben Moonshine Racing som holder til i en nedlagt spylervæskefabrikk – tidligere lokaler for gjengen var en ulovlig hjemmebrentfabrikk – derav navnet. På dagtid jobber Sande-mannen i Vestfold hos Kulelagerhuset i Lier ved Drammen.

Sundin ser «helt klart en økende tendens» med økende elbilisme i racingfeltene.

– Stadig flere eiere vil teste bilene på lukket asfaltstrekk – og på et arrangement i regi av Gatebil i år hadde vi tre stykk Tesla Model 3 Performance på banen – samtidig.

Landskjente racinganlegg som Rudskogen Motorsenter har installert flere lynladere med opptil 270kW effekt – som et raust «velkommen til enda flere elbilister».

SVIDD GUMMI: Arnfinn Sundin kjører så det svir i svingene når han tester grensenene til Tesla Model 3 Performance – og de fire dekkene.

– Man møter alltid godt med motstand fra det tradisjonelle bensinmiljøet, men jeg kan melde at flere endrer syn når de prøver selv eller blir med på en runde med litt aktiv kjøring. Det eneste fossilbilene er bedre på er lyden, drivverkstapet og den høye kostnaden ved å fylle de 80 til 100 milene med rekkevidde på tre, fire minutter, skratter Sundin.

Hans Tesla Model 3 Performance – som er «høyspenning»-utgaven fra fabrikken i California – har en egen Trackmode-meny som merkets vanlige modeller mangler.

Fordelen er å kunne velge hvor mange prosent drift du ønsker på fremre og bakre aksel, samt eventuelt overstyre førerassistenter som «antispinn».

– Du kan velge innstilling for bakhjulstrekk opp til 100% som fungerer perfekt under for eksempel isbanekjøring eller om man vil sladde på racerbanen. I autoslalåm er skrens lite ønskelig da man ofte taper litt tid på dette, så her brukes gjerne mellom 50/50 og 40/60 forhold mellom for- og bakhjul, sier Sundin, som de senere år har vært dommer i grenen drifting og dømt løp for Gatebils arrangementer i Norge og Sverige.

– Per i dag finner jeg ingen biler med forbrenningsmotor som er i nærheten av ytelsene til en Model 3 Performance i samme prisklasse. Først når man dobler budsjettet og klatrer over millionen, kommer konkurrentene i form av BMW M2, M3, Alfa Romeo Quadrifoglio og lignende uvær, analyserer Sundin.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!