
Vi som ratter elbil på bane:
Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Elbilister skjener ut fra offentlig vei og svinger inn på lukkede baner for å tyne og teste egne ferdigheter. Møt en Tesla-, Opel- og Peugeot-sjåfør som kniver med fossilbiler gjennom svingene.
Før stinket racingbaner over hele Norge eksos og svidd gummi.
Stadig oftere dirrer asfalten av svidd gummi alene.
Utslippsfrie, lydstille og ja: stuerene elbiler av ymse merker går som ... olja lyn – og akselerer raskere ut av svingene enn noen bensinbørse.
Banearrangementene som tillater elbiler spenner vidt, med alt fra ferdighetsløp som autoslalåm – en enkel form for motorsport hvor du kan delta med (el)bilen du har – til gatebil-racing eller såkalte «track days», der produsentene gjerne inviterer elbil-kunder til å bli kjent med kjøreegenskapene under langt mer ekstreme forhold enn de noen gang får oppleve på vanlig vei.
Heng på Tesla-tyner Arnfinn Sundin og de to NM-vinnere og kompis-konkurrentene Martin Ellegård og Jan Petter Haugland:
Møt flere glade bilentusiaster!
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Jan Petter Haugland er noe så sjeldent som en sosionom med et hjerte for baneløp.
Den ihuga ebilisten, som til daglig jobber som utekontakt i Aurskog-Høland kommune, har bokstavelig talt lang fartstid med autoslalåm og annen motorsport – og startet friskt med gokart i ungdommen, stilte siden som kartleser i rally og gjøv løs på sitt første autoslalåm-løp i 2013.
I autoslalåm skal glade deltakere på kortest mulig tid manøvrere seg på finurlig vis gjennom en bane med fartsreduserende hindre.

I sommer tok Haugland NM- bronse i autoslalåm samtidig som løpskollegaen Ellegård stakk av med NM-sølv. Begge i hver sin elbil.
– Mange anser elbiler som kjedelige, og ja: du finner kjedelig elbiler, slik du finner uinspirerte fossilbiler. Stadig flere kjøretøy på strøm er morsomme å manøvrere når pedalen moses helles i bånn, sier Haugland.
I en elbil er full effekt tilgjengelig momentant uavhengig av hastighet.
– Her trenger du ikke treffe optimalt turtall, minner han om.
Vektøkning
Batteriene hare som kjent størst skyld i elbilenes voldsomme vektøkning sammenlignet med fossilbiler.
– Men batteripakkene er plassert lavt, og tyngdepunkt og vektbalanse blir bedre enn tradisjonelle alternativ med bensin eller diesel, fastslår han, og forteller om sin elektriske løpsbil Peugeot e-208:
– For et par år siden kom endelig et større utvalg elbiler, men mange blir for store, for høye eller for tunge. Med egenvekt på rundt 1450 kilo er Peugeot e-208 forholdsvis lett til å være elbil. Dimensjonene er også kompakte, noe som også er en fordel i autoslalom, mener han.

Sesongen så langt har vært preget av hard konkurranse fra Hauglands yngre løpskollega Martin Ellegård.
– Martin kjører gjerne noen hundredeler raskere enn meg, og jeg er avhengig av at han gjør minst én feil for at jeg skal slå han. Dessverre er det langt mellom hans blødmer, ler Haugland.
Peugeot e-208, og Opel Corsa-e, som Martin kjører, er teknisk like biler, og de to førerne har delt hverandres erfaringer.
– Når vi klarer tider som er helt i toppen av fossilbilenes resultater, lykkes vi i å vise at elbiler dominerer – ikke bare på økonomi og miljø, men også på kjøreegenskaper og morofaktor.
Gokart-bakgrunn
Opel-kusk Martin Ellegård bor i Våler og jobber med programutvikling. Lenge før han satte seg inn med racingfoten i Corsa-e brukte han 15 år av fritiden sin på gokart-sporten. I 2013 og 2019 sikret han seg totalt fire gullmedaljer i gokart-NM.
– Da jeg sluttet å fyke rundt i gokart bestemte jeg meg for å kjøre litt autoslalom for å vedlikeholde motorsport-gløden. Første sesongen bak rattet på en bensindrevet Ford Puma gikk nokså bra – med en tredje plass i NM i standardklassen.



For 2021-sesongen har den store multimerke-importøren Bertel O. Steen koblet han med en ille oransje Opel Corsa-e.
Ellegård bruker erfaringen med gokart – som han også ved et par anledinger lirket ut på offentlig vei – til fulle i tyskerens cockpit.
– Autoslalåm føles meningsfylt fordi sporten krever en rekke ferdigheter og ikke så rent lite tålmodighet og presisjon. 2021-løpene har gitt mersmak, og vi håper flere får lyst til å prøve til neste år, lokker Ellegård.
Les flere elbil-saker på Motor:
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
Arnfinn Sundin kaller seg «racing dad» og er med å drifte klubben Moonshine Racing som holder til i en nedlagt spylervæskefabrikk – tidligere lokaler for gjengen var en ulovlig hjemmebrentfabrikk – derav navnet. På dagtid jobber Sande-mannen i Vestfold hos Kulelagerhuset i Lier ved Drammen.
Sundin ser «helt klart en økende tendens» med økende elbilisme i racingfeltene.
– Stadig flere eiere vil teste bilene på lukket asfaltstrekk – og på et arrangement i regi av Gatebil i år hadde vi tre stykk Tesla Model 3 Performance på banen – samtidig.
Landskjente racinganlegg som Rudskogen Motorsenter har installert flere lynladere med opptil 270kW effekt – som et raust «velkommen til enda flere elbilister».

– Man møter alltid godt med motstand fra det tradisjonelle bensinmiljøet, men jeg kan melde at flere endrer syn når de prøver selv eller blir med på en runde med litt aktiv kjøring. Det eneste fossilbilene er bedre på er lyden, drivverkstapet og den høye kostnaden ved å fylle de 80 til 100 milene med rekkevidde på tre, fire minutter, skratter Sundin.
Hans Tesla Model 3 Performance – som er «høyspenning»-utgaven fra fabrikken i California – har en egen Trackmode-meny som merkets vanlige modeller mangler.
Fordelen er å kunne velge hvor mange prosent drift du ønsker på fremre og bakre aksel, samt eventuelt overstyre førerassistenter som «antispinn».
– Du kan velge innstilling for bakhjulstrekk opp til 100% som fungerer perfekt under for eksempel isbanekjøring eller om man vil sladde på racerbanen. I autoslalåm er skrens lite ønskelig da man ofte taper litt tid på dette, så her brukes gjerne mellom 50/50 og 40/60 forhold mellom for- og bakhjul, sier Sundin, som de senere år har vært dommer i grenen drifting og dømt løp for Gatebils arrangementer i Norge og Sverige.
– Per i dag finner jeg ingen biler med forbrenningsmotor som er i nærheten av ytelsene til en Model 3 Performance i samme prisklasse. Først når man dobler budsjettet og klatrer over millionen, kommer konkurrentene i form av BMW M2, M3, Alfa Romeo Quadrifoglio og lignende uvær, analyserer Sundin.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!