
Viser nye konseptskisser :
Slik blir fremtidens Volvo
Kort tid etter produksjonsstart av første Volvo som utelukkende kommer med helelektrisk drivlinje, deler selskapet skisser av det som venter lenger fremme.
Ladehybridene har vært viktige for Volvo de siste årene, men forbereder selskapet for utelukkende helelektriske biler.
I 2025 skal halvparten av salgsmålet på 1,2 millioner personbiler være elektriske og fra 2030 er planen å kun selge helelektriske biler.
XC40 har vært en suksess, først som ladehybrid og senere i helelektrisk utgave. Produksjonen av C40 går for fullt ved fabrikken i Gent i Belgia, og det er den første Volvo-modellen som bare kommer som elbil.
Og det neste?
Planen var en fornyet XC90 som både ladehybrid og elbil i løpet av 2021, men planene ble forskjøvet fordi bilen bare kommer som helelektrisk – og derfor lanseres først i 2022.
I et intervju med Dagens Industri har Volvos finanssjef Björn Annwall bekreftet at det følger en mindre SUV i etterkant av XC90-erstatteren, noe som har fått enkelte til å konkludere at en liten XC20 er på gang.
Innen 2025 kommer også en helelektrisk oppfølger av dagens XC60, deres mest solgte modell.
Det betyr fire elektriske SUV-er fra Volvo innen 2025. Eller minst fem, om man regner inn C40 i den kategorien.
Men hvordan skal de se ut? Her er noen hint.








Har du lest disse Volvo-sakene?
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
«Gammel» Volvo på topp:
Kø av vanskeligheter ga elendige nybil-tall
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
NAF-ekspertene svarer:
Er det greit at Volvoen fortsatt mangler funksjoner et år etter kjøpet?
-
«Masse ubesvarte spørsmål»:
Ny storkonkurs rammer det norske bilmarkedet
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Prøvekjørt: Oppgradert Volvo V90
I daglig bruk er denne nå helelektrisk
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Volvo-eiere advares:
– Kast tilbud om ekstra-garanti
-
Iverksatt umiddelbart:
Volvo stanser produksjon og salg i Russland
-
Ny C40-variant:
Volvo slipper rimeligere elbil med forhjulsdrift
-
DEBATT:
– Berøringsskjermene skaper stress og ulykker – når skal noen si stopp?
-
Bilsalget i 2021:
Eksplosiv elbilvekst
-
Vi som nyter nattkjøring:
Kjør i mørket og se lyset!
-
Avgiftsbyks på store ladehybrider:
Frykter salgsnedgang på inntil 50 prosent
Volvo slapp denne uka skisser av det de kaller Concept Recharge, som kanskje sier vel så mye om selskapets grep for å bevege seg mot en klimanøytral produksjon – mer enn det forteller om det endelige designet på de neste bilene.
Reduserer med 80 prosent
Selskapet mener de kan redusere det totale CO2-avtrykket med 80 prosent på de neste modellene, sammenliknet med en 2018-modell XC60, med en serie tiltak:
- Bærekraftige materialer inne i bilen – blant annet svensk ull i seterygger og gulvtepper, såkalte Tencel-fibre av cellulose i seteputer og på berøringsflater og linkompositt i hodestøtter og støtfangere.
- Dekk av resirkulert og fornybart materiale er utviklet i samarbeid med Pirelli.
- Det utvendige designet har en forbedret aerodynamikk, med detaljer som jevner ut luftstrømmen, nytt hjuldesign, lavere tak og en mer oppreist bakdel.
- Dessuten lover selskapet en avkarbonisering både i produksjonsprosessen og tilrettelagt for bruken av bilen.
«Concept Recharge får et totalt CO2-avtrykk på under 10 tonn, hvis den lades med 100 prosent fornybar energi», hevder Volvo i en pressemelding.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»