DIN NESTE KADETT: Elegante linjer og null krom er stikkord for denne elektriske crossoveren bygget på Stellantis-merkets medium-plattform.

Viser fremtidens bil i september:

Nå forbereder Opel comeback for en legende

Opel og hatt hører sammen som bil og sjåfør. Men om en snau måned viser Opel frem sin fremtidsvisjon – og dén bilen har ikke hattehylle: Manta er på vei tilbake.

Konseptbilen Opel skal vise verden under IAA-utstillingen i München tidlig i september stikker ut kursen for hvordan Opel venter at bilmarkedet endrer seg.

Opel selv har ikke tatt navnet «Manta» i sin munn om denne modellen, i hvert fall ikke i offisielle sammenhenger. Men tysk og engelsk bilpresse er over seg i forventning om en konseptbil som tåler å sammenliknes med den ikoniske sportsbilen.

– Opel Experimental er første innblikk i kommende modeller og teknologier, av fremtidig design, ja til og med en ny æra og merkets fremtid, sier Opel-sjef Florian Huettl i en pressemelding.

MANTA I BLIKKET: Tyske Auto Bild og britiske Auto Express er ikke i tvil om at en ny Manta er på trappene.

Først Grandland, så…

Den første modellen som henter elementer av konseptbilen blir definitivt ikke en gjenfødt Manta, men Grandland-etterfølgeren som skal lanseres i 2025.

Men så ganske kjapt etterpå:

En Manta i et crossover-format i D-segmentet ganske nær konseptmodellen, ifølge britiske Autocar, når EU har endret regelverket som åpner for en helt ny bruk av lysdesignet i fronten.

Merkets designsjef Mark Adams vedgår riktignok at Opel Experimental er en ekstrem tolkning av deres designfilosofi.

– Mange av elementene i designet og tankesettet bak det vil være synlige i fremtidige modeller. Det ytre designet gir best mulig aerodynamisk ytelse i kombinasjon med en imponerende silhuett, mens interiøret kombinerer det funksjonelle med et brukergrensesnitt du har lyst til å bruke, sier Adams.

Hvem vet om ikke hattehyllen sniker seg med når bilen går fra futuristisk skisse til praktisk realitet…? Skjønt, det ser ikke lyst ut for hylla, slik disse linjene strekker seg.

Nedstrippet

I det ytre følger bilen trenden med linjer for best mulig aerodynamikk, markante lyslinjer og fravær av krom.

Opel mener å ha drevet med en «detox» av brukergrensesnittet inne i kupéen de siste årene, og dette blir dratt ytterligere noen steg med denne konseptmodellen.

Hattehyllen er selvfølgelig mest et nikk til de riktig gamle dager da hatt var selv definisjonsmerket på en Opel-sjåfør. De siste tiårene har både målgruppen blitt yngre – og hattehyllen avtagbar.

Men i Experimental er det så strømlinjeformet at det verken er plass til hatt eller hylle. Faktisk kan også rattet foldes bort, når det ikke behøves.