MER FOR PENGENE? ë-C5 Aircross skal trille nær 70 mil på én lading.

Venter på norsk pris:

Citroën slipper prisbombe 70.000 kr under Enyaq

Citroën har snakket høyt om ë-C5 Aircross som en prisvinner. Nå er deres nye el-SUV sluppet i Storbritannia med en startpris nær 70.000 kroner under Skoda Enyaq.

Publisert Sist oppdatert

Skodas populære familie-SUV, som er en bestselger i Norge i sommer, koster 417.000 med den lille batteripakken og starter på drøyt 480.000 kroner med den største.

Det er priser Citroën skal smadre med sin ë-C5, dersom de britiske prisene er en målestokk, noe de ikke nødvendigvis behøver å være.

Citroën-importør Bertel O. Steen har lovet startpris på noe under 400.000 kroner.

Og med det kanskje antydet at vi ikke får det britiske prisgapet i konkurransen mot Enyaq som vi kunne håpe på.

ë-C5 Aircross kan likevel bli morsom nok.

SØSKENTREFF: ë-C5 Aircross er Citroën-loddet i internkonkurransen mot Peugeot E-5008 og Opel Grandland.

Julegave

Med WLTP-rekkevidde på 680 km for versjonen med 97 kWt-batteri får vi håndfast prov på hva neste generasjon Stellantis-modeller skal duge til. 73 kWt-batteriet skal gi 520 km.

Begge hurtiglader med maks 160 kW effekt, noe som skal ta ikke altfor konkurransedyktige 27 minutter i intervallet 20 til 80 prosent for versjonen med det store batteriet.

Men det er varianten med den lille batteripakken som kommer tidligst til Norge, langtraveren er her først nærmere jul.

Stein Pettersen, PR- og informasjonsdirektør for Stellantis Norge, regner ikke med at norske priser er klare før et stykke ut i september.

Lengst og billigst

ë-C5 Aircross kompletterer elbil-utvalget til Citroën.

Vi kåret lille ë-C3 til et av årets beste bilkjøp i fjor, kombimodellen ë-C4 har ikke truffet like godt i Norge, men en romslig SUV som ë-C5 Aircross har alle forutsetninger for å treffe svært godt i Norge.

Stellantis-konsernet er godt i gang med utrullingen av sin andre generasjon av elbiler. Nye Peugeot E-5008 (innstegspris 479.900 kroner) og Opel Grandland (fra 449.900 kroner) gjorde det begge bra i vår rekkeviddetest tidligere i sommer.

I prinsippet skal ë-C5 Aircross trille lengst av disse.

Og den har hele tiden vært annonsert som den rimeligste i flokken.

Powered by Labrador CMS