DEN NESTE: Toyota lanserer produksjonsversjon av denne by-SUV-en i løpet av våren.
DEN NESTE: Toyota lanserer produksjonsversjon av denne by-SUV-en i løpet av våren.

Toyota med elektrisk by-SUV:

– Vi venter at dette blir en av våre bestselgere

Her er Toyotas neste elbil, en by-SUV i størrelse mellom Yaris og Corolla – og med et valg mellom to ulike batteripakker.

Publisert

BRUSSEL (Motor): I et norsk bilmarked hvor kundene stadig oftere ser både to og tre ganger på prislappen, tror Toyota de treffer planken med sin neste lansering.

Detaljene om det som ennå heter «Urban SUV Concept» kommer i løpet av første halvår i 2024, men vi vet to ting om bilen som på mange måter er definerende for det meste Toyota skal gjøre av elbil-lansering frem til og med 2026:

  • Den kommer som en høyreist SUV med mulighet for firehjulstrekk, selv om den endelige versjonen kanskje ikke blir like voldsom som konseptmodellen Toyota viste frem under sitt Kenshiki-forum i Brussel sist uke. SUV blir stikkordet for fem av de seks modellene som vil utgjøre Toyotas elbil-portefølje i 2026.

  • Og den kommer med to ulike batteripakker. Detaljene om størrelse – og følgelig hva slags rekkevidde de gir – kommer ikke før en produksjonsmodell vises om noen måneder, men Toyota planlegger for å tilby to batteristørrelser på de fleste av sine kommende elbiler.

Pris og navn er ikke kjent, men et blikk på baklykten antyder at bZ-begrepet (beyond Zero, som Toyota bruker om sine elbiler) er her for å bli.

Forøvrig:

Dette blir den minste av elbil-modellene Toyota lanserer frem til 2026.

PÅ FORHÅND TAKK: Forventningene er store til at denne SUV-en treffer blink i en kjøpermasse som stadig oftere tenker to ganger på prisen.
PÅ FORHÅND TAKK: Forventningene er store til at denne SUV-en treffer blink i en kjøpermasse som stadig oftere tenker to ganger på prisen.
HØYREIST: Toyota har ikke gitt detaljer om bakkeklaringen i centimeter, men denne skal klare seg greit over de fleste fortauskanter.
HØYREIST: Toyota har ikke gitt detaljer om bakkeklaringen i centimeter, men denne skal klare seg greit over de fleste fortauskanter.
BZ2X? Barnet har ennå ikke fått navn, men Toyota gir hint.
BZ2X? Barnet har ennå ikke fått navn, men Toyota gir hint.

Lengre enn ID.3

Toyota har sluppet ytterligere noen faktiske opplysninger om bilen:

  • Den kommer både med forhjulstrekk og firehjulsdrift.

  • Den er 430 cm lang, fire cm mer enn VW ID.3 og 12 cm lengre enn Yaris Cross.

  • Med en høyde på 162 cm rager den tre cm høyere enn samme Yaris – og seks cm over ID.3. Bilens bredde er oppgitt til 182 cm, bare en cm mer enn ID.3 og seks mer enn Yaris Cross.

DEN I MIDTEN: SUV-en måler 430 cm, 12 mer enn Yaris Cross og 16 mindre enn Corolla Cross.
DEN I MIDTEN: SUV-en måler 430 cm, 12 mer enn Yaris Cross og 16 mindre enn Corolla Cross.
KANSKJE, KANSKJE IKKE: Kameraspeil ser fint ut på konseptbiler, men overlever sjelden siste fase når kostnadene skal ned.
KANSKJE, KANSKJE IKKE: Kameraspeil ser fint ut på konseptbiler, men overlever sjelden siste fase når kostnadene skal ned.

Det eneste vi ellers vet sikkert, er at Toyota tror de bringer en bil som treffer midt i blinken i denne fasen av elbilskiftet.

Uansett form for eierskap, så er det voksende bekymring blant folk for hva bilholdet koster dem

Piotr Pawlak, Toyota Norge

– Vi har forventninger om at dette blir en av våre bestselgere, sier Piotr Pawlak, adm. direktør for Toyota Norge.

Som de fleste andre startet også Toyota sin elbil-utrulling med en SUV-modell i det såkalte D-segmentet, der konkurransen på kort tid har vokst seg intens tross høye priser. Flere og flere produsenter kommer nå med mindre og rimeligere modeller som gjør elbiler til et alternativ også innenfor mer ordinære europeiske familiebudsjett.

– Men B-segmentet som denne SUV-en vil inngå i, har fortsatt ganske få modeller, og derfor tror vi bilen vil bli en meget, meget viktig bidragsyter når vi snakker volum på elbilsalget, fortsetter Pawlak.

Dyrere å ha bil

Norge er det eneste markedet i Europa hvor myndighetenes avgiftspolitikk har gjort elbiler rimeligere enn tilsvarende modeller med forbrenningsmotor. Det har ikke bare gitt oss høy elbilandel, men også en bilpark hvor dyre modeller med mye ekstrautstyr dominerer.

Den tiden kan være forbi.

– Jeg tror stadig flere er bekymret for kostnadene ved å eie bil. Det gjelder ikke bare nybilpriser, for veldig mange velger leasing i en eller annen form. Men uansett form for eierskap, så er det voksende bekymring blant folk for hva bilholdet koster dem. Vi har prøvd å løse det i år med lave renter på nye biler, men med avgiftsøkningene på hybrider neste år blir dette enda mer krevende, sier Piotr Pawlak til Motor.

HAR TROEN: Toyotas nye Europa-sjef, Yoshihiro Nakata.
HAR TROEN: Toyotas nye Europa-sjef, Yoshihiro Nakata.

Slik kommer den nye SUV-en i grevens tid, ikke bare for den polske norgessjefen, men for Toyota-konsernet som helhet:

– Når vi ser på dette europeiske markedet spesielt, så er det en stor og voksende etterspørsel etter mer kompakte biler. Med vår suksess med småbilene i A-, B- og C-segmentene (eksempelvis modeller som Aygo, Yaris og Corolla, red. anm.) er det ganske naturlig at kundene ber oss komme med et elektrisk alternativ. Denne modellen vi nå kommer med vil bli en avgjørende bidragsyter til elbil-salget vårt i Europa, sier Yoshihiro Nakata, som tidligere i år tiltrådte som sjef for Toyota Motor Europe.

Hei, Erik!

Selv om det er en bil som er skapt for Europa, hevder Toyota at den er formet etter norske krav og preferanser.

– Jeg tuller ikke: den typiske kunden er en nordmann, vi har til og med kalt ham Erik når vi har utforsket hva slags preferanser som brukere av denne bilen egentlig har, sier Andrea Carlucci, produkt- og marketingdirektør for Toyota Motor Europe.

Han har selv vært i Oslo for å se hvordan bilene snurrer i et elbil-land som ikke er likt noe annet.

NORGESVENN: Toyotas produkt- og marketingsjef Andrea Carlucci har sett til Norge – og tror de treffer godt med ny SUV.
NORGESVENN: Toyotas produkt- og marketingsjef Andrea Carlucci har sett til Norge – og tror de treffer godt med ny SUV.

– Jeg tror, ærlig talt, at dette er en bil som treffer perfekt med brukerønskene i det norske markedet. Den er skapt for allsidig bruk, enten du kjører rundt i Oslo eller reiser til det dere kaller hytte. I utviklingen av bilen har vi først sett til det markedet hvor elbil-etterspørselen er aller høyest: Hvordan bruker de bilen, hva er det de ønsker seg, og hva er det markedet ikke tilbyr allerede?

Svaret på Carluccis spørsmål er altså denne bilen.

– Jeg tror ikke denne bilen nødvendigvis er det perfekte svaret i alle markeder nå, men så er det heller ikke ett svar som er perfekt for alle markeder. For denne typen bil må vi starte med å levere det de etterspør i markeder som faktisk vil ha elektriske biler, sier Carlucci – og fortsetter:

– Jeg er italiener, tro meg, jeg vet hva som er en liten bil. Det kommer mindre biler enn den vi skal lage nå, men slik markedene ser ut sør i Europa, vil en modell som Yaris Cross fortsatt ha mange gode år. Dette handler om rett bil til rett tid og sted for den rette kunden. Jeg er skråsikker på hvor vi kan selge denne SUV-en vi nå kommer med, og Piotr har vært tydelig overfor meg om volumambisjonene for denne bilen i Norge, avslutter Andrea Carlucci.

SNAUE OVERHENG: Du kommer knapt nærmere bil med hjul helt ute i hvert hjørne, med mindre du kjøper deg Mini.
SNAUE OVERHENG: Du kommer knapt nærmere bil med hjul helt ute i hvert hjørne, med mindre du kjøper deg Mini.