
Nye BMW iX skal gå 630 km:
BMWs nye el-SUV smadrer e-tron på rekkevidde
Nye BMW iX får en WLTP-rekkevidde på 630 km for xDrive50-modellen når den kommer på veien i november. Det er i utgangspunktet elbilfeltets beste rekkevidde, for biler til under millionen.
Og vel så interessant, for dem som vaker etter tysk premium i nybildammen:
BMW iX xDrive50 får en rekkevidde som er rundt 50 prosent bedre enn hovedkonkurrenten Audi e-tron. Prisen er også noe høyere, men kanskje er ikke prissensitivitet fremste kjennetegn på kundene i dette segmentet.
– Per i dag har vi fått et fire-siffret antall bestillinger på iX, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
BMW kommer ved kampanjestart i et relativt oversiktlig utvalg:
iX xDrive 40 og iX xDrive50 har som innstegsmodeller startpris på henholdsvis 659.000 og 799.000, mens en ferdig utstyrt «Fully Charged Edition» koster henholdsvis 795.000 og 935.000 kroner.
Du kan lese mer pris- og utstyrsdetaljer her, men de endelige prislistene og detaljerte utstyrsspesifikasjoner er ikke klare.
Les flere elbil-nyheter på Motor:
-
Samarbeider med Toyota:
Hydrogen-SUV fra BMW i masseproduksjon i 2025
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk







Slo an kraftig
Audi e-tron slo virkelig an i det norske elbilmarkedet i fjor. Et bra salg i 2019 (5377 biler og markedandel på 3,78 prosent) ble til eksepsjonelt høyt tall i 2020 – 9184 registrerte biler, markedsandel på 6,49 prosent og suveren førsteplass på registreringsstatistikken.
Nå er det plutselig blitt veldig tett med konkurrenter i SUV-klassen.
Men iX-lanseringen til BMW er den stiveste utfordringen til nå, selv om også prisgunstigere Q4 er over 500 km i rekkevidde.
Og BMW Norge legger ikke skjul på at de har forventninger:
– Frem til nå har vi kun kommunisert rekkevidde og batterikapasitet med «over»-tall for BMW iX. Det skaper selvsagt forventninger, og sikkert også litt frustrasjon. Vi tror og håper at de mange kundene som allerede har bestilt BMW iX nå ser at vi holder det vi lover – og litt til, sier Marius Tegneby.
Pluss 600 km
Utstyrsvariasjonene vil påvirke rekkevidden, men gjennomgående hele xDrive50-flåten ligge over 600 km i WLTP.
xDrive40 kommer med WLTP-rekkevidde inntil 425 km.
Senere kommer også en kraftigere versjon – iX M60. Lanseringstidspunkt og tekniske detaljer på denne er ikke klare ennå.
Men BMW varsler over 600 hester…
Har du fått med deg disse sakene?
-
Økning i antall trafikkdrepte:
Slakter Erna Solbergs løsning for å få ned ulykkene
-
Se forskjellene:
Derfor skal du betale ned billånet raskt
-
Se forskjellene:
Så dyrt er bilkjøp uten egenkapital
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger






Drøy halvtime
xDrive50 kommer med netto batteripakke på 105,2 kWt (111,5 brutto), med seks 50-cellers moduler og fem 40-cellers moduler. xDrive40 har 71 kWt batteripakke (76,6 brutto), med ti 18-cellers moduler.
På 11 kW hjemmelader bruker de henholdsvis snaut 11 timer (xDrive50) og under 8 timer (xDrive40) fra null til fulladet.
Ved hurtigladestolpen lader xDrive50 med kapasitet på inntil 200 kW. BMW anslår tiden fra 10 til 80 prosent til ca. 35 minutter.
xDrive lader med inntil 150 kW, med 10 til 80 prosent på rundt 31 minutter.
Tekniske data oppsummert:
Modell | BMW iX xDrive40 | BMW iX xDrive50 |
Pris: | Fra kr. 659 000 | Fra kr. 799 000 |
Rekkevidde (WLTP) | Opptil 425 km | Opptil 630 km |
Batterikapasitet, brutto | 76,6 kWh | 111,5 kWh |
Batterikapasitet, netto | 71 kWh | 105,2 kWh |
Energiforbruk | 19,4–22,5 kWh/100 km | 19,8–23,0 kWh/100 km |
Maks ladekapasitet | 150 kW | 200 kW |
Ladetid ved maks ladekapasitet, 10–80 % SOC (State of charge) | 35 minutter | 31 minutter |
Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet ved 10 % SOC (State of charge) | 95 km rekkevidde på 10 minutter | 150 km rekkevidde på 10 minutter |
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0–100 % | Mindre enn 8 timer | Mindre enn 11 timer |
Samlet motoreffekt | 326 hk | 523 hk |
Samlet dreiemoment: | 630 Nm | 765 Nm |
Akselerasjon, 0–100 km/t | 6,1 sekunder | 4,6 sekunder |
Toppfart | 200 km/t | 200 km/t |
Vekt: | 2365 kg | 2510 kg |
Lengde (begge): | 4953 mm | (som X5 pluss 31 mm) |
Bredde (begge): | 1969 mm | (som X5 minus 37 mm) |
Høyde (begge): | 1695 mm | (som X6) |
Akselavstand (begge): | 3000 mm | (som X5) |
Bagasjevolum (begge): | 500/1750 liter | |
Maks hengerlast (begge): | 2500 kg |
Kilde: BMW
PS: Helt suveren i rekkeviddekampen er Teslas kommende Model S Plaid+, som skal ha 837 km WLTP-rekkevidde, men denne kommer først i 2022. Prisen blir svært tett på 1,5 million kroner.
Les Motors biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore