BREMSETRØBBEL: Tesla Model 3. Bildet er fra NAF og Motors rekkeviddetest sommeren 2021.

Tyske EU-kontroller:

Ofte feil på elbil-bremser – Tesla Model 3 klart verst

Tysklands svar på Statens vegvesen har gjort opp status for 2022.

Publisert Sist oppdatert

Det er særlig problemer med bremser, hjuloppheng og kjørelys som går igjen når tyske TÜV (Technischer Überwachungs-Verein) underkjenner elbiler i forbindelse med periodisk kjøretøykontroll.

I sin årlige gjennomgang har TÜV sett nærmere på elbilene Renault Zoe, Nissan Leaf, BMW i3 og Tesla Model 3.

Disse fire er valgt fordi det er her organisasjonen har nok data til å konkludere.

1 av 5 underkjent totalt

TÜV gjennomførte 9,6 millioner kontroller i 2022. Hele 20,3 prosent av kjøretøyene måtte vises på nytt for å bli godkjent, en økning på 2,3 prosentpoeng sammenliknet med 2021. Men dette gjelder altså alle modeller, uavhengig av årgang.

I Tyskland må alle biler inn til første kontroll etter tre år, og det er tallene herfra som er sammenliknings­grunnlaget for elbilene.

I denne alders­gruppen var det 130 modeller. 5,3 prosent av disse bilene ble ikke godkjent.

Model 3 nesten på bunnen

Tallene for de fire elbilene ser slik ut:

Renault Zoe: 5,3 prosent av bilene ble underkjent, altså helt på snittet. Her ble feil med bremser, styreledd og hjuloppheng hyppigst påpekt.

Nissan Leaf: 4,3 prosent. De fleste feilene handlet om bremser og nærlys.

BMW i3: 5,9 prosent. Også her bremser og nærlys.

Tesla Model 3: 8,9 prosent og lengst liste: bremser, hjuloppheng, nærlys og tåkelys.

TÜV skriver at Tesla Model 3 bare har fire biler bak seg totalt, men nevner kun tre av disse – Dacia Logan, Dacia Dokker og Volkswagen Sharan.

Bra på rust

– Feil med bremser forekommer oftere enn gjennomsnittet på alle elbiler vi har undersøkt, sier Joachim Bühler, direktør i TÜV og legger til:

– Elbilførere må huske å bremse skikkelig med jevne mellomrom.

Det finnes også en god nyhet om elbiler i tallmaterialet: De har, om noe, mindre rust enn gjennomsnittsbiler.

Her kan du lese TÜVs egen sak, og her kan du lese hva svenske Vi Bilägare skriver om det samme.