Merkeverkstedet Motorpool skulle skifte batteripakken på
Jaguaren til Hege Bjørndal og Thomas Jakobsen.
Det skulle ta svært lang tid.
– 31. juli i fjor kom det tre kraftige smell under bilen
da vi hurtigladet, forteller Jakobsen.
Merkeforhandleren og importøren av Jaguar I-Pace
konkluderte med at batteripakken måtte skiftes.
Mandag i påskeuka, hele åtte
måneder senere, var reparasjonen ferdig – og paret kunne hente bilen sin.
Løse skruer
Men gleden over å få tilbake bilen ble svært kortvarig.
Bjørndal og Jakobsen hadde dagen etter en avtale med NAF
om garantiutløpstest. Der avdekket NAF-verkstedet at merkeforhandleren har
slurvet med reparasjonen.
– To av skruene til batteripakken var løse og ikke dratt
til, og det manglet en skrue til et deksel foran. Dessuten manglet et deksel
bak, forteller Halvor Breyer, senterleder ved NAF-senteret på Mastemyr utenfor
Oslo.
– Jeg anbefalte dem å få ordnet dette hos forhandleren.
Annonse
Sjokkert
Hege Bjørndal og Thomas Jakobsen ble sjokkert over det
som fremstår som regelrett slurv på merkeverkstedet.
– Vi ble rett og slett skremt. Det virker som verkstedet
har hatt hastverk, sier Jakobsen.
– Man forventer jo en bil som er i topp stand når man får
den tilbake etter åtte måneder. Men så klarer de ikke å skru fast et deksel en
gang, sier Bjørndal.
Motor har intervjuet både senterlederen ved NAF-senteret
og teknisk konsulent Benny Christensen ved NAF Advokat. De understreker begge
at slurvet ikke utgjør stor fare.
– Skjerp dere
Men Christensen er likevel ikke nådig mot
merkeverkstedet.
– Det er helt utrolig at reparasjonen tok så lang tid.
Det blir dessuten ekstra dumt når verkstedet slurver slik, sier Christensen,
før han gir følgende klare melding til Motorpool:
– Skjerp dere. Det blir bare plunder og heft for alle
parter når dere gjør slikt.
Christensen har selv vært bilmekaniker, og vet at det er
tidspress på verkstedene.
– Men denne saken viser hvor viktig det er å gjøre
reparasjoner ordentlig.
Daglig leder Espen Knudsen ved merkeforhandleren
Motorpool i Asker er forsiktig med å uttale seg når Motor ringer.
– Dette skjedde i påsken, og vi vil undersøke hva som har
skjedd før vi uttaler oss om dette. Men hvis vi gjør feil på verkstedet vårt,
må vi stå for det, sier han.
Jaguar og søstermerket Land Rover har i lengre tid slitt
med tilgang til reservedeler, fordi det har vært store problemer med
etableringen av et nytt lagersystem.
Globale problemer
Ett nytt lager i England skal erstatte 18 tidligere
lagre. Det har igjen ført til at haugevis med biler står og venter på
reparasjoner, som dermed tar svært lang tid.
– Jaguar har globale problemer med leveranse av deler.
Det rammer alle merkeforhandlerne, ikke bare oss, sier Knudsen.
– Gjør delemangelen at det er vanskelig å få tak i deler?
– Ikke vanskelig, men umulig.
Litt senere ringer Knudsen tilbake for å si at det
kanskje ikke er umulig, men «meget vanskelig».
– Ingenting er jo umulig, legger han til.
Annonse
Ferdig igjen
Når Motor snakker med Motorpool, meldes det at bilen til
Bjørndal og Jakobsen igjen skal være ferdig.
– Vi skulle på påskeferie med bilen vår. Heldigvis fikk
vi tilbake lånebilen vi har hatt siden i fjor sommer, forteller paret.
Det er en Mercedes GLE.
– Kommer dere til å sjekke at skruene og dekslene er
festet som de skal, når dere får igjen bilen?
– Ja, vi skal saumfare bilen for feil og mangler. Vi
stoler ikke på Motorpool lenger.
● NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.