Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
Audien var ifølge annonsen en «flott» bil. Men da kjøperen skulle fylle på drivstoff etter kjøpet, fikk han problemer.
– Feil med drivstofftanken er en kjøpsrettslig mangel, skriver Ringerike, Asker og Bærum tingrett i dommen mot bruktbilfirmaet Oslo Bil Auto på Eidsvoll.
De er dømt til å betale 43.000 kroner i prisavslag og erstatning til kjøperen av en ni år gammel Audi A4, som betalte 150.000 kroner for bilen.
I utgangspunktet lå det meste godt til rette for at dette skulle bli et vellykket bruktbilkjøp.
Kjøperen er selv bilmekaniker. Han inspiserte bilen, også under, og prøvekjørte den. I annonsen ble bilen dessuten beskrevet som en «flott» bil, som skulle bære preg av godt vedlikehold. Servicehistorikken skulle også være «fulgt opp».
2–5 desiliter
Men da kjøperen like etter kjøpet skulle fylle på drivstoff, oppsto det uventede problemer.
Kjøperen greide rett og slett ikke å få ned noe diesel.
Han tok med bilen til et Meca-verksted, som i en skriftlig uttalelse bekrefter at det ikke lar seg gjøre å fylle på mer enn 2-5 desiliter drivstoff før drivstoffpistolen får et mottrykk.
– Og det er verken normalt eller påregnelig, skriver verkstedet i sin rapport.
De antar at årsaken til problemene er for høyt trykk i drivstofftanken grunnet for dårlig lufting eller tett åndefilter til tanken.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
-
Fikk endelig rett:
Kranglet i årevis om hvorfor ruta sprakk
-
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
-
Følger ikke regler:
Tesla kan bli utestengt på Sveriges Finn.no
-
Kom ikke opp bakken:
Firehjulsdriften blir borte ved lav batteriprosent
-
Slapp omdiskutert gebyr:
Ståle vant mot parkerings-gigant
-
Tesla tapte i retten:
Må betale kundenes parkeringsregninger
-
Klare råd fra Forbrukerrådet:
– Ikke betal gebyrene
-
Uventede gebyrer:
Slik fikk Helge firedobbel regning for parkering
-
Avis trenerte:
Brukte 1,5 år på å refundere penger
-
Rekordlang ventetid:
Siv ventet 2,5 år på ny kløtsj
-
Måtte betale over 9000 kr:
Parkerte på privat grunn – ble tauet vekk
-
Svensk forbrukernemnd:
– Konstruksjonsfeil på Tesla
-
Rettssak om millioner etter krasj:
Mener Porsche-eieren har fått mer enn nok penger
-
Fikk smekk:
Bilforhandler hadde to salgskontrakter
-
Batterifeil på Nissan Leaf:
Nissan tause om hvilke biler som har feil
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Ladepriser:
Her er det billigst og dyrest å lade
-
Yngves Audi ble kraftig forsinket:
Dømt til å betale gebyr til Møller
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
Ikke skiftet
Ifølge bilens servicehefte skulle dessuten både tannreimen og vannpumpen være skiftet. Men hos merkeverkstedet Møller Bil ble det etter kjøpet konstatert sprekker på tannreimen, og klare tegn på at vannpumpen neppe har blitt skiftet.
De samme påpekningene gjorde Meca-verkstedet. Senere kunne en NAF-test avdekke at serviceintervallene ikke var fulgt.
Nekter
Bruktbilfirmaet nekter for at de har gjort noe galt.
De har ikke besvart Motors henvendelser. Men i rettssaken påpekte de at bilen ved salget var ni år gammel og hadde gått 144.000 kilometer. Da er det påregnelig med utbedringer, hevdet de.
Bruktbilforhandleren sa i retten også at de ikke var kjent med problemene med drivstofftanken, fordi de ikke har fylt på diesel.
I tingretten hevdet de dessuten at de på eget initiativ skiftet både registerreim og vannpumpe etter at kjøperen klaget.
Vant frem
Men tingretten tror ikke på bruktbilforhandleren.
Kjøperen fikk medhold i sine krav da han først klaget til forbrukermyndighetene, og fikk et vedtak i Forbrukerklageutvalget. Tingretten har nå kommet til samme resultat, etter at bruktbilfirmaet ikke ville akseptere vedtaket i Forbrukerklageutvalget – og saksøkte kunden sin.
Kjøperen får totalt 43.000 kroner i prisavslag og erstatning. Det skal blant annet dekke nødvendige reparasjoner på bilen.