Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
Audien var ifølge annonsen en «flott» bil. Men da kjøperen skulle fylle på drivstoff etter kjøpet, fikk han problemer.
– Feil med drivstofftanken er en kjøpsrettslig mangel, skriver Ringerike, Asker og Bærum tingrett i dommen mot bruktbilfirmaet Oslo Bil Auto på Eidsvoll.
De er dømt til å betale 43.000 kroner i prisavslag og erstatning til kjøperen av en ni år gammel Audi A4, som betalte 150.000 kroner for bilen.
I utgangspunktet lå det meste godt til rette for at dette skulle bli et vellykket bruktbilkjøp.
Kjøperen er selv bilmekaniker. Han inspiserte bilen, også under, og prøvekjørte den. I annonsen ble bilen dessuten beskrevet som en «flott» bil, som skulle bære preg av godt vedlikehold. Servicehistorikken skulle også være «fulgt opp».
2–5 desiliter
Men da kjøperen like etter kjøpet skulle fylle på drivstoff, oppsto det uventede problemer.
Kjøperen greide rett og slett ikke å få ned noe diesel.
Han tok med bilen til et Meca-verksted, som i en skriftlig uttalelse bekrefter at det ikke lar seg gjøre å fylle på mer enn 2-5 desiliter drivstoff før drivstoffpistolen får et mottrykk.
– Og det er verken normalt eller påregnelig, skriver verkstedet i sin rapport.
De antar at årsaken til problemene er for høyt trykk i drivstofftanken grunnet for dårlig lufting eller tett åndefilter til tanken.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
-
Startbatteri-problemer:
Ny bil var 63 dager på verksted med flatt batteri
-
Caroline og Paal Erik:
Feil på feil i ny campingvogn – mistet ferien
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Bompengefellen:
Nå skal alle varsles
-
Fikk heve kjøpet:
Godkjent Audi drakk olje
-
Lakk- og autopilot-trøbbel:
Får heve Tesla-kjøp
-
Påbudt hjelpesystem:
Derfor bommer biler på fartsgrensene
-
Merkeforhandlere:
Oppgir feil numre på understell
-
«Fjernet ferskenstein»:
Slik ble Arild frikjent for mobilbruk
-
Forbrukerrådet og NAF:
Derfor får ikke diesel-eierne mer erstatning
-
Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
-
Fisker Ocean:
Advarer mot agnet Fisker bruker
-
Slurv får krass kritikk:
Åtte måneder på verksted, tilbake igjen etter én dag
-
Anker rettsavgjørelse:
Ber bileiere betale Møller-regning
-
8800 bileiere deltok:
Gigantsøksmål mot Møller avvist av retten
-
Se bildene:
– Tesla-lakken har svært dårlig kvalitet
-
Er vinteren over?
Snart piggdekkforbud, men UP vil bruke skjønn
-
Luftfjærings-trøbbel:
Jeans Tesla er over fem år, likevel vant han
-
Hanne kjente rettighetene sine:
– Motoren skal jo holde lenger enn 119.000 km
-
Eieren slet med å svinge ...
Tesla: – Rattet er en slitedel
Ikke skiftet
Ifølge bilens servicehefte skulle dessuten både tannreimen og vannpumpen være skiftet. Men hos merkeverkstedet Møller Bil ble det etter kjøpet konstatert sprekker på tannreimen, og klare tegn på at vannpumpen neppe har blitt skiftet.
De samme påpekningene gjorde Meca-verkstedet. Senere kunne en NAF-test avdekke at serviceintervallene ikke var fulgt.
Nekter
Bruktbilfirmaet nekter for at de har gjort noe galt.
De har ikke besvart Motors henvendelser. Men i rettssaken påpekte de at bilen ved salget var ni år gammel og hadde gått 144.000 kilometer. Da er det påregnelig med utbedringer, hevdet de.
Bruktbilforhandleren sa i retten også at de ikke var kjent med problemene med drivstofftanken, fordi de ikke har fylt på diesel.
I tingretten hevdet de dessuten at de på eget initiativ skiftet både registerreim og vannpumpe etter at kjøperen klaget.
Vant frem
Men tingretten tror ikke på bruktbilforhandleren.
Kjøperen fikk medhold i sine krav da han først klaget til forbrukermyndighetene, og fikk et vedtak i Forbrukerklageutvalget. Tingretten har nå kommet til samme resultat, etter at bruktbilfirmaet ikke ville akseptere vedtaket i Forbrukerklageutvalget – og saksøkte kunden sin.
Kjøperen får totalt 43.000 kroner i prisavslag og erstatning. Det skal blant annet dekke nødvendige reparasjoner på bilen.