Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
Audien var ifølge annonsen en «flott» bil. Men da kjøperen skulle fylle på drivstoff etter kjøpet, fikk han problemer.
– Feil med drivstofftanken er en kjøpsrettslig mangel, skriver Ringerike, Asker og Bærum tingrett i dommen mot bruktbilfirmaet Oslo Bil Auto på Eidsvoll.
De er dømt til å betale 43.000 kroner i prisavslag og erstatning til kjøperen av en ni år gammel Audi A4, som betalte 150.000 kroner for bilen.
I utgangspunktet lå det meste godt til rette for at dette skulle bli et vellykket bruktbilkjøp.
Kjøperen er selv bilmekaniker. Han inspiserte bilen, også under, og prøvekjørte den. I annonsen ble bilen dessuten beskrevet som en «flott» bil, som skulle bære preg av godt vedlikehold. Servicehistorikken skulle også være «fulgt opp».
2–5 desiliter
Men da kjøperen like etter kjøpet skulle fylle på drivstoff, oppsto det uventede problemer.
Kjøperen greide rett og slett ikke å få ned noe diesel.
Han tok med bilen til et Meca-verksted, som i en skriftlig uttalelse bekrefter at det ikke lar seg gjøre å fylle på mer enn 2-5 desiliter drivstoff før drivstoffpistolen får et mottrykk.
– Og det er verken normalt eller påregnelig, skriver verkstedet i sin rapport.
De antar at årsaken til problemene er for høyt trykk i drivstofftanken grunnet for dårlig lufting eller tett åndefilter til tanken.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
-
App-problemer:
Måtte mase på Porsche i Tyskland for å få alt til å virke
-
Stenger over hele landet:
Bobil-gigant konkurs
-
Parkeringsjuks:
– Ikke sannsynlig å få øyeskade hver gang han feilparkerer
-
Mystisk feil:
Christoffer klarer ikke å få bilen til å holde kjeft
-
Gebyr:
Hver tredje sjåfør kjørte ulovlig med piggdekk
-
Klagebløff ble avslørt:
Løy om væpnet ran for å unngå parkeringsbot
-
Fikk erstatning:
Mener dekkfirmaet skadet felgene
-
Forsikret, men uregistrert:
Denne tabben kostet flesk for bileieren
-
Svart N-merke:
Dette klistremerket kan koste deg 3000 i bot
-
Lakkskader for 75.000 kr:
Slik så Tesla-lakken ut etter første vask
-
Bilkjøp:
Nesten ny bil gikk fullstendig i lås
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Forbrukertilsynet:
P-gebyrer kan være ulovlige
Ikke skiftet
Ifølge bilens servicehefte skulle dessuten både tannreimen og vannpumpen være skiftet. Men hos merkeverkstedet Møller Bil ble det etter kjøpet konstatert sprekker på tannreimen, og klare tegn på at vannpumpen neppe har blitt skiftet.
De samme påpekningene gjorde Meca-verkstedet. Senere kunne en NAF-test avdekke at serviceintervallene ikke var fulgt.
Nekter
Bruktbilfirmaet nekter for at de har gjort noe galt.
De har ikke besvart Motors henvendelser. Men i rettssaken påpekte de at bilen ved salget var ni år gammel og hadde gått 144.000 kilometer. Da er det påregnelig med utbedringer, hevdet de.
Bruktbilforhandleren sa i retten også at de ikke var kjent med problemene med drivstofftanken, fordi de ikke har fylt på diesel.
I tingretten hevdet de dessuten at de på eget initiativ skiftet både registerreim og vannpumpe etter at kjøperen klaget.
Vant frem
Men tingretten tror ikke på bruktbilforhandleren.
Kjøperen fikk medhold i sine krav da han først klaget til forbrukermyndighetene, og fikk et vedtak i Forbrukerklageutvalget. Tingretten har nå kommet til samme resultat, etter at bruktbilfirmaet ikke ville akseptere vedtaket i Forbrukerklageutvalget – og saksøkte kunden sin.
Kjøperen får totalt 43.000 kroner i prisavslag og erstatning. Det skal blant annet dekke nødvendige reparasjoner på bilen.