IKEA-MUTTER: Denne mutteren og tre små småsteiner kostet 30.000 kroner å fjerne, ifølge Tesla.

Verksted:

30.000 kr for å fjerne Ikea-mutter og småstein i Tesla

Tesla-verkstedet mener det koster 30.000 kroner å fjerne en Ikea-mutter og tre småsteiner fra bilen. – Heretter må jeg passe på å hive ut stein som jeg får inn i kupeen, sier bileier Yngve Eiring.

Publisert Sist oppdatert

Yngve Eiring i Stavanger hørte en merkelig raslelyd mens han kjørte sin Tesla Model 3 – og leverte bilen på Tesla-verkstedet. Etter mange timers arbeid fant Tesla en Ikea-mutter i et lite hulrom, og de mente det var årsaken.

Men bare få dager senere la Eiring igjen merke til raslelyden. Han leverte bilen på verksted igjen.

Da fant Tesla-verkstedet tre småsteiner på fem millimeters størrelse i en kanal under kupeen. De har kommet seg inn i kupeen og deretter funnet veien mellom to tepper under passasjersetet og ned i kanalen.

Dyrt

Jakten på Ikea-mutteren og de tre småsteinene ble en svært kostbar affære. Tesla-verkstedet sa til Eiring at feilsøkingen og fjerningen koster 30.500 kroner.

Men for å være snille, og vise «godvilje» som bilbransjen bruker som begrep, reduserte Tesla regningen til 16.300 kroner.

Det ville ikke Eiring være med på. I utgangspunktet aksepterte han å betale for det første verkstedbesøket. 

Da det viste seg at det ikke var Ikea-mutteren som var årsaken, men tre småsteiner, klaget han likevel til forbrukermyndighetene.

– Ikke den eneste

Yngve Eiring har eid Tesla helt siden 2013 og er en fornøyd kunde. Men han mener den nåværende bilen hans, en 2019-modell Tesla Model 3, har en designfeil når slikt som dette kan skje.

– Jeg er vel ikke den eneste bilisten som har singel i oppkjørselen, sier han til Motor – og legger til:

– Jeg er heller ikke den eneste som noen ganger får inn småsteiner i kupeen.

Han har sett bilde av småsteinene som Tesla-verkstedet fant, og ser at det er singel fra oppkjørselen hans.

– Men når teppene er lagt slik at stein kan komme ned i kanalene, synes jeg det er en designfeil.

Han forstår at det må være en åpning for kanalene for å hindre kondens og rust.

– Men det må jo være enkelt å dekke de to hullene med netting eller perforert teip, så ikke småstein eller annet rusk ramler ned i kanalen.

Eiring anslår at hullene er ca. 5x5 centimeter store.

M-KULER: Disse peanøttkulene greide Jørgen Tveitnes Aamodt å fjerne med støvsuger og hageslange.

– Hold rent

Tesla Norge avviser påstanden om design­feil. 

I et brev til forbruker­myndighetene gir Tesla uttrykk for at steiner og andre småting i uheldige tilfeller kan rulle ned i disse kanalene. Derfor er det viktig at det er rent i kupeen, skriver de.

Tesla understreker at også andre bil­produsenter har åpne kanaler. Men de hevder at dette tilfellet er unikt. Tesla har ikke hørt om tilsvarende tilfeller.

M-kuler

Likevel: Mange andre Tesla-eiere har slitt med det samme. Blant dem Jørgen Tveitnes Aamodt i Sandnes.

I fjor sommer mistet hans da fire år gamle sønn en åpen pose med M-peanøttkuler på gulvet.

– Noen av dem trillet ned i ventilasjonskanalen under passasjersetet foran, forteller Tveitnes Aamodt.

Der lå de og rullet frem og tilbake under kupégulvet i farens Tesla Model Y.

– Vi hørte det når vi svingte, akselererte og bremset.

Jørgen Tveitnes Aamodt fant en Reodor Felgen-løsning.

– Jeg teipet fast en del av hageslangen på munnstykket på støvsugeren, stakk hageslangen ned i kanalen og greide å støvsuge ut kulene.

TESLA-EIER: Jørgen Tveitnes Aamodt.

– Håpløst design

Jørgen Tveitnes Aamodt er glad han greide å løse problemet selv. Også han er kritisk til Teslas løsning.

– Det er et uhensiktsmessig og håpløst design på bilen. Derfor er det et tidsspørsmål før det faller noe ned der igjen.

– Hva gjør du for å unngå det?

– Vi prøver å være forsiktige.

I Tesla-forum i sosiale medier forteller mange om lignende erfaringer. Flere Tesla-eiere har montert deksel, nett eller annen beskyttelse foran kanalene, som de enten har ordnet på egen hånd eller kjøpt i butikker.

– Ikke designfeil

Yngve Eiring i Stavanger klaget til forbrukermyndighetene på regningen fra Tesla. Forbrukerklageutvalget er ikke enig i at Teslaen har en designfeil. De er enig med Tesla i at bileieren har ansvaret for å ha brakt steinene inn i kupeen.

Likevel har Eiring fått medhold i kravet sitt om at Tesla skal refundere verkstedregningene som han måtte betale for å få tilbake bilen.

Følger ikke lovverket

FKUs begrunnelse:

Etter utvalgets syn tilfredsstiller ikke formuleringen kravene i forbrukerkjøpsloven § 30 fjerde ledd. Formuleringen Tesla benytter, synes myntet på en regulær verkstedreparasjon.

I denne saken har imidlertid ikke klageren ønsket en regulær verkstedtjeneste, men har reklamert over det han mener er en mangel etter et bilkjøp.

Formuleringen Tesla benytter sier intet om at man i denne saken befant seg i en reklamasjonssituasjon. Heller ikke sier formuleringen noe om det som loven krever – at det opplyses om at dersom det viser seg ikke å være en mangel, må forbrukeren betale for undersøkelsene.

Når Tesla ikke har gått frem i tråd med kravene i forbrukerkjøpsloven, kan Tesla ikke kreve betaling for de undersøkelsene som er gjort.

Årsaken til at Eiring har fått medhold, er at forbrukermyndighetene mener Tesla ikke følger forbrukerkjøpslovens krav til formuleringer når de kommuniserer med kundene i en reklamasjonssak. (Les mer om det i faktaboksen).

– Når Tesla ikke har gått frem i tråd med kravene i forbrukerkjøpsloven, kan de ikke kreve betaling for de undersøkelsene som er gjort, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

De viser til at Tesla er en profesjonell aktør som må følge kravene i lovverket.

Motor har spurt Tesla Norge om de vil endre sine prosedyrer og kommunikasjonen med kundene. Tesla ønsker ikke å svare på spørsmål.

Må hive ut småstein

Yngve Eiring er glad for at han har fått medhold, selv om det ikke var for påstanden om designfeil.

– Jeg er kjempeglad for å ha fått pengene mine tilbake, pluss forsinkelsesrenter. Tesla sendte meg en hyggelig epost og var veldig ryddige. Men jeg synes det er horribelt at Tesla-verkstedet brukte så lang tid på å finne mutteren og steinene.

– Hva gjør du heretter, for ikke å risikere at det samme skjer igjen?

– Jeg må passe på å hive ut stein som jeg får inn i kupeen.

– Hva om stein faller ned i kanalene igjen?

– Nå vet jeg hvordan de skal fjernes, og da skal jeg gjøre det selv. Det tar meg en times tid, sier Eiring, og legger til:

– Jeg skal i hvert fall ikke sende bilen til Tesla-verkstedet. De bruker for lang tid.