VENTET OG VENTET: Kjell Flobergseter har ventet i et halvt år på at NAF-senteret skulle reparere Golfen hans.

Skulle bare bytte termostaten:

NAF-senteret glemte bilen til Kjell

– Dette er flaut. Det er ikke sånn vi skal behandle våre kunder og medlemmer, sier Petter Knutsen, direktør for NAF-sentrene.

Publisert Sist oppdatert

I midten av september i fjor leverte Kjell Flobergseter fra Ringsaker bilen sin på det lokale NAF-senteret på Furnes utenfor Hamar.

– Jeg ville at de skulle bytte termostaten.

Nå, et halvt år senere, er bilen fortsatt ikke levert tilbake. NAF glemte rett og slett bilen.

Direktør for NAF-sentrene, Petter Knutsen, synes det er pinlig.

– Vi legger oss helt flate. Dette er flaut. Saken er ikke godt nok håndtert fra NAF, sier han.

Dro på elgjakt

Etter at Flobergseter leverte den da 13 år gamle Volkswagen Golfen hos NAF rundt 10. september i fjor, fant NAF ut at bilen hadde flere feil.

– Men så hørte jeg ikke noe mer, så jeg dro innom i oktober. Da fikk jeg beskjed om at han som holder på med bilen har dratt på elgjakt, sier Flobergseter, og slår oppgitt ut med armene når Motor treffer han utenfor NAF-senteret.

Kjell Flobergseter jobber selv i servicebransjen, i et byggevarehus. Han poengterer at på hans arbeidsplass er service og gode tilbakemeldinger til kundene svært viktig.

– Det går enda et par uker. Da sier de at de har problemer med å få varme i bilen, men at de jobber med saken.

– Burde beklaget før

I slutten av november, to og en halv måned etter at han leverte bilen til NAF, får han beskjed om at NAF kjører bilen til merkeforhandleren Møller Bil, som er bare noen få hundre meter bortenfor.

Dette er det siste Flobergseter hører fra NAF.

Han tar kontakt med Motor nå på senvintren. Først da reagerer NAF.

Bare timer etter at Motor spør direktøren for NAF-sentrene hva som skjer med bilen til Kjell Flobergseter, får Flobergseter en telefon fra NAF.

– De la seg langflate og beklaget. Men det burde de gjort før jul. Beklagelsene kommer tre måneder for sent.

SJEKKER BILEN SIN: Kjell Flobergseter fant igjen bilen sin hos NAF etter et halvt år, og benytter anledningen til å kikke inn i kupeen.

«Menneskelig svikt»

I en epost til Motor forklarer NAF-direktøren at det har vært vanskelig å finne årsaken til feilen på Golfen.

– Dette er summen av en rekke uheldige hendelser og komplikasjoner.

– Hvorfor prioriterer NAFs ansatte elgjakt fremfor å få bilen ferdig?

– Dette handler ikke om prioritering, men menneskelig svikt. Bilen burde vært flyttet til en annen mekaniker for videre feilsøk da han som jobbet på bilen skulle avvikle en lenge planlagt ferie.

NAF garanterer

Flobergseter kjøpte seg en ny bil, og skulle bare få fikset sin gamle Golf før han skulle selge den. Nå har han betalt forsikring i et halvt år ekstra, samtidig som bruktbilen stadig taper seg i verdi når den bare blir stående hos NAF.

Petter Knutsen lover imidlertid at Flobergseter skal slippe å betale for reparasjonen. Nå er også nødvendige deler bestilt.

– Dette skulle aldri tatt så lang tid. Vi har nå gått gjennom denne saken grundig, og forsikret oss om at våre rutiner og prosedyrer gjør at ingen andre kunder eller medlemmer skal oppleve noe som dette igjen.

– Tålmodig

Det samme håper Flobergseter, som fant igjen bilen sin da han møtte Motor utenfor NAF-senteret. 

Gjennom hele vinteren har bilen stått helt nedsnødd. Nå er snøen fjernet.

– Jeg håper ingen andre opplever slikt. Da mister i så fall NAF kunder og medlemmer. Jeg har selv vurdert å melde meg ut på grunn av dette.

– Mange vil si at du må være en tålmodig mann, når du tross alt ikke har mast på NAF flere ganger enn du har gjort. Hva tenker du selv om det?

– Ja, jeg synes også at jeg er tålmodig.