FORTVILTE KJØPERE: Caroline Sørum og Paal Erik Ystenes sammen med hunden Lucky.

Caroline og Paal Erik:

Feil på feil i ny camping­vogn – mistet ferien

– Vi skulle på campingvognferie med familien vår i tre uker. Men det ble bare én uke, sier Caroline Sørum.

Publisert Sist oppdatert

Sommeren 2022 kjøpte Caroline Sørum og samboeren Paal Erik Ystenes en ny campingvogn av en av landets største forhandlere for nesten 600.000 kroner.

– Deretter skulle vi på tur med campingvognen i tre uker. Men det ble bare én uke, forteller Caroline Sørum fra Vigra utenfor Ålesund.

Det skulle vise seg at den nye campingvognen hadde flere feil og mangler.

Kort tid etter overtakelsen oppdaget samboerparet at alle skapene var montert skjevt, dusjen var ikke tett, og det var laget to hull i veggen fordi fjernsynsapparatet var blitt flyttet. 

Dessuten lå strømledningen til klimaanlegget i klem, og det var fugeflekker både i dusjen og på toalettet.

– Kjipt

Bare tre uker etter at det unge samboerparet ble stolte eiere av den splitter nye campingvognen, måtte den inn på det første verkstedbesøket.

De fikk ikke vognen tilbake før lenge etter sommerferien, i oktober.

Problemene var heller ikke over. Utover høsten måtte de levere vognen tilbake til forhandleren ytterligere tre ganger, blant annet da det oppsto enda en vannlekkasje. 

Til sammen var den på verksted i totalt fem måneder sommeren og høsten 2022. 

Da feil og mangler fortsatt ikke var utbedret, hadde samboerne fått nok. De krevde heving av kjøpet.

– Dette har vært veldig kjipt, forteller Caroline Sørum til Motor.

– Er utbedret

Campingvognen ble kjøpt av forhandleren Tellus i Ålesund. Tellus ble etablert i 2021 av flere til dels store leverandører og forhandlere av bobiler og campingvogner. 

Tellus er nå en av landets største bobil- og campingvognforhandlere.

I et brev til forbrukermyndighetene har Tellus gitt uttrykk for at alle feilene på campingvognen til samboerparet er utbedret, utover fuger på dusjkaret.

Risiko for skader

Caroline Sørum og samboeren Paal Erik Ystenes klaget til forbruker­myndighetene. 

Nå har de fått medhold av Forbrukerklage­utvalget om at kjøpet av campingvognen kan heves, og at samboerne skal få tilbake 545.000 kroner pluss forsinkelsesrenter av de 578.000 kronene de betalte.

Forbrukerklageutvalget behandler konflikter etter blant annet kjøp av campingvogn. I sitt vedtak viser de til at forhandleren erkjenner at camping­vognen fortsatt lekker vann, til tross for flere til dels lange verkstedopphold.

– Dusjkaret utgjør en viktig del av funksjonen for en campingvognen. Mangelen er dermed av en karakter som gjør at campingvognen ikke kan brukes slik det er tiltenkt, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Utvalget mener lovverket ikke gir forhandleren muligheter til ytterligere forsøk på utbedringer. De viser også til at det er risiko for vannlekkasjer innvendig, og at det kan forringe verdien.

SJELDEN TUR: Samboerparet Caroline Sørum og Paal Erik Ystenes fikk ikke mange dagene på tur med den nye campingvognen.

Sydentur i stedet

Campingvognen er av typen Adria Adora. Samboerparet er glade for at de har fått hjelp av Forbrukertilsynet og Forbrukerklage­utvalget. Men to måneder etter at vedtaket falt, har de fortsatt ikke fått pengene de har krav på.

– Vi får heller ikke kontakt med hverken forhandleren eller advokaten deres.

– Hva håper dere skjer nå?

– At de gjør opp for seg. Vi kjøpte en splitter ny vogn, som vi nesten ikke har fått bruke.

Paret finansierte campingvognen delvis med innbytte av en gammel vogn.

– Hverken i fjor sommer eller i sommer har vi hatt en vogn å feriere i.

– Hva gjør dere i sommer?

– Nå har vi gitt opp campinglivet. Vi har heller bestilt en sydentur.

Visste ikke

Etter å ha ventet i flere dager på svar fra Tellus, får Motor til slutt svar fra administrerende Paal Jahrmann på kjedens hovedkontor.

– Etter samtale med vår rådgiver i saken har vi besluttet å respektere vedtaket. Vi vil med andre ord ikke ta saken videre til tingretten, sier han.

– Når betaler dere ut pengene til kjøperne?

– Jeg kjenner ikke detaljene i saken, men vil følge opp denne nå. Hvis vognen er levert tilbake i avtalt stand, betaler vi innen en uke.

– Vedtaket falt i februar. Hvorfor reagerer dere først nå, etter at dere får en mediehenvendelse?

– Tellus Ålesund solgte vognen. Denne avdelingen er lagt ned og slått sammen med Tellus Sunnmøre. Daglig leder ved Tellus Ålesund har nylig sluttet hos oss, og vi sliter litt med å avstemme fakta. Vi fikk først vite om vedtaket da dere tok kontakt.