DÅRLIG RESULTAT: Tesla Model 3 har høyeste strykprosent i det som tilsvarer EU-kontrollen i Tyskland.

Tysk statistikk:

Model 3 med klart flest feil

Tyske TÜV kontrollerer over 10 millioner biler i året. Mange av modellene selges ikke i Norge, men en populær bil blant norske kunder kommer dårligst ut.

Publisert

TÜV, Tysklands svar på Statens vegvesen, har gått gjennom ti millioner kjøretøysinspeksjoner, og sett på feilfrekvensen til godt over 100 bilmodeller som er to til tre år gamle.

Det er dyster lesning for Tesla Model 3-eiere. 

Modellen er nederst, på 111. plass.

Flere feil

Rapporten konkluderer med at 14,2 prosent av de kontrollerte Model 3-ene stryker på første Hauptuntersuchung, som tilsvarer en norsk EU-kontroll, med betydelige feil. 

Riktignok skiller Model 3 seg ut med en lengre gjennomsnittlig kjørelengde med 53.000 kilometer etter tre år. Gjennomsnittet for alle kjøretøy i denne aldersgruppen er 42.000 kilometer.

– Det dårlige resultatet for Model 3 kan ikke skjules av den høye kjørelengden. Ved siden av feil på bremser og aksler, oppstår det også spesielt mange problemer med belysningen på Teslaen. Dette tyder på mangler i service og vedlikehold, sier Joachim Bühler, administrerende direktør for TÜV-forbundet, i en pressemelding.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Jazz best

Model 3 havner i tillegg sist blant bilene som er fire til fem år gamle. Modellen har også vært på bunn av to til treåringene i flere år.

Av de to til tre år gamle bilene er Ford Mondeo nærmest Model 3 med 13,2 prosent stryk, fulgt av Skoda Scala med 11,8 prosent.

Best er Honda Jazz med 2,4 prosent, på andreplass er Volkswagen Golf Sportsvan med 2,5 prosent, mens Audi Q2 er på tredje med 2,6 prosent.

NESTEN FEILFRI: Honda Jazz har færrest feil av alle bilmodellene. Hybridutgaven forhandles fortsatt i Norge.

De eldste bilene som er med i rangeringen er 12 til 13 år gamle. Her er Porsche 911 som har færrest feil med en strykprosent på 7,9, fulgt av Mitsubishi ASX med 19,6 prosent og Volkswagen Golf Plus med 20,6 prosent.

Verst av de gamle bilene er Renault Twingo med 41,5 prosent, fulgt av Dacia Logan med 41 prosent og Renault Clio med 39,8 prosent.

De beste elbilene

Ser man på kun elbilene i listen over to til tre år gamle biler er det Volkswagen e-Golf som er best med 3,4 prosent stryk, som tilsvarer en niendeplass på totallisten. 

FÅ FEIL: Volkswagens for lengst pensjonerte e-Golf har få feil.

Hyundai Kona er nest best med 4 prosent (15. plass) fulgt av Mini Cooper SE med 4,4 prosent (22. plass).

Nest verst av elbilene, etter Model 3, er Renault Zoe med 8,9 prosent (94. plass). Tredje verst er Opel Corsa-e med 8,3 prosent (89. plass).

De vanligste feilene på elbiler i TÜV-kontrollene:

  • Bremsefunksjon. Rekuperasjon fører til redusert bruk av bremsene. Følgen kan være redusert bremseeffekt. Anbefaling: regelmessig kraftig bremsing forebygger slitasje.
  • Hjulopphenget. Elbiler er vanligvis betydelig tyngre enn sammenlignbare forbrenningsmotorbiler. Den høye vekten på hovedbatteriet belaster hjulopphenget.