KOSTER: Kilowattimeprisen på mange hurtigladestasjoner har fjernet den økonomiske fordelen ved å kjøre elektrisk.

Uten rabattavtaler: 

Strøm like dyrt som diesel

Har man ikke gjort noe forarbeid, kan hurtiglading bli en kostbar affære.

Publisert Sist oppdatert

– Med dagens prisnivå på hurtiglading, er det like dyrt å lade elbilen som å tanke opp dieselbilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Dette harmonerer dårlig med ideen om at det er billigere å kjøre elbil enn en dieselbil.

Bakgrunnen for at det har blitt slik er at hurtigladeprisen ble satt kraftig opp da strømprisene var på det høyeste, men siden den gang har de ikke blitt satt ned tilsvarende fallet i strømprisen.

Langt over spotpris

– Prisnivået i strømmarkedet bør gjenspeiles bedre på ladeplassen, sier Sødal.

NAF har funnet at mange av de store ladeoperatørene tar 6,49 kroner per kilowattime. Samtidig har den gjennomsnittlige spotprisen på Østlandet så langt i april ligget under 50 øre per kilowattime.

ADVARER: Nils Sødal i NAF advarer mot at elbilturen kan bli overraskende dyr.

Kjører man 1000 kilometer i måneden med en elbil som bruker 0,2 kilowattimer per kilometer, og bruker hurtigladere på som tar 6,49 kroner, blir totalkostnaden 1298 kroner.

En dieselbil med forbruk på 0,6 liter per kilometer og en literpris på 22 kroner, gir en månedlig kostnad på 1320 kroner i måneden etter 1000 kilometers kjøring.

Det kan med andre ord bli kostbart å basere seg på hurtiglading langs veien. 

– Har du ikke muligheten til å lade hjemme, er det ikke mye å spare på drivstoffkostnadene. Lading langs veien er uforholdsmessig dyrt sammenlignet med hjemmelading, sier Nils Sødal.

En jungel

Har du ikke mulighet til å lade hjemme anbefaler Sødal at man benytter seg av kommunale gateladere.

– Særlig om natta, da prisen er lavest.

I tillegg er det mye å hente, økonomisk, hvis man setter seg inn i de ulike ladeoperatørenes rabattavtaler.

– Det er en jungel, og veldig variabelt, men helt klart verdt å sjekke ut hvis du jevnlig er avhengig av å hurtiglade. 

Mange slike rabattavtaler medfører en månedsavgift som kan gjøre det mindre aktuelt hvis man ikke har så stort behov for hurtiglading i hverdagen. 

RABATTER: Sjekk mulighetene for avtaler med ladeselskapene eller bilmerkene som kan gi billigere hurtiglading.

Det er også en del bilmerker som har egne avtaler og rabattløsninger. Mange leverer nye biler med avtaler som for eksempel varer ut det første året, i tillegg er det mange bilprodusenter som kan tilby avtaler med ladeoperatører de samarbeider med.

Hvis man kjører de samme strekningene ofte, kan det være lurt å sjekke hvilke operatører har god dekning i det aktuelle området og opprette en avtale med en av dem.

– En annen fordel med å ha en ladeavtale er at man lettere ser hva prisen per kilowattime er, noe som kan være veldig vanskelig å finne ut av hvis man stopper på en tilfeldig ladplass. 

● Nils Sødal er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.