TELLUS STILTE UVANLIG KRAV: Caroline Sørum og Paal Erik Ystenes (innfelt) tok kampen opp.

Ulovlig, mener NAF:

Forhandler krever tilbakekjøp av innbyttevogn

Forhandleren krevde at Caroline Sørum og Paal Erik Ystenes skulle kjøpe tilbake campingvognen et halvt år etter at de hadde byttet den inn.

Publisert Sist oppdatert

– Det er merkelig og litt useriøst at en stor forhandler har dette i kontrakten sin, sier Vigdis Svennungsen, senioradvokat i NAF Advokat.

Men campingvognforhandleren Tellus fastholder at de med loven i hånd kan kreve at en kunde må kjøpe tilbake et produkt på denne måten. Advokaten til Tellus mener praksisen er i tråd med forbrukerkjøpsloven.

Motor skrev tidligere i vår om Caroline Sørum og Paal Erik Ystenes fra Vigra utenfor Ålesund, som fikk heve kjøpet av en ny campingvogn, etter at det ble avdekket flere feil på den. Men en av landets største campingvogn- og bobilforhandlere, Tellus, hadde altså et uvanlig krav for å gå med på heving av kjøpet.

NY VOGN: Kravet kom da samboerparet ville heve kjøpet av denne vognen.

– Krevde

I kontrakten forhandleren har med kundene sine, står det følgende:

«Ved heving av kjøp av nytt kjøretøy/salgsobjekt, plikter kjøper å ta tilbake innbytteobjekt så lenge den ikke er avhendet videre».

– De krevde at vi skulle ta tilbake igjen innbyttevognen, selv om den hadde hatt andre eiere i mellomtiden, forteller Caroline Sørum.

Etter at Sørum og samboeren hennes kjøpte ny vogn, solgte forhandleren innbyttevognen deres videre til en ny kunde. Men denne kunden fikk litt senere omgjøre kjøpet, på grunn av problemer med vognen. 

Da Sørum og samboeren også fikk heve kjøpet av sin vogn, krevde forhandleren at Sørum og samboeren skulle ta tilbake sin gamle vogn.

Stor kjede

– Det står jo i kontrakten vi har med dem, at de kan kreve dette. Men vi skjønte selv at det ikke kunne være lov. Det var ganske frustrerende og irriterende, sier Caroline Sørum.

Tellus er en kjede bestående av til dels store campingvogn- og bobilforhandlere. Kjeden ble etablert i 2021. Administrerende direktør Paal Jahrmann bekrefter punktet i kontraktene om at kundene må ta tilbake innbyttekjøretøy.

– Ved heving har vi et ønske om å heve hele handelen, både kjøpet og innbyttet, og ikke bare halve handelen. Vi har åpenbart et ønske om å se helhetlig på en handel, sier han.

– I tråd med loven

Forhandlerens advokat, Eirik Svingen Bjørgo hos Advokatfirmaet Strand, hevder at praksisen er i tråd med forbrukerkjøpsloven.

– I de tilfeller et kjøp blir hevet, er utgangspunktet at hele handelen heves, det vil si både kjøpet av innbytteobjektet og salget av den nye enheten.

– Er det i tråd med forbrukerkjøpsloven?

– Ja, det er ovennevnte som er utgangspunktet i loven, ifølge Bjørgo.

– Uavhengige kjøp

Motor har spurt både Norges Bilbransjeforbund og Norges Caravanbransjeforbund om praksisen. Ingen av dem vil svare. Bilbransjeforbundet viser til at de har få medlemsbedrifter i bobil- og caravanbransjen. Caravanbransjeforbundet viser til at de aldri går inn i konfliktsaker mellom medlemsbedrifter og deres kunder.

NAF svarer imidlertid.

NAF viser til paragraf 49 i forbrukerkjøpsloven, og er soleklare på at Innbytte og kjøp av i dette tilfellet en campingvogn må anses som to uavhengige kjøp, og at innbyttegjenstanden ikke kan være en del av et hevingsoppgjør.

– Tellus kan ikke kreve at kjøperne tar tilbake sin gamle vogn, sier senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

Den erfarne advokaten har ikke sett kontrakter med slike forutsetninger tidligere.

– Hvorfor gjør de dette?

– Det er vel for å heve terskelen for å kreve heving.

– Måtte kontakte

Caroline Sørum og samboeren Paal Erik Ystenes forteller at de måtte argumentere lenge mot forhandleren.

– Det tok ganske lang tid før de ga opp ideen om tilbakekjøp. Saksbehandleren i Forbrukertilsynet måtte til slutt ta kontakt med forhandleren og advokaten deres for å fortelle at de ikke har rett til å kreve at vi tar tilbake vår gamle vogn.

For samboerparet endte konflikten med forhandleren med at de fikk medhold i Forbrukerklageutvalget i at kjøpet skal heves, og at de skal få tilbake pengene sine – uten at den gamle vognen er en del av hevingsoppgjøret.

● Vigdis Svennungsen er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.