– Vi har ikke grunnlag for å si at bilkjøperne er mindre
trygge hos bruktbilselgerne, eller mer trygge hos merkeforhandlerne, sa
underdirektør Sindre Baardsen.
Forbrukertilsynet baserer sine konklusjoner på tusenvis
av årlige henvendelser fra fortvilte bilkjøpere, som havner i konflikt med
bilselgeren de har kjøpt bil fra.
Nyanserer
Også NAF og Forbrukerrådet får svært mange henvendelser
om problemer etter bilkjøp. De to forbrukerorganisasjonene nyanserer bildet.
– Vi har svært mange saker som gjelder reklamasjon på
bruktbilkjøp. De gjelder både salg fra merkeforhandlere og fra frittstående
bruktbilforhandlere. Men det er en overvekt på de frittstående og selvstendige
bruktbilforhandlerne. Her ser vi dessverre også en del gjengangere, sier Vigdis
Svennungsen i NAF Advokat.
De bistår NAF-medlemmer som får problemer etter
bilkjøpet.
Svennungsen understreker at det er en del uryddige
forhold i bruktbilhandelen også hos merkeforhandlerne.
– Men de mest useriøse finner vi gjerne blant de
frittstående bruktbilforhandlerne.
Annonse
Flere fornøyde
Også Forbrukerrådet mener bildet er annerledes enn
Forbrukertilsynets uttalelser.
– Det er ingen tvil om at det kan finnes uryddige forhold
hos både merkeforhandlere og bruktbilselgere, sier Thomas Iversen, juridisk
seniorrådgiver hos Forbrukerrådet.
Men en undersøkelse
Forbrukerrådet gjorde i 2019, viste at flere kunder er fornøyde etter å ha
handlet bil hos merkeforhandler.
Forbrukerrådet erfarer også at bruken av tilstandsrapport
er høyere hos merkeforhandlere enn hos andre bruktbilselgere.
– Det er positivt, fordi det avdekker tilstanden på bilen
og setter en riktigere pris. Partene går en mer forutsigbar bilhandel i møte,
sier Iversen.
Forbrukertilsynet
påpeker at profesjonelle bilselgere roter med garanti og reklamasjonsrettigheter,
og at bruktbilgarantiene ofte er mangelfulle.
Det er NAF enig i.
– Vår erfaring med bruktbilgarantier er at de i mange
tilfeller fremstår som nærmest verdiløse. Det gjelder også garantier man kjøper
av en tredjepart, sier Vigdis Svennungsen i NAF.
– Man risikerer å bli kasteball mellom selger og garantileverandøren.
I tillegg viser selger i mange tilfeller til garantien, og «glemmer» rettighetene
kjøper har i forbrukerkjøpsloven.