FORTVILT BILEIER: Raymond Holmviks Volvo står nå på verksted for å reparere skadene.

Se bildene:

Fikk lakk­skader for titusener etter foliering

Da folien ble tatt av på bilen til Raymond Holmvik, viste det seg at lakken under har fått stygge merker.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er fryktelig kjedelig. Jeg forventer jo at lakken under folien er strøken, sier Raymond Holmvik på Hamar.

For seks år siden kjøpte han en grå Volvo XC90, som han bestemte seg for å foliere i matt militærgrønn med sort tak.

– Jeg folierer fordi jeg ønsker å bevare lakken, slik at bilen har en større verdi når jeg skal selge den. Samtidig syns jeg folien ser bra ut.

PRIKKER: Slik ser lakken ut på panseret, svarte til dels store prikker i den grå lakken.

Men da han i sommer skulle ta av folien i forbindelse med at bilen skulle selges videre til broren hans, og fordi folien begynte å falme, fikk han seg en skikkelig overraskelse. Under folien, flere steder på panseret, er det mørke prikker. Store deler av taket er misfarget, spesielt taket over bakluken, som består av plast.

Også på bakluka og på frontfangeren er det lakkskader som kommer frem når folien tas av.

– Jeg ble så overrasket, sier Holmvik.

Se video lenger ned!

– For dårlig lakk

Merkeverkstedet Bilia har på bakgrunn av tilsendte bilder taksert skadene til 51.000 kroner.

– Jeg betalte ca. 35.000 kroner for å få foliert bilen. Det blir dyrt, når jeg nå må ut med over 50.000 kroner for å få reparert skadene.

Raymond Holmvik har tatt skadene opp med både folieringsfirmaet som utførte folieringen, og produsenten av folien.

– Folieringsfirmaet har vært samarbeidsvillige. Produsenten av folien fraskriver seg alt ansvar.

– Hva sier de til deg?

– De sier at lakken på nye biler er for dårlig.

Medarbeideren hos produsenten som snakket med Holmvik, bekrefter overfor Motor at de har snakket sammen. Utover det henviser han til ledelsen i firmaet. Se lenger ned hva de svarer.

– Vil gå videre

Holmvik jobber selv i bilbransjen og er deleier av dekkforhandleren Hamar Dekk. De siste ukene har han hatt kontakt med flere lakkeksperter.

– Det ser ut som det er sviskader eller varmeskader, og at lakken har blitt ødelagt under folien når bilen har stått ute i sola.

Holmvik har fått beskjed om at lakken må slipes og pusses ned til grunningen, før det må lakkeres på nytt. Taket er nå lakkert, mens han velger å legge ny folie på resten av bilen.

– Hvem betaler?

– Jeg. Men dette vil jeg gå videre med.

Flere skader

Motor har snakket med folierings-medarbeideren som i sin tid folierte bilen, og som nå folierer den på nytt. Han vil ikke navngis i Motor, men forteller at han har jobbet med foliering i mange år.

– Jeg har fjernet ni år gammel folie på en bil, hvor lakken var helt fin. Jeg har aldri opplevd dette før. Men alle sier jo at lakken på nye biler nå er blitt for dårlig, sier han.

Motor har også snakket med Thomas Mickelson, som er verkstedleder på bilskadekjeden Werkstas avdeling på Ottestad utenfor Hamar. Han forteller at han har sett lignende skader på bilene til en annen kunde, som har foliert deler av bilene med logo.

– Vi ser at det er skader kun der hvor det har vært folie, ikke på andre flater. Det ser ut som at lakken løsner fra grunningen. På plastikk-detaljer ser det ut til at det avgis gasser slik at lakken slipper taket. Det er en eller annen kjemisk reaksjon.

– Hva er årsaken?

– Årsaken er trolig varme når bilene står ute i sola.

Også Mickelson beskriver problemene som et nytt fenomen. Han har kun sett problemet på biler med folie som har farge, ikke på biler med gjennomsiktig folie.

– Mange fornøyde kunder

Produsenten av folien, 3M, ber folieringsfirmaet som la folien om å ta kontakt med dem.

– Vi vil gjerne vurdere situasjonen i tråd med våre garantivilkår, skriver daglig leder Ketil Nordengen i 3M Norge i en epost.

Han påpeker at ulike faktorer påvirker folien.

– Det inkluderer påføringsprosessen, miljøforhold og vedlikeholdspraksisen. Dette kan påvirke ytelsen til enhver bilfolie.

3M: Folien som er brukt, kommer fra produsenten 3M.

Nordengen skriver at de har garanti, forutsatt at folien blir påført og vedlikeholdt i henhold til 3Ms retningslinjer.

Motor har spurt 3M hva de synes om uttalelsene til Holmvik, og hva som kan være årsaken til skadene. Det har ikke Nordengen svart konkret på. Men han sier:

– Vår erfaring med folierte kjøretøy over hele verden, også i Norge, har vært svært positiv, med mange fornøyde kunder.

– Må påse

Volvo Norge har ingen kommentarer til påstandene om kvaliteten på lakken på Volvo. De vil heller ikke spekulere på årsaken til skadene, skriver pressekontakt Henrik Juel Teige i Volvo Car Norge.

– Men vi forstår at dette var en kjedelig opplevelse for Holmvik og at det han beskriver er frustrerende.

Les også: Volvo fraråder foliering

Senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat sier at skader på lakk under folie er et ukjent problem som hun ikke har hørt om fra andre bileiere.

Hun anbefaler kunder som opplever slike skader, å ta det opp med folieringsfirmaet som legger folien, først og fremst. Svennungsen mener at de må påse at folien de legger, ikke skader lakken.

– Må ta ansvar

MERKER PÅ TAKET: Slik så taket ut, da folien ble tatt av.

Volvo-eier Raymond Holmvik påpeker at han har kjøpt et produkt som produsenten av folien sier skal være skånsom og bevare lakken. Når det i stedet blir skader, må produsenten av folien ta ansvar, mener han.

– Vi gjør jo dette for å spare lakken.

Et par uker før Holmvik fjernet folien på sin seks år gamle bil, brukte han ca. 40.000 kroner på å foliere også sin splitter nye Volvo, av samme type som den forrige. Det angrer han på nå.

Han forteller at han spurte folieprodusenten hva de anbefaler at han gjør med den nye folien.

– De sa til meg at jeg bør ta av folien igjen, for å være sikker på å ikke få tilsvarende skader på den nye bilen.

– Hva tenker du om det rådet?

Holmvik ler oppgitt.

– Det blir dyrt. Først foliere, så fjerne folien etter kort tid.