– Dette er fryktelig kjedelig. Jeg forventer jo at lakken
under folien er strøken, sier Raymond Holmvik på Hamar.
For seks år siden kjøpte han en grå Volvo XC90, som han
bestemte seg for å foliere i matt militærgrønn med sort tak.
– Jeg folierer fordi jeg ønsker å bevare lakken, slik at
bilen har en større verdi når jeg skal selge den. Samtidig syns jeg folien ser
bra ut.
PRIKKER: Slik ser lakken ut på panseret, svarte til dels store prikker i den grå lakken.Foto: GEIR RØED
Men da han i sommer skulle ta av folien i forbindelse med
at bilen skulle selges videre til broren hans, og fordi folien begynte å falme,
fikk han seg en skikkelig overraskelse. Under folien, flere steder på panseret,
er det mørke prikker. Store deler av taket er misfarget, spesielt taket over
bakluken, som består av plast.
Også på bakluka og på frontfangeren er det lakkskader som
kommer frem når folien tas av.
– Jeg ble så overrasket, sier Holmvik.
Se video lenger ned!
– For dårlig lakk
Merkeverkstedet Bilia har på bakgrunn av tilsendte bilder
taksert skadene til 51.000 kroner.
– Jeg betalte ca. 35.000 kroner for å få foliert bilen.
Det blir dyrt, når jeg nå må ut med over 50.000 kroner for å få reparert
skadene.
Raymond Holmvik har tatt skadene opp med både
folieringsfirmaet som utførte folieringen, og produsenten av folien.
– Folieringsfirmaet har vært samarbeidsvillige.
Produsenten av folien fraskriver seg alt ansvar.
– Hva sier de til deg?
– De sier at lakken på nye biler er for dårlig.
Medarbeideren hos produsenten som snakket med Holmvik,
bekrefter overfor Motor at de har snakket sammen. Utover det henviser han til ledelsen i
firmaet. Se lenger ned hva de svarer.
Annonse
– Vil gå videre
Holmvik jobber selv i bilbransjen og er deleier av
dekkforhandleren Hamar Dekk. De siste ukene har han hatt kontakt med flere
lakkeksperter.
– Det ser ut som det er sviskader eller varmeskader, og
at lakken har blitt ødelagt under folien når bilen har stått ute i sola.
Holmvik har fått beskjed om at lakken må slipes og pusses
ned til grunningen, før det må lakkeres på nytt. Taket er nå lakkert, mens han
velger å legge ny folie på resten av bilen.
– Hvem betaler?
– Jeg. Men dette vil jeg gå videre med.
Flere skader
Motor har snakket med folierings-medarbeideren som i sin
tid folierte bilen, og som nå folierer den på nytt. Han vil ikke navngis i
Motor, men forteller at han har jobbet med foliering i mange år.
– Jeg har fjernet ni år gammel folie på en bil, hvor
lakken var helt fin. Jeg har aldri opplevd dette før. Men alle sier jo at
lakken på nye biler nå er blitt for dårlig, sier han.
Motor har også snakket med Thomas Mickelson, som er
verkstedleder på bilskadekjeden Werkstas avdeling på Ottestad utenfor Hamar. Han
forteller at han har sett lignende skader på bilene til en annen kunde, som har
foliert deler av bilene med logo.
– Vi ser at det er skader kun der hvor det har vært
folie, ikke på andre flater. Det ser ut som at lakken løsner fra grunningen. På
plastikk-detaljer ser det ut til at det avgis gasser slik at lakken slipper
taket. Det er en eller annen kjemisk reaksjon.
– Hva er årsaken?
– Årsaken er trolig varme når bilene står ute i sola.
Også Mickelson beskriver problemene som et nytt fenomen.
Han har kun sett problemet på biler med folie som har farge, ikke på biler med
gjennomsiktig folie.
Annonse
– Mange fornøyde kunder
Produsenten av folien, 3M, ber folieringsfirmaet som la
folien om å ta kontakt med dem.
– Vi vil gjerne vurdere situasjonen i tråd med våre
garantivilkår, skriver daglig leder Ketil Nordengen i 3M Norge i en epost.
Han påpeker at ulike faktorer påvirker folien.
– Det inkluderer påføringsprosessen, miljøforhold og
vedlikeholdspraksisen. Dette kan påvirke ytelsen til enhver bilfolie.
3M: Folien som er brukt, kommer fra produsenten 3M.Foto: GEIR RØED
Nordengen skriver at de har garanti, forutsatt at folien blir
påført og vedlikeholdt i henhold til 3Ms retningslinjer.
Motor har spurt 3M hva de synes om uttalelsene til Holmvik, og hva som kan være årsaken til skadene. Det har ikke Nordengen svart konkret
på. Men han sier:
– Vår erfaring med folierte kjøretøy over hele verden,
også i Norge, har vært svært positiv, med mange fornøyde kunder.
– Må påse
Volvo Norge har ingen kommentarer til påstandene om
kvaliteten på lakken på Volvo. De vil heller ikke spekulere på årsaken til
skadene, skriver pressekontakt Henrik Juel Teige i Volvo Car Norge.
– Men vi forstår at dette var en kjedelig opplevelse for
Holmvik og at det han beskriver er frustrerende.
Senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat sier at
skader på lakk under folie er et ukjent problem som hun ikke har hørt om fra
andre bileiere.
Hun anbefaler kunder som opplever slike skader, å ta det opp med folieringsfirmaet som legger folien, først og fremst. Svennungsen
mener at de må påse at folien de legger, ikke skader lakken.
Annonse
– Må ta ansvar
MERKER PÅ TAKET: Slik så taket ut, da folien ble tatt av.Foto: PRIVAT
Volvo-eier Raymond Holmvik påpeker at han har kjøpt et
produkt som produsenten av folien sier skal være skånsom og bevare lakken. Når
det i stedet blir skader, må produsenten av folien ta ansvar, mener han.
– Vi gjør jo dette for å spare lakken.
Et par uker før Holmvik fjernet folien på sin seks år
gamle bil, brukte han ca. 40.000 kroner på å foliere også sin splitter nye
Volvo, av samme type som den forrige. Det angrer han på nå.
Han forteller at han spurte folieprodusenten hva de
anbefaler at han gjør med den nye folien.
– De sa til meg at jeg bør ta av folien igjen, for å være
sikker på å ikke få tilsvarende skader på den nye bilen.
– Hva tenker du om det rådet?
Holmvik ler oppgitt.
– Det blir dyrt. Først foliere, så fjerne folien etter
kort tid.