RUSTBIL: Subaru Foresteren står nå avskiltet etter kjøpet noen dager tidligere.

Omfattende feil:

Kjøpte rusten bruktbil, nå står den her

Etter at bilforhandleren tok tilbake den opprustede bilen som ikke kunne repareres, ble den solgt videre til en ny kunde, uten at den ble utbedret.

Publisert

– Han sa absolutt ingenting, sier kunden, en mann i Vestfold.

Forrige uke kjøpte han en eldre Subaru Forester av en bilforhandler i Sandnes.

– Vi trengte en firehjulstrekker med hengervekt.

Det kjøperen ikke visste, var at Motor bare noen dager tidligere hadde skrevet om den opprustede Subaruen.

Bilen hadde så mye rust at et verksted mente det ikke var mulig å reparere den. Den daværende eieren fikk heve kjøpet, og den daværende bilforhandleren måtte ta bilen tilbake, og refundere kjøpesummen.

Men hva skjedde med bilen etter at bruktbilforhandleren Forus Bil i Sandnes fikk bilen tilbake? Ble den vraket, slik et verksted anbefalte?

Solgt videre

  • Ifølge eierskifteregisteret til Statens vegvesen overtok Forus Bil eierskapet igjen lille julaften.
  • Samme dag ble den solgt videre til en annen bruktbilforhandler på Jæren.
  • To uker senere, 7. januar, ble eierskapet overført fra bruktbilforhandleren til innehaveren av dette selskapet.
  • Deretter ble bilen lagt ut for salg på Auksjonen.no.

På dette nettstedet ble bilen omtalt slik:

«Fin bil innvendig og utvendig. Fin i lakk, og jeg ser ikke noe rust på bilen. Bilen er kjørbar, og jeg ser ingen feil med bilen.»

Det ble også opplyst at EU-godkjenningen har gått ut.

«Ingen rust»

Vestfold-mannen fattet interesse for annonsen, og kjøpte bilen.

Etter kjøpet tok han bilen på EU-kontroll for å få den godkjent. Der ble den samme rusten påpekt som i en EU-kontroll forrige eier utførte for et knapt år siden.

– Ingenting er gjort med rusten, forteller den nye eieren til Motor. Verkstedet jekket den opp og viste meg hvor ille det faktisk var.

Han forteller at han både før kjøpet og ved henting spurte om det var noen problemer med bilen. I meldingsloggen, som kjøperen har gitt til Motor, skriver selgeren av bilen at den «starter og går helt normalt, og ingen rust som jeg ser».

– På overleveringen så jeg over bilen, og så riper i lakken og litt rust, forteller kjøperen av bilen, og fortsetter:

– Selgeren sa at sånn er det med en gammel bil. Jeg tenkte at det er sant. Litt rust kan fikses. Men det var jo mye verre enn det jeg så. Selgeren sa absolutt ingenting om at forrige eier fikk heve kjøpet.

– Jeg så ikke rust

Hva sa bil­forhandleren Forus Bil da de solgte bilen til den andre forhandleren?

RUST: Det omfattende rustangrepet ble ikke utbedret før bilen ble solgt videre.

– Vi sa at bilen måtte tas tilbake av oss på grunn av stort rustangrep, skriver innehaver Morten Vigesdal i Forus Bil.

Innehaveren av bilforhandleren som kjøpte bilen, forteller til Motor at han ble informert om at Forus Auto måtte ta bilen tilbake, fordi det er rust på bilen, men at han ikke så noe rust selv.

– Jeg sa til han som kjøpte den, at Forus Bil sa det var rust, men at jeg ikke så noe selv. Kjøperen så imidlertid rust da han så på bilen, men han sa at han har noen som skal fikse det, sier innehaveren. 

I en meldingsutveksling med kjøperen, som Motor har lest, sier innehaveren derimot at han ikke visste at bilen hadde rust.

– Hvorfor solgte du bilen som privatperson, og ikke fra bilfirmaet ditt?

– Fordi det er en gammel bil, og jeg selger ikke gamle biler.

I en meldingsutveksling mellom kjøperen og innehaveren hevder sistnevnte imidlertid at Subaruen var hans private bil, og at han ikke jobber i bilfirmaet hvor han er oppført som daglig leder og eier.

Ifølge regnskapene har bilforhandleren knapt omsetning. I 2023 var omsetningen på 253.000 kroner.

Uten skilter

I Horten står bilen til den siste kjøperen nå uten skilter. Eieren synes han er blitt kraftig lurt.

– Jeg og kona må nå dele på den ene bilen vi har tilgjengelig. Det er litt tungvint.

Han avviser at han ble informert av innehaveren om rusten.

– Han sa ingenting om det ved kjøpet. Det viser jo også meldingene vi utvekslet med hverandre da jeg reklamerte.