EV5 er 462 centimeter lang, 188 bred og 172 høy. Til sammenlikning er EV3 430 centimeter lang, 185 bred og 157 høy.
Størrelsesmessig betyr dette at EV5 ligger mellom Volkswagen ID.4 og Tesla Model Y, og plasserer seg dermed i det desidert mest populære segmentet i Norge i dag.
EV5 er bygget på Kias Hyundai E-GMP-plattform, som de andre nye modellene fra merket. Men der de større, EV6 og EV9, har 800 volts arkitektur, har EV5, lik EV3 og EV4, 400-volts system.
Batteriet er på 81,4 kWt, som skal gi EV5 inntil 530 kilometers rekkevidde. Både standardmodellen og GT-Line-varianten støtter hurtiglading, med en ladefart på 150 kilowatt. 10 til 80 prosent lading skal ta 30 minutter.
Et nytt varme- og kjølesystem for batteriet skal gjøre oppvarming av kupeen mer effektiv, samtidig som systemet opprettholder rekkevidden i kaldt klima.
Annonse
Til høsten
EV5 er utstyrt med Kias nyeste ccNC-system (connected car navigation cockpit), som inkluderer en panoramaskjerm med et 12,3-tommers instrumentpanel, en 12,3-tommers infotainmentskjerm og en 5,3-tommers klimaskjerm.
Oppgraderinger gjøres over lufta, og Kia trekker fram at navigasjonen er forbedret. EV5 har det de kaller «online navigation», som skal gi levende kartinformasjon og henter data fra en server som oppdateres hver fjerde uke.
Når det gjelder selvkjøring har EV5 Highway Driving Assist 2 med hands-on detection, dette skal hjelpe føreren med å holde trygg avstand, ligge midt i kjørebanen, bytte felt og justere sideposisjonen.
Det tilbys tre hjulalternativer, 18- eller 19-tommers hjul for standardmodellen, 19-tommers for EV5 GT-Line, og senere 20-tommers hjul for den sportslige EV5 GT.
Pressemeldingen forteller at bilen kommer hit til høsten. Prisen er ikke klar, men det kan nevnes av den mindre EV3, med samme batteristørrelse, starter på 429.900 kroner med forhjulstrekk.