«KONKURRENTENE»: Fra venstre BYD Seal U, Tesla Model Y, Renault Scenic E-Tech, Peugeot E-3008 og Ford Kuga.

Gruppetest: tohjulsdrift

Tipper Tesla ned fra tronen

Utviklingen i bilverdenen går lynraskt. Det merkes spesielt godt på en fire år gammel ladehybrid. Men også på Norges mest solgte bil. I denne testen tippes Tesla Model Y ned fra tronen.

Publisert Sist oppdatert

Felles for alle bilene denne gang: tohjulstrekk.

Eller tohjulsdrift, som man ofte sier om en bakhjulsdrevet bil. I dette tilfellet Tesla Model Y. De øvrige har trekk på forhjulene.

Det gir lavere pris og bedre rekkevidde – men også dårligere framkommelighet. 

Dette er testbilene: 

Peugeot E-3008: Første modell ut på en ny plattform som skal bære en rekke merker fra det store Stellantis-konsernet. 

Her videreføres Peugeots designmessige særpreg, spesielt innvendig, samtidig som rekkevidden har blitt konkurransedyktig. 

Kommer senere med firehjulsdrift, samt med en større batteripakke som skal gi nærmere 70 mils rekkevidde på versjonen med forhjulstrekk. E-5008 blir en forlenget utgave med sju seter. 

Renault Scenic E-Tech: Pionéren blant de kompakte flerbruksbilene i ny og helelektrisk versjon. 

Første bilprodusent som aktivt dropper firehjulsdrift til fordel for rekkevidde. For teknisk sett er dette tvillingen til Nissa Ariya – som leveres både med forhjulstrekk og firehjulsdrift. Satsingen på rekkevidde har gitt gode resultater. 

I sommerens utgave av NAF og Motors store rekkeviddetest, kom den lengst av samtlige. 

BYD Seal U: Fjerde SUV-aktige modell fra BYD, etter den store sjuseteren Tang, lille Dolphin og litt større Atto 3. Sistnevnte er, etter Motors mening, den beste BYD-en. 

Men til samme pris som langt større Seal U, blir den i praksis uaktuell i Norge. Snudd på hodet: Seal U gir på papiret særdeles mye for pengene. 

Fullutrustet koster den rundt 25.000 mindre enn Teslaen som er med i denne testen.

Tesla Model Y: Norges desidert mest solgte bil. Her testes den med bakhjuls­drift og rekkevidde på opptil 600 km.

 Kombinasjonen av klasseledende plass, solid hengervekt og lavt forbruk til en svært god pris, er naturligvis attraktiv. Og funksjonaliteten til den midtstilte skjermen er fortsatt best. 

Det samme er Teslas eget hurtiglade­nettverk, men dette er neppe lenger like avgjørende i en kjøpsprosess.

Ford Kuga: Ladehybrid – og i manges øyne fortsatt den perfekte teknologien. 

Du kjører stort sett elektrisk til hverdags, og har forbrenningsmotorens rekkevidde når du trenger det. Det tar tre minutter å fylle tanken med bensin, ikke 30 minutter å fylle den 80 prosent med strøm. 

I motsetning til en opplagt konkurrent som Toyota RAV4, får du Kuga kun med forhjulstrekk. 

Kamp om kundene 

Fordelen med firehjulstrekk er opplagt. I tillegg til bedre framkommelighet, får du mer motoreffekt og som regel høyere tilhengervekt.

Denne artikkelen står også i Motor 3/2024

Biler med firehjuls­trekk er også mer attraktive på brukt­markedet. Du kan langt på vei kalkulere med å få igjen pengene du la ut for bedre framkommelighet.

Det er likevel noen tunge faktorer som vipper i tohjulstrekkernes favør: 

  • Nybilprisen er viktigst. 
  • Og rekkevidden.

I en tid med strammere familieøkonomi og momspåslag på biler som passerer en halv million kroner, har prisfokuset økt. Kampen om nybilkjøperne er knallhard, og det dukker opp rabatter og kampanjer av sekssifret størrelse, som gir et perspektiv på hvor svimlende bra inntjening bilbransjen har hatt i gode tider. 

Men først og fremst gir det forbrukerne mer for pengene. 

Klarer du deg uten firehjulstrekk, er det penger å spare. En Tesla Model Y med firehjulstrekk koster riktignok bare drøye 10.000 kroner mer enn modellen med bakhjulsdrift i denne testen. Men versjonen med litt mindre rekkevidde, 455 km, er 34.000 rimeligere. 

For andre populære modeller, som for eksempel Toyota bZ4X og Volvo EX30, er prisforskjellen henholdsvis 28.000 og 25.000. En Kia EV6 har et prispåslag på 44.000.

Lavere utgifter 

Rekkevidde er viktig. Men gradvis mindre tungtveiende i en kjøpsprosess. De fleste biler går nå såpass langt, og lader såpass raskt, at rekkevidde­problematikken blir fjernere for folk flest. 

Likevel er det tydelige forskjeller: 

For Volvo EX30 skiller det på papiret bare to mil i tohjuls­trekkerens favør. For Tesla Model Y skiller det 3,5 mil mellom firehjulstrekkeren og versjonen vi har testet her. For en Toyota bZ4X skiller det drøye fire mil, på en Ford Mustang Mach-E, fem mil.

Også de løpende utgiftene blir noe gunstigere for tohjulstrekkerne. De er litt lettere, de har litt lavere forbruk, og de har færre komponenter som skal vedlikeholdes. Over tid kan det påvirke utgifter til dekk, lading og service, men antakelig er eget kjøremønster og generelt vedlikehold mer utslagsgivende i dette regnskapet.

På biler med frunk – altså bagasjerom under panseret – ser man også at bagasjevolumet foran er noe høyere på biler med drift på bare ett hjulpar.

(saken fortsetter under annonsen)

Tesla detronisert 

Tesla gjorde nylig en oppgradering av Model 3. Denne deler som kjent alle viktige komponenter med Model Y. Sjelden har vi sett en mer markant forbedring. 

Bra for Model 3, mer stusselig for Model Y. 

Plutselig virker Norges mest kjøpte bil delvis frakjørt. Middels materialkvalitet og mye hjulstøy har vært minusfaktorer for Model Y fra den ble lansert. I en sammenlikningstest som dette, blir svakhetene såpass tydelige at modellens andre gode egenskaper kommer mer i bakgrunn. 

Model Y vil få de samme forbedringene som Model 3. Men ingen vet når. Trolig over natta, i kjent Tesla-stil. Og det kan fort ha skjedd på de ukene det gikk fra denne testen ble skrevet, til du sitter med magasinet i hendene. 

Poenget er uansett at Model Y ikke får akseptabel material­kvalitet og støynivå før denne opp­graderingen er gjort. Dermed er også Model Y inntil videre detronisert i klassen for tohjulstrekkere. 

Ser vi utelukkende på poengsummen, så er Renault Scenic E-Tech den nye eneren. Kombinasjonen av best rekkevidde, god plass og gunstig pris, er langt på vei uslåelig. 

Men Peugeot E-3008 gir deg et mer moderne og eksklusivt design, ikke minst innvendig. 

Og mange vil nok hevde at BYD Seal U gir mest for pengene. På papiret er kineseren nærmest fullutrustet til under 400.000. 

Og hva med ladehybriden Ford Kuga i et felt som dette? 

Holder vi den opplagte forskjellen – altså motorteknologien – utenom, så er modellen et godt eksempel på hvor fort utviklingen går. Ford kan absolutt lage kjøreglade biler, men komforten, kvalitetsfølelsen og brukervennligheten til Kuga tilhører en annen tid. 

Den er veldig 2019, for å si det sånn. 

Under finner du tester av de fem bilene. Helt nederst ser du ytterligere fem alternativer.

Under ser du testene av de fem bilene.
Helt nederst finner du fem alternativer til.

 

Peugeot E-3008 

 Utvendig design som mikser de store linjene og de små detaljene, samt klassens lekreste førermiljø. Et lite smykke, spør du oss. Du bør nok mene det samme for å være villig til å betale litt mer. 

Anbefalt utstyrsnivå: GT er nærmere 30.000 dyrere enn Allure, men da får du nødvendig utstyr som varme i rattet, adaptiv fartsholder og fjernlysassistent. Blindsonevarsling – som alle bør ha – ligger i en pakke til 20.000.

 

Renault Scenic E-Tech 

Klasseledende rekkevidde, elegant design og god plass til både folk og bagasje – til en gunstig pris. Bare fraværet av firehjulsdrift gjør at Scenic ikke vil havne helt i salgstoppen. 

Anbefalt utstyrsnivå: Techno. Her anbefaler vi faktisk den laveste av tre utstyrsversjoner. Men vi ville helt klart lagt til en sikkerhetspakke med blant annet blindsonevarsling (14.000). 

 BYD Seal U 

Materialer i seter og overflater er av høy kvalitet. Polstringen mot de skarpe ujevnhetene er bedre enn hos de øvrige i testen. Hjulstøyen er klart lavest i klassen. Koster den virkelig ikke mer? Men prisen avsløres i detaljene. 

Anbefalt utstyrsnivå: Kun en utstyrsversjon. Du legger bare på ønsket lakk, vinterhjul og eventuelt hengerfeste.

 

Tesla Model Y 

Fortsatt klasseledende på viktige områder som plass, forbruk, ladefunksjonalitet – og delvis pris. Og har du først tatt deg tid til å lære deg den midtstilte skjermen, så føles alle andre biler gammeldagse eller som dårligere kopier. 

Anbefalt utstyrsnivå: Topputstyrt fra fabrikk, med hengerfeste inkludert. Vil du skille deg litt ut, legger du på rød eller sølv metallic (24.000) og 20-toms felger (18.500). 

 Ford Kuga 

Kuga tar oss tilbake i tid, men har en viktig detalj vi savner på de mer moderne bilene: Skyvbart baksete. Den har også fortsatt kjøreegenskaper på høyt nivå, men du skal strekke strikken lengre enn anbefalt for å registrere dette. 

Anbefalt utstyrsnivå: Active X. Bare kosmetiske detaljer (grill, felger) skiller den fra 1100 kroner dyrere ST-line (testbilen er utgående utstyrsversjon Vignale). 

Fem alternativer

Hyundai Kona 

Pris fra: 395.000 kroner 

Pluss: Kompakt, romslig, utstyrsnivå. 

Minus: Euro NCAP-resultat, gammeldags, forhjulsspinn. 

Har fått bagasjeplassen forgjengeren manglet, men også en stygg ripe i kollisjonstest. Ikke topp moderne lenger.

Se test her

Nissan Ariya 

Pris fra: 387.000 kroner 

Pluss: Design, komfort, trivselsfaktor. 

Minus: Bagasjeplass, upraktisk, forhjulsspinn. 

Hadde Nissan lagt like mye omtanke i det praktiske som i trivselen, så hadde denne vært best i klassen. 

Se test her

Toyota bZ4X 

Pris fra: 422.000 kroner 

Pluss: Førerplass, merkevare, forhandlere. 

Minus: Rekkevidde, bagasjeplass, interiørmaterialer. 

Har etablert seg blant landets bestselgende, med fornuft og trygghet som viktigste egenskaper. Ellers middels i det meste. 

Se test her

VW ID.4 

Pris fra: 435.000 kroner 

Pluss: Plass, forhandlernettverk, kjøreegenskaper. 

Minus: Interiørkvalitet, betjeningsmisser, fartsholder/skiltleser. 

Typisk praktisk og fornuftig VW som selger bra, men noen enkle grep kunne gjort den enda mer attraktiv.

Se test her

BMW iX1 

Pris fra: 473.000 kroner 

Pluss: Plass, kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse,

Minus: Pris, rekkevidde, hjulstøy. 

Middels pluss i de fleste kategorier, altså litt pregløs til å være BMW. Men kvalitetsfølelsen er i toppsjiktet. 

Se test her