SLUTT FOR ALLTID? Bildet visesr Golf-produksjon i Wolfsburg.
Foto: VOLKSWAGEN AG
Ut av Europa:
Golf skal ikke lages i Tyskland lenger
Her er de viktigste punktene fra forhandlingene mellom Volkswagen og fagforeningene.
Følg helgen ble det kjent at Volkswagen skal redusere sin arbeidsstokk fra cirka 130.000 til rundt 95.000.
Tross disse tallene regner fagforeningene resultatet som en seier, skriver Reuters, Bloomberg og Automotive News.
Årsaken er at nedbemanningen ikke skjer umiddelbart, men forhåpentlig via naturlige avganger i et lengre tidsperspektiv. Ledelsens skisserte lønnskutt på ti prosent blir heller ikke gjennomført nå.
Dessuten: Den stadig gjentatte trusselen om fabrikknedleggelser er lagt til side.
– Med disse tre punktene har vi lagt et bunnsolid fundament, tross svært vanskelige økonomiske forutsetninger, sier bedriftsrådleder Daniela Cavallo.
Nedbemanningen på 35.000 personer har et femårsperspektiv. Ifølge VW-toppsjef Thomas Schäfer vil den innebære en kapasitetsreduksjon ved de tyske fabrikkene på rundt 25 prosent, sammenliknet med i dag – snaut 740.000 færre biler i året. Tiltakene skal kunne gi en gjennomsnittlig årlig innsparing på omtrent 15 milliarder euro frem til 2030.
Ledelsen i Volkswagen hadde opprinnelig skissert en reduksjon i produksjonskapasiteten på cirka 500.000 kjøretøy per år, det vil si omtrent to fabrikker. Derfor kom forslaget om nedleggelser på bordet.
Selv om dette altså er avverget per nå, er den videre skjebnen til anlegget i Osnabrück usikker. VW har planer for fabrikken frem til sommeren 2027, deretter kan det bli behov for å hente inn andre interessenter. Noe tilsvarende gjelder Dresden-fasilitetene.
I Wolfsburg blir to av fire produksjonslinjer fjernet. Det betyr blant annet at den klassiske Golfen blir et produkt som kun lages i Mexico fra og med 2027. En ny, elektrisk Golf vil likevel bli laget ved Volkswagens hovedkvarter fra 2028 av, hvis dagens plan forblir uendret.