EGENPRODUSERT: Fords fabrikk i Köln har nå en egen produksjonslinje for høyspentbatterier.

Ford:

Starter batteri­produksjon i Tyskland

Ford tar kontroll på hele produksjonssyklusen for elbilene med den siste utvidelsen på anlegget i Köln.

Publisert

Ford har laget biler ved fabrikken i Köln i snart 100 år. De senere årene har det vært investert store summer, mer enn 20 milliarder kroner, for å gjøre den om til et moderne anlegg for elbilproduksjon.

Første bil ut fra fabrikken var Explorer, og så Capri. Nå har de også kommet i gang med produksjon av høyspentbatterier til bruk i disse modellene.

Til eget bruk

Det skal produseres batterier i tre ulike størrelser, og Ford sier i en pressemelding at batteriene kun skal brukes i biler som de selv produserer. De skal med andre ord ikke ut på det åpne markedet og konkurrere med de kinesiske batteriprodusentene, men sikre at de selv har kontroll på hele prosessen i egen elbilproduksjon.

Det skal være 180 nyinstallerte roboter på anlegget som sveiser, limer og skrur sammen batterikassen, før de setter inn opptil 12 batterimoduler. 

2775 enkeltdeler blir satt sammen i batteripakken, og produksjonslinjen er på intet mindre enn to kilometer.

– Den nye batterifabrikken er et viktig steg for Ford på veien mot å utvikle en ny generasjon elektriske biler i Europa for europeiske kunder, sier Ford i meldingen.

Konflikter

Ford produserer dessuten elektriske biler ved Ford Otosans fabrikker i Craiova i Romania og Kocaeli i Tyrkia. Fords fabrikk i Halewood i Storbritannia produserer også elektriske drivlinjer.

Ford uttalte mot slutten av fjoråret at de skal nedbemanne i Europa, hovedsakelig i England og Tyskland. Det er snakk om anslagsvis 14 prosent av arbeidsstokken.

I mars kunngjorde Ford at selskapet vil tilføre 4,8 milliarder dollar til den tyske avdelingen, samtidig som de avslutter en avtale som har vært gjeldende siden 2006, der Ford forpliktet seg til å dekke datterselskapets tap.

Dette har ført til arbeidskonflikt på blant annet anlegget i Köln.