KJEMPER MOT KONKURS: Fisker har hatt store økonomiske problemer i hele år, og det har vært en rekke tekniske utfordringer med bilene.

Store problemer:

Fisker har søkt om konkurs­beskyttelse

Det amerikanske bilselskapet Fisker balanserer på kanten av stupet.

Publisert Sist oppdatert

Den amerikanske elbilprodusenten Fisker har bedt om konkursbeskyttelse sent mandag, melder Reuters.

Beslutningen skal komme som en følge av et forhandlinger med en annen bilprodusenter strandet, samtidig som selskapet har brent av mye penger på kort tid i forbindelse med leveranser av Ocean-modellen i Europa og USA.

Har du lest disse sakene fra Motor?

I mars hentet selskapet inn rådgivere for å hjelpe til med en restrukturering. Dette innebærer vanligvis en omorganisering av selskapets økonomiske forhold, som kan gjøre selskapet økonomisk bærekraftig igjen. Målet med en slik restrukturering å komme seg gjennom økonomiske utfordringer uten å måtte begjære seg konkurs.

Kapittel 11

På samme tid var de angivelig også i samtaler med en større bilprodusent om et samarbeid, som ikke ble noe av.

Fisker Group Inc har nå bedt om konkursbeskyttelse i Delaware, under det som kalles Kapittel 11. Kapittel 11 i den amerikanske konkursloven tillater reorganisering beskyttet av den av den amerikanske konkursloven.

Les test av Fisker Ocean her: Denne bilen er rett og slett ikke klar

Fisker har oppgitt at deres eiendeler har en verdi på mellom 500 millioner og 1 milliard dollar, med en gjeld på mellom 100 millioner og 500 millioner dollar. Ifølge rettsdokumentene har Fisker et estimert antall kreditorer på mellom 200 og 999.

Langt unna målet

Fisker produserte i overkant av 10.000 biler i 2023, under en fjerdepart av de opprinnelige målene.

Siden introduksjonen i det norske markedet i fjor, er det registrert 403 nye Fisker Ocean i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Reuter trekker fram dårlig tilgang til kapital i en økonomi med høye renter, kostnader knyttet til markedsføring og distribusjon av sine kjøretøy, og lavere enn forventet etterspørsel etter elbiler, som de viktigste årsakene til at Fisker har brukt opp sine kontantreserver.