TRENGER HJELP: Dansk-amerikanske Henrik Fisker har hatt opplevd en ruskete markedsintroduksjon for Ocean-modellen.

Wall Street Journal: 

Fisker har leid inn konkurs­rådgivere

Den amerikanske bil­produsenten Fisker har økonomiske problemer og søker nå hjelp for å få konkurs­beskyttelse, melder amerikanske medier.

Publisert Sist oppdatert

Fisker har hentet inn finansrådgiverne FTI Consulting og advokatfirmaet Davis Polk for å for hjelpe til med en restrukturering, ifølge Wall Street Journal, gjengitt i Automotive News.

Automotive News har vært i kontakt med Fisker, som ikke ville kommentere.

Dette innebærer vanligvis en omorganisering av selskapets økonomiske forhold, som kan gjøre selskapet økonomisk bærekraftig igjen. Målet med en slik restrukturering å komme seg gjennom økonomiske utfordringer uten å måtte begjære konkurs.

En restrukturering betyr også at selskapet ber om konkursbeskyttelse. 

Da Fisker la fram tallene for fjerde kvartal 2023, viste de et underskudd på 463 millioner dollar, tilsvarende 4,9 milliarder kroner. Samtidig kunngjorde Fisker at de skulle barbere arbeidsstyrken med 15 prosent. 

I samme periode hadde selskapet 200 millioner dollar i inntekter, noe som ikke er bærekraftig, rapporterte Automotive News.

Fisker sa samtidig at de hadde en kontantbeholding på 396 millioner dollar, og en kjøretøybeholdning og råvarer som er verdsatt til omtrent 530 millioner dollar per 1. desember.

Mulig oppkjøp

For to uker siden ble det klart at Fisker var i samtaler med Nissan om et samarbeid og eventuelt oppkjøp.  Uten at det så langt har kommet noe konkret ut av dette.

Fisker leverte 3818 eksemplarer av Ocean-modellen i fjerde kvartal, totalt 4929 i hele kalenderåret. 316 av disse er levert i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikkken.

Fisker sikter mot 20.000 til 22.000 leveringer i år. Den opprinnelige prognosen for 2023 var 36.000, som ble etter hvert nedskalert til 20.000 biler. 

Aksjekursen har stupt

Mens det endelige resultatet ble altså langt mindre, noen som betyr at Fisker avsluttet 2023 med en betydelig lagerbeholding.

Problemene har ikke bare vært en lav leveringsfrekvens. Mange av bilene som har blitt levert, har slitt med feil

Aksjekursen til selskapet har falt med 90 prosent over de siste 12 månedene. Børsen i New York har kommet med en advarsel til Fisker om mislighold, fordi aksjeverdien har ligget under én dollar i 30 dager på rad.