IKKE SLIK! Benny Christensen later som han gjør det du må unngå – å fylle 95 oktan, E10, på en veteranbil. Dette er en av Christensens egne biler, en Volvo 142.

95 vs. 98 oktan:

Derfor må du droppe E10-bensin på gamle biler

Vanlig bensin kan ødelegge komponenter i eldre modeller – og det finnes ingen vidundermidler som hjelper noe særlig. NAFs Benny Christensen forklarer.

Publisert Sist oppdatert

Mange eiere av eldre biler har fått med seg at E10-bensin kan bety trøbbel. Men ikke alle kjenner årsakene – noe som vises gjennom en rekke spørsmål til Motor og NAF, blant annet om hvorvidt det er mulig å bøte på problemene med tilsetningsstoffer. 

Ikke bare veteraner

Det nærmer seg dessuten tiden da gamle biler bør gå i hi for vinteren, hvilket gjør E10-varsomhet enda viktigere.

Veteranbilentusiaster er gjerne oppmerksomme på problemstillingen, og bekymrer seg i stedet for om kjedene akter å opprettholde E5-tilbudet. Det er ikke nødvendigvis disse bileierne dette handler om.

På bransje­organisasjonen ACEAs liste over E10-klarerte biler er det nemlig et vidt spenn mellom årgangene, på godt og vondt. 

● Noen fabrikanter sier ja på vegne av alle modeller. 

● Mange har en rekke unntak, særlig for biler fra 2000-tallet. 

● Ett merke (Alpine) hadde ikke biler tilpasset E10 før fra mars 2018.

● Og det finnes helt nye modeller, utenfor listen, som ligger mellom «helst ikke» og tvert nei.

Flere problemer

Tvilen rår derfor ofte blant eiere av biler i et aldersmessig mellomsegment – kjøre­tøyene som er nyere enn klenodiene, men der garantiperioden er passert med god margin.

– Det kan handle om den gamle Poloen som brukes til å kjøre barna i barne­hagen. Det behøver ikke være en A-Ford eller en Volvo PV, sier Benny Christensen, teknisk konsulent i NAF med mangeårig status som bilguru.

INGEN TVIL, EGENTLIG: Denne bilen er hentet fra et museum i USA. Da tar man ikke sjanser ...

Vi har bedt ham forklare hva som er problemet. Eller heller: problemene.

– Det er flere grunner til at dette er trøblete. Den første er at mange gamle biler blir lagret lenge av gangen, og E10 er hygroskopisk – som betyr at stoffet tiltrekker seg fuktighet. Det kan gi korrosjon i drivstofftank og systemet for øvrig, for eksempel i rør og innsprøytnings­­dyser, sier Christensen.

Bensin i Norge

Bensin 95 E10: Ny standard i Norge, lansert våren 2023. Kan inneholde inntil 10 volumprosent bioetanol.

Bensin 98 E5: Merkes som bensin «E5» siden det ikke er anledning til å merke «E0», men i dag blir det ikke blandet inn bioetanol i denne.

Problem nummer to er at etanol er et løsemiddel.

– Tenk deg at bilen er 20–30 år gammel, det kan bety en god del bunnfall i bensin­tanken. Hvis slike gamle avleiringer løses opp, blir de dratt med rundt i systemet. Det kan tette til dyser, siler eller drivstoffiltre og føre til motorstopp.

Brannsikkerhet!

Bensinslanger og forgassere er særlig utsatt.

– Vi vet at ikke alle bensinslanger tåler etanol. Først blir de myke, så blir de harde og sprekker. Får man lekkasje, kan det gi katastrofale følger. I verste fall brann, sier Christensen. 

Han understreker at slangene på eldre biler bør kontrolleres én gang i året, uavhengig av hvilken bensintype som er brukt.

EN AKILLESHÆL: Benny Christensen setter fingeren på problemet. En bensinslange.

– Det gjelder ikke bare det man ser i motorrommet, men også under bilen, alt som kan ha koblinger med gummi. Jeg har sett bilbranner der man mener at det har vært dårlige bensinslanger som er årsaken, uten at jeg kan si sikkert at det skyldtes etanol. Men det er viktig å sjekke, uansett.

Nye deler er ikke løsningen

Tradisjonelle forgassere ble stort sett avløst av innsprøytning fra 1980-tallet av, og disse er derfor hovedsakelig et veteranbilproblem, potensielt. Men denne delen kan by på særskilte utfordringer:

– Etanolen kan ødelegge pakningene, membranen og flottøren. Alt dette kan gi driftsforstyrrelser eller motorstopp. Noen typer forgassere har også en legering i huset som etanolen kan tære på. Da blir selve enheten ødelagt, sier Christensen.

– Dette høres for omfattende ut til at noen form for konvertering kan være mulig, ved å bytte deler?

– Det er det. Enkelte biler er rett og slett avhengige av etanolfri bensin. 

Noen unntak

– Finnes det tvilstilfeller, biler som kanskje kan bruke E10?

– Da bilene ble laget, var det jo ingen som tok hensyn til at det en gang i fremtiden skulle være løsemiddel i bensinen. Den grove tommelfingerregelen er at jo eldre bil, jo vanskeligere er dette.

– Enkelte fabrikanter sier ja til E10 for alle modeller. Hadde du turt å helle E10 på en BMW fra 1962?

– Nei.

– Men det er unntak?

– Ja, det er ingen absolutte grenser. For eksempel takler alle Saaber laget etter 1979 bensinen. Volvo er enda bedre. Modeller fra 1976 og oppover kan bruke E10, bortsett fra en V40 som delte motor med Mitsubishi Carisma.  Rovere med Honda-motorer klarer seg også bra.

Motorer går ikke på luft

Men E10 kan medføre et tredje og kanskje mindre påaktet problem, ifølge Christensen:

– Bensin har kokepunkt på rundt 200 grader. For ren etanol er kokepunktet 78 grader. Derfor vil kokepunktet på bensinen synke noe med denne blandingen, og det kan føre til en dampsperre, hvis bensinen blir så varm at den koker. Dampsperre betyr luftbobler, og biler går ikke på luft.

Han er nesten 100 prosent sikker på at han har opplevd dette selv, med en av sine egne veteraner.

VETERANSAMLINGEN: Benny Christensen med sine to 1974-Volvoer, type 142. Stasbilen til venstre, rallybilen til høyre.

– Dette var en 17. mai, og jeg kjørte til en stasjon som var tom for for 98 oktan. Derfor måtte jeg nødfylle med E10 på min Volvo 142. Og så var jeg litt uheldig med timingen og havnet bak et barnetog. En gammel Volvo blir fort varm, den blokka er rene termosen, og plutselig stoppet den. Ikke kult! Jeg kjørte inn på en busslomme, lurte på hva i h ..., men  latet som ingenting og ventet. Etter en stund startet den som et skudd. Akkurat dette har aldri skjedd verken før eller siden, og jeg ser ingen annen forklaring enn at det var en damplås.

I nødsfall

– Ja, hva hvis noen er nødt til å fylle E10?

– Må du, så må du. Bensinen rekker neppe å gjøre mye skade, det ryker ikke av forgasserhuset med en gang. Da fyller du den mengden du trenger for å komme deg hjem. Men du må sørge for å få blandet ut etanolen så mye som mulig, så fort som mulig. I verste fall tapper du av den gamle Packarden din. Du er i hvert fall nødt til å være helt sikker på at alt er borte i oktober, når du setter bort bilen.

Glem «lurium»

Finnes det så noen snarvei ut av E10-problematikken? 

Det korte svaret er nei.

Christensens litt lengre svar er som følger:

– Jeg har studert produktenes datablader og sett på hva tilsetningsstoffene faktisk gjør. De kan nok stabilisere noe, og hjelpe mot korrosjon, slik at bilene tåler lagring litt bedre. Men de fjerner ikke den etsende egenskapen i etanolen, som kanskje er det skumleste. Det finnes ingenting du kan helle på tanken, for så å tenke «problemet er løst».

NB: 

Benny Christensen advarer også mot E10 som har stått en stund på kanne – og det gjelder for alle biler.  

– Denne bensinen tåler ikke lagring så godt. Ikke bruk det du har på kannen.