TAPTE: Bertel O. Steen anklages for å ha økt effekten ulovlig på en ny Mercedes.Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Mercedesen hadde «alvorlige feil»:
Mener Bertel O. Steen endret programvaren på luksus-SUV
Etter at NAF-testen avdekket alvorlige og farlige feil på den nye Mercedesen, skal Bertel O. Steen ulovlig ha endret bilens programvare, ifølge bilens eier.
I et oppsiktsvekkende vedtak i Forbrukerklageutvalget har bilkunden fra Lillesand på Sørlandet fått medhold i påstander om at Bertel O.
Steen skal ha tunet bilen hans, slik at han nå får heve bilkjøpet til over én
million kroner.
Bertel O. Steen er en av landets største
bilforhandlerkjeder, og er merkeforhandler for en rekke bilmerker.
De tar sterk
avstand fra påstandene om at de har endret bilens programvare.
– Det faller på sin egen urimelighet, sier de.
«I orden»
For fire år siden kjøpte kunden på Sørlandet en ny
Mercedes-Benz GLE.
Kort tid etter kjøpet kom det en rekke feilmeldinger i
bilens varslingssystem, ifølge kunden. Feilmeldingene gjaldt både
cruisekontrollen, assistansesystemet, samhandlingen mellom disse, samt feil med
frontrutekameraet, nødbremsefunksjonen og klimaanlegget.
Den nye lukus-SUVen måtte inn på verkstedet til sammen
fem ganger. Etter hvert verkstedopphold fikk kunden beskjed om at bilen var
i orden.
Etter det femte verkstedbesøket var Bertel O. Steen svært
tydelig i sin beskjed til kunden:
Dersom han ikke var fornøyd med bilen nå, må
han oppsøke NAF.
Kunden fikk deretter testet bilen sin hos NAF, som
konkluderte slik:
«Det er alvorlige feil i bilens systemer med tanke på
bruk av cruise og dens hjelpesystemer. Disse systemer bør pr dags dato ikke
brukes i trafikken».
Bertel O. Steen tok etter dette bilen inn på et 10 dager langt
verkstedopphold. Da kunden fikk bilen tilbake, merket han at bilens
kjøreegenskaper og instrumentsymboler var blitt annerledes.
Ifølge saksfremstillingen til Forbrukerklageutvalget
beskriver han at forholdet mellom fart, turtall og giring tydelig var blitt
endret, nærmest som at bilen var blitt tunet. Han merket at motorkraften
plutselig kunne svikte, og han oppdaget enda flere feil med elektronikken.
Kunden så også at det hadde dukket opp et ladesymbol og en forbruksindikator i instrumentpanelet på det som kun er en dieselbil, og at flere installerte programmer rett og
slett var blitt slettet, samt at skjermvisninger var blitt endret.
207 kw
Han sendte Mercedesen til bilverkstedet Klepp Bilteknikk
for undersøkelse.
Den viste at antallet målte hestekrefter og
dreiemomentet på bilen er høyere enn det skulle være i henhold til de opplyste
og godkjente spesifikasjonene.
I en skriftlig uttalelse fra daglig leder Stian Sele i
Klepp Bilteknikk, konkluderes det med at det ble målt en effekt på bilen på 207
kw, mens bilen er godkjent med 180 kw. Det er også 180 kw som står i bilens
vognkort.
Bilverkstedet påpeker at det er en feilmargin på fire
prosent begge veier. Likevel vil bilen med maksimal feilmargin nedover,
fortsatt ha en høyere motoreffekt enn den er godkjent for.
Annonse
«Urimelig»
Bilkunden hevder i et brev til forbrukermyndighetene at
Bertel O. Steen dermed har endret programvaren, slik at bilen ikke lenger er i
henhold til originale spesifikasjoner. Han krever heving av kjøpet, slik at han
får tilbake hele kjøpesummen på over én million kroner.
Motor har vært i kontakt med bilkunden, som ikke ønsker å
uttale seg.
Bilen ble kjøpt hos Mercedes-forhandleren Bertel O. Steen
i Kristiansand. Bertel O. Steen avviser både påstandene og kravene til kunden.
De hevder i brev til forbrukermyndighetene at de ikke har foretatt seg noe med bilen som endrer hverken effekten
eller dreiemomentet.
Bertel O. Steen mener det ikke er noen relevante feil med
bilen. De viser blant annet til en fjerndiagnose av bilen som ble foretatt i
januar i år.
Bilforhandleren understreker også at det faller på sin
egen urimelighet at de skal ha økt effekten på bilens motor, med den risikoen
som da oppstår for økt slitasje. De påpeker at bilen fortsatt er innenfor
nybilgarantien.
Fullt medhold
Bilkjøperen og bilforhandleren har flere ganger forsøkt å
løse konflikten. Men det har de ikke klart, heller ikke da Forbrukertilsynet
forsøkte å mekle mellom dem. Bilkjøperen klaget derfor videre til
Forbrukerklageutvalget, som avsier vedtak i konflikter etter blant annet kjøp
av bil.
Forbrukerklageutvalget ga bilkjøperen fullt medhold.
De mener målingene og uttalelsen fra Klepp Bilteknikk
bekrefter at bilen har en høyere ytelse enn det som er registrert effekt. Denne
høye effekten er heller ikke godkjent av myndighetene, påpeker utvalget.
Annonse
«Mangel»
Forbrukerklageutvalget har i en rekke vedtak tidligere
konkludert med at effektøkninger fører til at bilens verdi reduseres, selv om
det ikke kan påvises at effektøkningen er årsaken til feil som senere oppstår.
– En for høy effekt kan føre til økt risiko både for
unormal slitasje på bilen, tap eller innsnevring av garantirettigheter, og
ileggelse av avgifter. Forholdet utgjør følgelig en mangel, konkluderer
Forbrukerklageutvalget.
De har enstemmig vedtatt at Bertel O. Steen i
Kristiansand skal betale tilbake kjøpesummen på 1.070.000 kroner.
I tillegg må bilforhandleren betale nesten 200.000 kroner
i forsinkelsesrenter. Forhandleren har heller ikke fått såkalt nyttefradrag, et fratrekk for at kunden har hatt
bilen, og brukt den, fra han kjøpte den sommeren 2019.
Anker
Motor har spurt Bertel O. Steen i Kristiansand hva de
synes om vedtaket, og om de vil ta saken til tingretten.
– Vi mener Forbrukerklageutvalget har fattet et feilaktig
vedtak i denne saken. Vi har derfor tatt ut stevning for tingretten for å få overprøvd
vedtaket, skriver daglig leder Leif Erik Vik i en epost.
Motor har deretter spurt hva han mener er feil i vedtaket.
Vi har også stilt ham disse spørsmålene:
Hva er årsaken, tror du, til at Klepp Bilteknikk har målt
høyere effekt enn det som er godkjent?
Kan det på noe vis være utført feil måling?
Bilkjøperen hevder at dere ulovlig har endret bilens
programvare. Han har fått medhold i dette synet fra FKU, og at kjøpet av bilen
dermed skal heves.
Hva synes du om bilkjøperens påstander?
Hva synes du om at FKU har gitt kunden medhold på dette
grunnlaget?
Hvor alvorlig er det for dere som merkeforhandler å bli
anklaget, også i et vedtak fra FKU, for å ha tuklet med bilens programvare?
Hva tenker du i ettertid om at dere sa til kunden at
bilen er i orden, mens en NAF-test konkluderte med at det er alvorlige feil i
bilens systemer, og at de ikke bør brukes i trafikken?
På disse spørsmålene svarer Vik:
– Vi vil avvise at det er foretatt tiltak som har endret effekt på motor eller dreiemoment.
Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere, siden den nå skal opp for tingretten.
Annonse
Artikler om modifisering
Motor har flere ganger tidligere omtalt vedtak fra
Forbrukerklageutvalget og dommer fra rettssystemet om modifisering og trimming
av motorer. Blant annet disse sakene: