UNNGÅR REGNING: De fleste som leaser får ingen påkostregning. Toyota bZ4X er bilmodellen som leases mestFoto: KJELL PETTER EIDSTEN
Leasing:
6 av 10 får ikke ekstraregning
Seks av 10 leasingkunder i privatmarkedet får ingen ekstraregning etter at leasingperioden er over. NAF melder om en markant endring. Mange er likevel livredde for påkostregningen, melder bransjeaktør.
Store ekstraregninger, ofte kalt «påkost», har vært mange
leasingtakeres store skrekk.
– Men nå er det langt stillere rundt store
påkostregninger enn for noen år siden, sier Nils Sødal, senior
kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Et av landets største leasingselskap, Ayvens, forteller
at seks av 10 kunder som leaser bil privat, ikke får noen påkostregning etter
tilbakelevering av leasingbilen.
LEASINGSJEF: Marius Paus.Foto: AYVENS NORGE
2000–3500 kr.
– Vi har gjennom mange år sett at privatkundene er
ansvarlige og tar vare på bilen. Derfor er det lite belastning for slitasje og
mangler ved tilbakelevering, sier administrerende direktør Marius Paus i
Ayvens.
Fire av 10 private leasingkunder får en sur ekstraregning.
Påkostregningene gis når det er skader på leasingbilen, når
det er noen mangler, og når slitasjen er utover det som etter nærmere bestemte
regler er normalt.
Påkostregningen til private leasingtakere er i
gjennomsnitt på 2000–3500 kroner, ifølge Ayvens.
– Når vi gjør påkostberegningen, legges verdiforringelsen
til grunn, og ikke etter hva det koster å utbedre bilen, sier Marius Paus i
Ayvens.
Annonse
– Egen lommebok
Han påpeker at ekstraregningene er lavere i
privatmarkedet enn i næringsmarkedet – altså bedrifter som leaser bil.
– Forskjellen kan skyldes at leasingbiler i næring går
flere kilometer. Dermed blir det mer slitasje. Dessuten leases firmabiler noen
ganger i fire år, og ikke i tre. Men vi tror også at når kunden har nærhet til
kostnadene, påvirker det hvordan man tar vare på bilen man leaser, sier Paus,
og legger til:
– Det handler jo om egen lommebok.
– Privatleaserne er med andre ord mer forsiktige med
bilen sin?
NAF tror det er to årsaker til at ekstraregningene har
blitt små i privatleasing-markedet. For det første at leasingbransjen nå har
felles regler for vurdering av unormal slitasje, og for det andre at privatleaserne
tar godt vare på bilen sin.
– De vedlikeholder bilen, vasker og polerer den, og
utbedrer småskader før tilbakelevering, sier Nils Sødal i NAF.
– Livredde
En som ikke har det samme inntrykket, er Ole Jørgen
Berg-Nielsen i firmaet Autorelease, som bistår leasingkunder med overtakelse av
leasingavtale når opprinnelig leasingtaker ønsker å gå ut av leasingavtalen før
avtalt tid.
– Jeg føler at det Ayvens og Marius Paus sier, ikke
stemmer veldig godt med terrenget. Vi har dagsferske saker som forteller noe
helt annet, sier Berg-Nielsen, og viser til kunder som har fått påkostregninger
på over 40.000 kroner ved tilbakelevering.
Han mener det stemmer at private leasingtakere er
flinkere til å holde leasingbilen i orden enn firmaer.
– Det er fordi privatpersoner i utgangspunktet er livredde
for innleveringen og hva som da eventuelt vil komme. Påkostregningen er det
alle leasingtakere snakker om, og er redde for, sier Ole Jørgen Berg-Nielsen.
Han påpeker at bransjen har blitt bedre.
– Men jeg tørr påstå at de fortsatt har en lang vei å gå,
både bilforhandlere og finansieringsselskap.
Annonse
Råd og tips
27 prosent av de solgte personbilene første halvår i år ble
leaset, mens 73 prosent av bilene ble solgt på vanlig måte, ifølge tall fra
Opplysningsrådet for veitrafikken.
Toyotas populære SUV bZ4X er bilmodellen som leases mest
av de 10 mest solgte bilmodellene. I første halvår i år ble 55 prosent av nye
Toyota bZ4X leaset.
Til sammenligning ble bare tre prosent av nye Teslaer
leaset i samme periode.
Marius Paus i Ayvens har konkrete råd for å redusere
påkostregningen, eller å unngå den helt:
– Det er utrolig viktig å reparere steinsprut før ruten
må skiftes. Hjulsettene er større og dyrere. Derfor lønner det seg å holde seg
unna fortauskanter. Felgene har jo blitt så fasjonable. Dessuten er nøkkelen en
datamaskin. Den har høy verdi og en høy kostnad, sier Paus.
I tillegg tipser han om at skader og bulker bør utbedres
med lakkeringsfri bulkoppretting, det som gjerne kalles «smart repair», før
tilbakelevering.