STOR: Firehjulsdrift, sju seter og ny batteriteknologi kjennetegner BYD Tang. Nå kommer den på norske veier.

BYD Tang på norske veier 12. august:

Tviholder på gammel pris, tross mange nyheter

Versjonen av BYD Tang som om snaue to uker debuter på norske veier, er en ganske annen enn modellen som ble vist fram for et drøyt år siden. Men prisen er den samme en stund til.

Publisert Sist oppdatert

Bilhistorikerne får eventuelt arrestere oss, men vi kan ikke minnes en like kuriøs facelift som på denne firehjulsdrevne sjuseteren.

Uten å ha satt sine hjul på norsk asfalt, har bilen altså vært igjennom en svært omfattende oppgradering.

Om et par uker vil et knippe norske motorjournalister få en første prøvekjøring av BYD Tang på norske veier. Mange av disse var også tilstede da modellen ble presentert i Oslo for et drøyt år siden.

Nytt interiør

Og én sak er sikkert: De vil ikke kjenne seg igjen i bilen de setter seg inn i, og som er en slags prøvekanin for BYD i Europa. Lykkes bilen på det krevende og modne norske markedet, så lover det bra også for resten av Europa.

Siden lanseringen er nemlig interiøret blitt splitter nytt. I tillegg er det kommet to ekstra seter. Tang kommer dermed med sju seter som standard.

REDESIGNET: Dette instrumentpanelet er helt nytt og svært annerledes enn det som ble vist på modellen et drøyt år tidligere.
STOR: Dimensjonene er nesten identiske med Audi e-tron. Men BYD har satt av plass til to ekstra seter i bagasjerommet.
SKINN: Også de to bakerste av de sju setene et trukket med skinn. I Norge selges modellen kun i den meste eksklusive versjonen.

Prisen den samme

To saker er umulig å se:

  • Bilen har fått såkalte Blade-batterier, en teknologi som på papiret skal være bedre enn de tradisjonelle litiumsbatteriene på det meste.
  • Og prisen er uforandret, tross de omfattende oppgraderingene: 599.900 kroner.

BYD produserer sine egne batterier, og hevder med tyngde at deres Blade-teknologi langt på vei vil endre elbilbransjen. De er koboltfrie, og de er lettere og mindre plasskrevende.

Men trolig viktigst, i følge BYD: Det er vesentlig lavere risiko for at batteriene skal begynne å brenne.

For oss i kaldere strøk av elbilverden, er det også en spennende teori at batteriene skal være mindre sensitive for temperatursvingninger og dermed være mer effektive også i kulde.

Modellen leveres kun med en Executive-pakke i Norge.

Den inneholder blant annet skinn i alle sju seter, elektrisk justerbare og ventilerte seter, oppvarmet ratt, trådløs mobillading, stemningsbelysning i 31 farger og nyanser, 360-graders kamera, panoramasoltak, 22-tommers lettmetallfelger og ekstra rustbehandling.

1500 biler

Og prisen er altså uforandret. Inntil videre. Men sjefen hos BYD-importør RSA, Frank Dunvold, legger ikke skjul på at det ligger en prisøkning og venter.

– Med de omfattende endringene som er gjort, med sju seter som standard og et helt nytt og eksklusivt interiør, så vil nok det påvirke prisen. Kanskje etter nyttår, sier han.

Han kan opplyse at RSA har fått 1500 biler, og at over 500 av dem er solgt.

509 hester

  • BYD Tang har et batteri på 86,4 kWt. Det skal gi en rekkevidde på 400 kilometer etter nye oppdaterte målinger (WLTP). Her er mange konkurrenter bedre.
  • Batteripakken skal kunne lades med inntil 110 kW. Det er det samme som Mercedes EQC, men lavere enn Audi e-tron 55 med 150 kW. Ladetid fra 30 til 80 prosent er oppgitt til 30 minutter.
  • Motoreffekten er på 509 hk og 660 Nm. 0 til 100 går på 4,6 sekunder.
  • Hengervekt på 1410 kg. Bakkeklaring på 19 centimeter.