
BYD Tang på norske veier 12. august:
Tviholder på gammel pris, tross mange nyheter
Versjonen av BYD Tang som om snaue to uker debuter på norske veier, er en ganske annen enn modellen som ble vist fram for et drøyt år siden. Men prisen er den samme en stund til.
Bilhistorikerne får eventuelt arrestere oss, men vi kan ikke minnes en like kuriøs facelift som på denne firehjulsdrevne sjuseteren.
Uten å ha satt sine hjul på norsk asfalt, har bilen altså vært igjennom en svært omfattende oppgradering.
Om et par uker vil et knippe norske motorjournalister få en første prøvekjøring av BYD Tang på norske veier. Mange av disse var også tilstede da modellen ble presentert i Oslo for et drøyt år siden.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
Nytt interiør
Og én sak er sikkert: De vil ikke kjenne seg igjen i bilen de setter seg inn i, og som er en slags prøvekanin for BYD i Europa. Lykkes bilen på det krevende og modne norske markedet, så lover det bra også for resten av Europa.
Siden lanseringen er nemlig interiøret blitt splitter nytt. I tillegg er det kommet to ekstra seter. Tang kommer dermed med sju seter som standard.



Prisen den samme
To saker er umulig å se:
- Bilen har fått såkalte Blade-batterier, en teknologi som på papiret skal være bedre enn de tradisjonelle litiumsbatteriene på det meste.
- Og prisen er uforandret, tross de omfattende oppgraderingene: 599.900 kroner.
BYD produserer sine egne batterier, og hevder med tyngde at deres Blade-teknologi langt på vei vil endre elbilbransjen. De er koboltfrie, og de er lettere og mindre plasskrevende.
Men trolig viktigst, i følge BYD: Det er vesentlig lavere risiko for at batteriene skal begynne å brenne.
For oss i kaldere strøk av elbilverden, er det også en spennende teori at batteriene skal være mindre sensitive for temperatursvingninger og dermed være mer effektive også i kulde.
Modellen leveres kun med en Executive-pakke i Norge.
Den inneholder blant annet skinn i alle sju seter, elektrisk justerbare og ventilerte seter, oppvarmet ratt, trådløs mobillading, stemningsbelysning i 31 farger og nyanser, 360-graders kamera, panoramasoltak, 22-tommers lettmetallfelger og ekstra rustbehandling.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
1500 biler
Og prisen er altså uforandret. Inntil videre. Men sjefen hos BYD-importør RSA, Frank Dunvold, legger ikke skjul på at det ligger en prisøkning og venter.
– Med de omfattende endringene som er gjort, med sju seter som standard og et helt nytt og eksklusivt interiør, så vil nok det påvirke prisen. Kanskje etter nyttår, sier han.
Han kan opplyse at RSA har fått 1500 biler, og at over 500 av dem er solgt.
509 hester
- BYD Tang har et batteri på 86,4 kWt. Det skal gi en rekkevidde på 400 kilometer etter nye oppdaterte målinger (WLTP). Her er mange konkurrenter bedre.
- Batteripakken skal kunne lades med inntil 110 kW. Det er det samme som Mercedes EQC, men lavere enn Audi e-tron 55 med 150 kW. Ladetid fra 30 til 80 prosent er oppgitt til 30 minutter.
- Motoreffekten er på 509 hk og 660 Nm. 0 til 100 går på 4,6 sekunder.
- Hengervekt på 1410 kg. Bakkeklaring på 19 centimeter.