
Elbiler tar markedsandeler:
De ladbare bilene vokser kraftig i bruktbil-markedet
Andelen ladbare biler i bruktbilmarkedet vokser voldsomt. Nesten hver femte bruktbil som skiftet eier i juli hadde ledning.
Det har lenge vært sagt at dieselbiler er stadig mer etterspurt i bruktbilmarkedet, mens elbilene tar over mer og mer av nybilsalget.
Men det begynner å bli en sannhet med modifikasjoner.
I absolutte tall er det stadig dieselbiler det omsettes flest av, men andelen skrumper nå inn stadig raskere. Og det er ikke slik lenger at populariteten til diesel øker i bruktbilmarkedet.
Det viser den nyeste statistikken over eierskifter av personbiler fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Har du fått med deg disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Kjøper brukt
OFV-tallene bekrefter at det store flertallet av nordmenn som kjøper bil, kjøper brukt.
I løpet av årets syv første måneder ble det omsatt 309.576 brukte biler i Norge. På samme tid ble det registrert 94.437 nye biler, hvorav 58 prosent var elbiler og nesten 25 prosent var ladehybrider.
Blant de brukte bilene hadde dieselbilene en andel på 45,5 prosent i første halvår. Men økningen i antall omsatte dieselbiler var lavere enn økningen for bruktbiler generelt. I første halvår i fjor var andelen 46,2 prosent.
Skrumper inn
I juli var det nedgang i antall omsatte dieselbiler målt mot fjoråret og andelen gikk ned til 45,1 prosent.
For bensinbilene skrumper andelen inn enda raskere – fra 35,6 prosent i første halvår i fjor til 32,1 prosent i år. Også for bensinbilene tiltar fallet, i juli var andelen kommet ned i 30,6 prosent.
Hver for seg kan forskjellene virke små, men trenden gjennom de 18 siste månedene er tydelig:
I januar 2020 var andelen for bensin og diesel samlet fortsatt på 82,6 prosent - i juli i år var den nede i 75,7 prosent.
På den samme tiden har andelen elbiler i bruktmarkedet økt fra 8,5 prosent i januar i fjor til 12,4 prosent i juli i år.
Ladbare biler totalt har gått fra 13,2 til 19,7 prosent.
Fordeling på bruktbilomsetningen etter drivstoff:
Drivstoff | Juli 2021 | (andel) | 1. halvår 2021 | (andel) | Juli 2020 | (andel) | 1. halvår 2020 | (andel) | juli | År til dato |
Totalt | 48.588 | 100,00% | 309.576 | 100,00% | 53.967 | 100,00% | 293.752 | 100,00% | -9,97% | 5,39% |
Diesel | 21.919 | 45,11% | 140.957 | 45,53% | 24.817 | 45,99% | 135.714 | 46,20% | -11,68% | 3,86% |
Bensin | 14.859 | 30,58% | 99.404 | 32,11% | 18.989 | 35,19% | 104.501 | 35,57% | -21,75% | -4,88% |
Elektrisitet | 6035 | 12,42% | 35.582 | 11,49% | 4602 | 8,53% | 25.407 | 8,65% | 31,14% | 40,05% |
Ladehybrid - bensin | 3491 | 7,18% | 19.758 | 6,38% | 2980 | 5,52% | 14.694 | 5,00% | 17,15% | 34,46% |
Hybrid - bensin | 2209 | 4,55% | 13.359 | 4,32% | 2322 | 4,30% | 12.219 | 4,16% | -4,87% | 9,33% |
Ladehybrid - diesel | 53 | 0,11% | 378 | 0,12% | 216 | 0,40% | 1039 | 0,35% | -75,46% | -63,62% |
Hybrid - diesel | 20 | 0,04% | 104 | 0,03% | 32 | 0,06% | 142 | 0,05% | -37,50% | -26,76% |
Kilde: OFV AS
Les mer om bruktbil på Motor her:
-
Dyr tabbe:
Oppga feil årsmodell på sportsbilen
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
Ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr