FARGERIKT: Med noen tastetrykk kan du variere farge og mønster på framtidens BMW.

Ny teknologi fra BMW:

Snart kan du velge farge etter dagsformen

Joda, det er fortsatt mulig å være beinhard på at en BMW skal være svart. Men kanskje vil du tenke nytt når du ser hvordan regnbuen omfavner det litt stramme tyske.

Publisert

Ny teknologi gjør at du bare er noen tastetrykk unna din valgfrie valør. Snart kan du altså matche bilen med hårfargen eller brilleinfatningen du har valgt for dagen.

På den store CES (Consumer Electronic Show)-messen i Las Vegas for et år siden, viste BMW fram en første versjon av den såkalte E Ink-teknologien.

Den gir muligheten til å tilpasse fargene gjennom elektrisk stimulering av ulike felt på bilen, som inneholder mikrokapsler med negativt og positivt ladede pigmenter.

Lesebrett har i dag den samme teknologien.


Farger og mønster

For et år siden så vi en BMW iX som kunne veksle mellom lyse og mørke farger. Men kun det. På årets messe viser BMW fram et konsept kalt i Vision Dee.

Her har hele regnbuen omfavnet teknologien, og det er knapt en nyanse igjen på skalaen som ikke kan brukes til å legge farger og mønster på bilen.

«Fygital» flate

Karosserioverflaten til konseptbilen er delt inn i 240 felter, som hver styres individuelt.

Gjennom 32 farger kan nesten et uendelig utvalg av mønstre genereres og varieres i løpet av sekunder. Men foreløpig kun i teorien.

Frontlyktene og den lukkede BMW-grillen danner også en felles «fygital» (sammenslåing av fysisk og digital) flate, som kan vise en rekke ulike utrykk og ikoner. Den kan for eksempel møte deg med et smil.

HUD i hele ruten

Konseptet forhåndsviser digitale funksjoner som vil vises i bilprodusentens Neue Klasse-elbiler, inkludert et head-up-display som strekker seg over frontruten.

i Vision Dee har et retroutseende inspirert av BMWs sedaner fra 60-tallet, og BMW påpeker at designet ikke skal gi noen signaler om framtidens design. Men den er altså fullpakket med framtidens teknologi.

I tillegg til de spektakulære fargemulighetene, finner vi også blant annet en head-up-skjerm (HUD) som strekker seg over hele frontrutens bredde. Denne vil vi se i elbiler fra BMW allerede om to år.