DYR OG DEILIG: iX2 er BMW på sitt tradisjonelt komfortable, men den kan fort virke utdatert med de modellene som nå er i vente.Foto: PETER RAAUM
Prøvekjørt: BMW iX2 xDrive30
Dette er en BMW for deg som ikke kan vente
iX2 er en kjøremaskin i BMW-innpakning så perfeksjonert som bare BMW kan lage den. Men den er strengt tatt bare for dem som ikke klarer å vente på det som kommer.
LISBOA (Motor): Forskjellen mellom iX2 og fjorårslanseringen iX1 er mest kosmetisk, førstnevnte har coupéformatets skrånende taklinje – i tillegg til noen endringer vi skal komme tilbake til.
Men for den som vurderer å bla opp nær 600.000 kroner for en basisversjon av denne bilen, er det verdt å dvele både ved hva du får av BMW nå og hva som kommer fra BMW snart.
Rekkevidde (WLTP): Inntil 449 km. Ladefart: 130 kW, 10-80 prosent på 29 min. 0-100 km/t: 5,6 sek. Toppfart: 180 km/t.
Lengde/bredde/høyde: 4554/2104 (m speil)/1560 mm. Akselavstand: 2692 mm.
Vekt/nyttelast: 2020/510 kg. Bagasjevolum: 525 liter. Hengervekt: 1200 kg. Taklast: 75 kg. Hjul: 225/55 R18.
Finnes også med forhjulstrekk, iX2 eDrive 20, med startpris 494.320 kroner, motor 150 kW/204 hk/ 494 Nm, rekkevidde inntil 478 km, 0-100 km/t på 8,7 sek.
Konkurrenter: Audi Q4 Sportback, Kia EV6, Skoda Enyaq Coupé.
Først, det som er i vente:
Det er ikke mulig å vurdere dagens nybilmarked uten et blikk på den aller nærmeste løypemeldingen. Elbilteknologien er fersk og under kraftig utvikling.
Det som er nytt i dag, vil kunne virke veldig utdatert i morgen.
Og ingen merker har med høyere stemme enn BMW varslet at det neste som kommer, er av en helt annen kaliber.
Ikke den kraftfulle
Neue Klasse-satsingen starter i 2025. På få år kommer seks modeller som i sum skal dekke de fleste BMW-segmentene.
For alle praktiske formål:
Neue Klasse er andre generasjon elbil – med dramatisk forbedrede batterier, både med tanke på forbruk og ladetid, forlenget rekkevidde og et totalt endret interiørdesign hvor bilene konstrueres med utgangspunkt i den moderne teknologiens muligheter og ikke fortidens tradisjoner.
Selv om det finnes drøssevis av gode argumenter for (nesten) alltid å velge en BMW, er 600.000-kroner-spørsmålet uunngåelig:
Denne bilen? Nå?
Med i denne vurderingen hører at iX2 altså ikke er elektrifisert BMW på sitt lekne eller sitt kraftfulle. Dette er ikke innovasjon a la i3 eller en maktdemonstrasjon som iX. Dette er en ombygd fossilbil, raffinert med noen designdetaljer og siste versjon av BMWs standardteknologi.
Fin? Ja, absolutt. Behagelig? Utvilsomt. Grom på veien? Selvfølgelig.
«Middels pluss. Middels pluss. Middels pluss», skrev vår testansvarlige om BMW iX1 da den ble vurdert i fjor sommer.
Det kunne han for så vidt skrevet om iX2 også, for som med de fleste andre merker som supplerer SUV-ene med Coupé-utgaver er ikke disse modellene natt og dag. Heller ikke prismessig.
På iX2 ligger innstegsprisen mellom 15.000 og 20.000 høyere enn SUV-en iX1, med et høyere gap jo lengre opp på utstyrsstigen du kommer.
Det er et prisskille mellom SUV og Coupé ganske nært det vi finner på en del andre modeller som det er rimelig å sammenlikne med:
VW ID.4 og ID.5 (25.000 kroner i GTX-versjon), Volvo XC40 og C40 (17.700 kroner, Twin 408 hk), Skoda Enyaq og Enyaq Coupé (20.900 kroner for 85x), Audi Q4 og Q4 Sportback (23.900 kroner på 45 quattro Advanced).
Men til prishistorien hører at vinterens nybilmarked er plastret og spjelket så ettertrykkelig med kampanjetilbud at det knapt finnes et nullpunkt, selv for deg som ikke liker å prute.
Min bror iX1
iX2 rulles ut som en del av andre generasjon X2, men er første elektriske versjon. iX2 og fossilmodellene av X2 (som ikke kommer for salg i Norge) er 19 cm lengre versjon enn første generasjon, mens iX2 er fem cm lengre enn iX1.
Den økningen betyr mer plass der det teller. Coupén blir selvfølgelig aldri en bil for å frakte et basketlag, men den er romslig nok til at to voksne har brukbar plass bak. Bagasjerommet er på 525 liter, 35 liter mer enn på iX1.
Men ellers er veldig mange nøkkeltall identiske med SUV-en:
Batteripakke på 64,8 kWt netto.
Hurtiglading med 130 kW makseffekt (29 minutter fra 10 til 80 prosent).
Hengervekt på 1200 kg og maks 75 kg taklast.
Med sin mer aerodynamiske fasong har iX2 marginalt lavere forbruk og bedre rekkevidde enn iX1 – 16,3 vs 16,5 kWt/100 km og inntil 449 vs 437 km. Det er tall du får bedre for mindre penger andre steder.
Annonse
Den lille
Kjørekomforten er som du kan forvente og forlange i en BMW. Bilen vi testkjørte i Portugal hadde adaptivt M-understell, noe som bidrar vakkert på dynamikk og styrefølelse, men slikt koster.
Prisen akslererer forbløffende fort når du begynner å fikle med tilvalgene, i kjent tysk, premium-stil. Og det hjelper jo slett ikke på et objekt som er stivt priset i utgangspunktet.
Hvis du er blant dem som MÅ ha en sportslig utseende BMW og MÅ tenke på lommeboka, så er forhjulsdrevne i20 eDrive et alternativ.
Vi har ikke kjørt denne modellvarianten, men vet fra både i4 og i5 at i hvert fall de bakhjulssdrevne versjonene byr på identisk BMW-komfort og kjøregelede – og bedre rekkevidde. For iX2 betyr dette en stille kabin og rekkevidde inntil 478 km med startpris under 500.000 kroner.
Også i dette tilfellet kan det fort vise seg å være bedre kjøp enn xDrive-versjonen.