TESTBIL: Det er mange parametere å holde orden på.

Lyst til å gå i dybden?

Se alle tall og del­resultater!

Her følger beskrivelse og resulater fra alle enkelt­disiplinene. De piggfrie først, deretter piggdekkene.

Publisert Sist oppdatert

Slik testet vi

Kjøretestene på is og snø ble gjennomført med firehjulsdrevet Volvo XC60 B4 AWD på en testbane i Älvsbyn i Sverige i slutten av februar. Elektroniske hjelpesystemer som ABS og antiskrens (ESP) var aktivert, men ESP var satt i sportmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd – for å bedre kunne vurdere dekkenes kjøreegenskaper.

Brems- og akselerasjonstester på snø og is startet og sluttet ved 5 km/t i stedet for stillestående. Dette ble gjort for å redusere feilmarginer fra bilens systemer (som ABS og antispinn).

Testrundene på tørr og våt asfalt ble gjennomført på samme testbane i Älvsbyn i midten av mai med Volvo XC60. Støymålingene ble gjort på offentlig vei utenfor Älvsbyn med en helelektrisk Volvo EX30. Forbruk og vannplaning ble testet i Tammerfors i Finland, med en VW Tiguan.

Under hele testen ble et referansedekk kjørt med jevne mellomrom. Dette dekket var ikke med i selve vurderingen, men fungerte som målepunkt for endringer i underlaget. Alle måleresultater ble deretter justert ut fra referansedekkets ytelse.

Dimensjon er altså 235/60 R18. Hastighetsindeks: H (210 km/t), T (190 km/t), S (180 km/t) eller R (170 km/t).

PIGGFRIE DEKK

Start på is 

Innendørs, -5 til -6 °C 

Piggdekk: skroll ned

Akselerasjon 5–25 km/t, snitt av fem omganger med tolv starter per dekk. 

Kommentar: Startgrepet er testet både med firehjulsdrevet XC60 og tohjulsdrevet Volkswagen Tiguan. Det er jevnt mellom de kjente merkene, men Maxtrek sliter med å få grep. 

Akselerasjon på is, 5–25 km/t sek

Dekk Sekunder
Nokian5,23
Continental5,24
Michelin5,27
Goodyear5,29
Pirelli5,44
Nordman5,45
Hankook5,7
Maxtrek7,14

 

Bremsing på is 

Innendørs, -5 til -6 °C 

ABS-bremsing 25–5 km/t, snitt av totalt tolv nedbremsinger fordelt på fem omganger. 

Kommentar: På blank is er det Michelin og Continental som bremser aller best. Flere dekk presterer bra, men Hankook havner bak. Maxtrek har svakt isgrep. 

Bremsing på is, 25–5 km/t

Dekk Meter
Michelin11,7
Continental11,7
Nordman11,77
Pirelli11,87
Nokian11,97
Goodyear11,99
Hankook12,85
Maxtrek14,7

Kjøring på is 

Vær: Skyet 0 til –2 °C, sol –4 til –6 °C 

Gjennomsnitt av åtte runder i to omganger. Også kjøreegenskaper vurderes. 

Kommentar: Continental har best sidegrep i sving og gjenvinner grepet lett når det slipper. Nordman er lettere å balansere og mer forutsigbart enn storebror Nokian. 

Kjøring på is

Dekk Sekunder
Continental56,9
Goodyear58,6
Pirelli59,2
Michelin59,3
Nordman59,4
Nokian60
Hankook62,4
Maxtrek63,2

Start på snø 

Vær: Skyet, –6 til –8 °C 

Akselerasjon 5–35 km/t, snitt av to omganger med tolv starter per dekk. 

Kommentar: Alle friksjonsdekk takler snø uten problemer. Det tette mønsteret fylles med snø, som gir grep mot underlaget. Forskjellene mellom dekkene er minimale. 

Akselerasjon på snø, 5–35 km/t

Dekk Sekunder
Continental1,92
Pirelli1,92
Michelin1,93
Hankook1,93
Goodyear1,93
Maxtrek1,94
Nokian1,94
Nordman1,94

Bremsing på snø 

Vær: Skyet, –6 til –8 °C 

ABS-bremsing 35–5 km/t, snitt av to omganger med tolv nedbremsinger. 

Kommentar: Alle dekkene har god bremsekapasitet på snø. Best stopper trioen Pirelli, Maxtrek og Nokian. De andre er også fullt akseptable. 

Bremsing på snø, 35–5 km/t

Dekk Meter
Pirelli12,01
Maxtrek12,04
Nokian12,04
Michelin12,1
Hankook12,11
Goodyear12,14
Continental12,17
Nordman12,24

Kjøring på snø 

Vær: Skyet, –2 til –5 °C 

Snittiden av seks runder i to testomganger. Også kjørefølelse vurderes. 

Kommentar: Continental er rolig og stabilt under press. Nokian styrer kvikt, men kan plutselig miste grepet i sving. Hankook slenger lett med bakenden. Maxtrek mangler sidegrep. 

Kjøring på snø

Dekk Sekunder
Continental69,2
Pirelli69,5
Goodyear69,6
Nokian69,7
Nordman70,2
Michelin70,2
Hankook70,7
Maxtrak71,3

Vannplaning 

Vær: Skyet, +1 til +2 °C 

Punktet der drivhjulene begynner å spinne ved 6 mm vannlag. Snitt fra tre runder. 

Kommentar: Pirelli motstår vannplaning best. Nokian takler stående vann bedre i denne testen enn før. Michelin og Nordman sliter mest. 

Vannplaning

Dekk km/t
Pirelli70,2
Goodyear67,5
Continental67,1
Nokian66,2
Maxtrek66,2
Hankook65,8
Nordman64,8
Michelin64,7

Bremsing på våt vei 

Vær: Skyet, +2 til +4 °C 

Stopp fra 100 km/t på asfalt med 1 mm vannfilm. Snitt fra to testrunder. 

Kommentar: Nokian har forbedret våtgrepet betydelig og er nå best, tett fulgt av Pirelli. Maxtrek havner sist – nesten 15 prosent lengre bremsestrekning enn Nokian. 

Bremsing våt asfalt, 100–5 km/t

Dekk Meter
Nokian46,49
Pirelli48,85
Continental50,3
Goodyear50,35
Michelin52,76
Hankook52,81
Nordman53,29
Maxtrek53,78

Kjøring på våt vei 

Vær: Sol, +2 til +3 °C 

Snitt fra to testrunder. Kjørefølelse vurderes høyt. 

Kommentar: Goodyear og Pirelli har best sidegrep. Nokian er kvikkere enn understyrte Continental i sving. Nordman styrer greit, men mangler grep. Maxtrek vil helst ikke svinge. 

Kjøring våt asfalt

Dekk Sekunder
Goodyear61,6
Pirelli62
Nokian62,6
Continental62,9
Michelin63,9
Hankook64,2
Nordman64,7
Maxtrek65,2

Bremsing på tørr vei 

Vær: Sol, +9 til +15 °C 

Stopp fra 100 km/t på tørr asfalt. Snitt av seks nedbremsinger per dekk. 

Kommentar: Forskjellene er mindre enn på våt vei. Pirelli og Continental bremser best. Maxtrek har igjen lengre bremsestrekninger. 

Bremsing tørr asfalt

Dekk Meter
Pirelli43,63
Continental44,41
Nordman44,96
Hankook45,13
Nokian45,62
Goodyear45,75
Michelin47,03
Maxtrek47,36

Kjøring på tørr vei 

Vær: Sol, +10 til +12 °C 

Subjektiv vurdering av styrefølelse, stabilitet, unnamanøver. 

Kommentar: Goodyear er mest stabilt i unnamanøver, fulgt av Pirelli. Nordman klarer seg godt, men har ujevn styrefølelse i normal kjøring. 

Kjøring tørr asfalt

Dekk Poeng
Goodyear5
Pirelli5
Hankook4
Continental4
Michelin3
Nokian3
Nordman2
Maxtrek1

Poeng: utmerket 5, bra 4, middels 3, mindre bra 2, dårlig 1

Forbruk 

Vær: Sol, +3 til +6 °C 

Målt ved 70 km/t i konstant fart på en oval bane. Snitt av ti runder (totalt 20 km). 

Kommentar: Relativt små forskjeller. Nordman og Hankook ruller lettest. Continental gir ca. 4 prosent høyere forbruk enn Nordman. 

Forbruk

Dekk l/100 km
Nordman6,25
Hankook6,3
Goodyear6,35
Michelin6,35
Nokian6,4
Pirelli6,4
Maxtrek6,4
Continental6,5

Støy (bildekklyd i kupéen) 

Målt med desibelmåler ved førerens hode i ti sekunder. Subjektiv vurdering av frekvensene teller mest. 

Kommentar: Goodyear er stillest. Continental har også lav og behagelig lyd. Pirelli har høyere volum, men uten plagsomme frekvenser. Hankook har dype basstoner i visse hastigheter. Maxtrek støyer kraftig allerede i lav fart. 

Støy

Dekk Continental Goodyear Hankook Maxtrek Michelin Nokian Nordman Pirelli
Støy, dB 70 km/t62,66263,963,562,763,363,363
Støy, dB 110 km/t69,168,669,669,168,769,669,770,3
Støy, subjektiv vurdering45213333

Poeng: utmerket 5, bra 4, middels 3, mindre bra 2, dårlig 1

  

Detaljert poengoversikt, piggfrie:

Disiplin Maks poeng Continental Pirelli Goodyear Nokian Michelin Nordman Hankook Maxtrek
Akselerasjon på is554555431
Bremsing på is1515121212151593
Kjøring på is1515121212121296
Poeng på is353528292932312110
Akselerasjon på snø555555545
Bremsing på snø1081081088810
Kjøring på snø1010101086864
Poeng på snø252325232319211819
Bremsing våt asfalt108108106464
Kjøring våt asfalt545543231
Vannplaning545443334
Poeng på vått2016201718129129
Bremsing tørr asfalt555443443
Kjøring tørr asfalt545533241
Poeng på tørt10910976684
Drivstofforbruk544444554
Støy543533322
Total1009190878476756648
Plassering12345678

PIGGDEKK

Start på is (innendørs, -5 til -6 °C) 

Akselerasjon 5–25 km/t, snitt av tre omganger med tolv starter per dekk. 

Kommentar: Triangle har nærmest ikke grep i det hele tatt. Hadde vi kunnet gi null poeng, ville det fortsatt vært for mye. Best grep ved start på is har Nokian, etterfulgt av Goodyear og Michelin. Deretter er det et tydelig gap ned til de andre. 

Akselerasjon på is, 5–25 km/t

Dekk Sekunder
Nokian2,72
Goodyear2,83
Michelin2,95
Continental3,26
Pirelli3,45
Nexen3,47
Goodride3,73
Triangle5,19

Bremsing på is (innendørs, -5 til -6 °C) 

ABS-bremsing 25–5 km/t, snitt av totalt tolv nedbremsinger fordelt på tre omganger. 

Kommentar: Nokian har best bremsegrep, fulgt av Goodyear. Også Michelin imponerer. Triangle har klart å lage et piggdekk som ikke fester på is – noe vi ikke har sett på lenge. 

Bremsing på is, 25–5 km/t

Dekk Meter
Nokian11,49
Goodyear12,38
Michelin14,19
Continental15,93
Nexen16,75
Pirelli17,76
Goodride17,8
Triangle25,48

Kjøring på is (overskyet, -6 til -9 °C) 

Gjennomsnitt av seks runder i to omganger. Også kjøreegenskaper vurderes. 

Kommentar: Nokian har best sidegrep og endrer retning raskt uten å miste kontroll. Continental har noe mindre sidegrep, men gir trygg kjøring. Goodride kan plutselig miste grepet og begynne å skli. 

Kjøring på is

Dekk Sekunder
Nokian84
Goodyear85,9
Michelin86,5
Continental86,9
Nexen91,7
Pirelli93,2
Goodride94
Triangle96,6

Start på snø (overskyet, -1 til -9 °C) 

Akselerasjon 5–35 km/t, snitt av fem omganger med tolv starter per dekk. 

Kommentar: På snø jobber dekket raskt med å fylle snø i mønsteret – som deretter griper mot snøen på bakken. Derfor er forskjellene mindre her enn på is. Nexen har størst problemer med grepet. 

Akselerasjon på snø, 5–35 km/t

Dekk Sekunder
Continental1,77
Michelin1,78
Nokian1,79
Pirelli1,79
Goodyear1,8
Goodride1,83
Triangle1,85
Nexen1,9

Bremsing på snø (overskyet, -1 til -9 °C) 

ABS-bremsing 35–5 km/t, snitt av fem omganger med tolv nedbremsinger. 

Kommentar: Marginale forskjeller. Continental presterer bedre på snø enn is, og det samme gjelder Pirelli. Myk snøoverflate reduserer betydningen av piggutstikket. Nexen skiller seg negativt ut. 

Bremsing på snø, 35–5 km/t

Dekk Meter
Continental11,13
Pirelli11,19
Goodyear11,23
Michelin11,24
Nokian11,35
Triangle11,36
Goodride11,38
Nexen11,82

Kjøring på snø (overskyet, -5 til -8 °C) 

Snittiden fra tre runder. Også kjørefølelse vurderes. 

Kommentar: Nokian takler glatte svinger best og gir god kjøreglede. Continental formidler grepsgrensen godt. Triangle har dårlig styrerespons, og Goodride sladder ofte. 

Kjøring på snø

Dekk Sekunder
Nokian68,4
Continental68,6
Pirelli69,1
Michelin69,6
Goodyear70,2
Triangle71,9
Nexen72,2
Goodride72,3

Vannplaning (overskyet, +6 til +9 °C) 

Punktet der drivhjulene begynner å spinne ved 6 mm vannlag. Snitt fra tre runder. 

Kommentar: Pirelli og Nexen håndterer vannet best, etterfulgt av Goodyear. Nokian sliter mest grunnet tett mønsterdesign. 

Vannplaning

Dekk km/t
Pirelli71,5
Nexen70,5
Goodyear69,4
Triangle68,8
Michelin68,6
Continental68,1
Goodride67,8
Nokian66

Bremsing på våt vei (overskyet, +2 til +3 °C) 

Stopp fra 100 km/t på asfalt med 1 mm vannfilm.

Kommentar: Våtgrep og isgrep er motpoler. Nokian og Michelin har størst problemer, mens Triangle utmerker seg positivt. Goodride presterer dårlig både på is og vått føre. 

Bremsing våt asfalt, 100–5 km/t

Dekk Meter
Triangle43,25
Nexen46,54
Pirelli46,97
Goodyear47,9
Continental48,04
Goodride48,5
Nokian49,69
Michelin50,73

Kjøring på våt vei (overskyet, +2 til +3 °C) 

Snittiden fra tre runder. Kjørefølelse vurderes høyt. 

Kommentar: Pirelli er best i krisesituasjoner og lett å kontrollere. Også Nexen imponerer. Triangle lider av kraftig understyring. 

Kjøring våt asfalt

Dekk Sekunder
Continental40,7
Mazzini41,4
Goodyear41,5
Bridgestone41,7
Nokian41,9
Nordman41,9
Triangle41,9
Michelin42,1

Bremsing på tørr vei (skiftende, +5 til +8 °C) 

Stopp fra 100 km/t på tørr asfalt. Snitt av seks nedbremsinger per dekk. 

Kommentar: Triangle bremser best også på tørr asfalt. Nexen og Pirelli følger tett bak. Goodyear og Michelin trenger én meter mer for å stoppe. 

Bremsing tørr asfalt

Dekk Meter
Triangle44,3
Continental45
Nexen45,26
Pirelli45,75
Goodride45,89
Nokian46,11
Goodyear46,99
Michelin47,21

Kjøring på tørr vei (skiftende, +5 til +6 °C) 

Subjektiv vurdering av styrefølelse, stabilitet, unnamanøver. 

Kommentar: Pirelli har best asfaltoppførsel. Continental og Michelin er også stabile. Triangle og Goodride gir dårlig styrefølelse. 

Kjøring tørr asfalt

Dekk Poeng
Continental5
Michelin5
Pirelli5
Nexen4
Goodyear4
Nokian4
Goodride3
Triangle2

Poeng: utmerket 5, bra 4, middels 3, mindre bra 2, dårlig 1

Drivstofforbruk (overskyet, +3 °C) 

Målt ved 70 km/t i konstant fart på en oval bane. Snitt av ti runder (totalt 20 km). 

Kommentar: Det skiller 40 liter per 1 000 km mellom Continental (mest lettkjørt) og Triangle (tyngst). Det tilsvarer 600–700 kr spart per vintersesong (med svensk bensinpris). 

Forbruk

Dekk l/100 km
Continental6,3
Michelin6,45
Nexen6,5
Nokian6,5
Pirelli6,5
Goodride6,5
Goodyear6,6
Triangle6,7

Støy 

Målt med desibelmåler ved førerens hode i ti sekunder. Subjektiv vurdering av frekvensene teller mest. 

Kommentar: Triangle imponerer med jevnt og behagelig lydnivå. Michelin har også et behagelig støynivå. Nexen støyer som et dårlig hjullager. Pirelli overrasker negativt ved høyere hastigheter. 

Støy

Dekk Continental Goodride Goodyear Michelin Nexen Nokian Pirelli Triangle
Støy, dB 70 km/t69,170,669,968,371,669,569,568,3
Støy, dB 110 km/t73,674,773,973,975,574,574,872,6
Støy, subjektiv vurdering32341325

Poeng: utmerket 5, bra 4, middels 3, mindre bra 2, dårlig 1

  

Detaljert poengoversikt, piggdekk:

Disiplin Maks poeng Nokian Goodyear Continental Michelin Pirelli Nexen Triangle Goodride
Akselerasjon på is555352212
Bremsing på is1515159126636
Kjøring på is15151212126633
Poeng på is35353224291414711
Akselerasjon på snø555555344
Bremsing på snø10810101010688
Kjøring på snø101081088444
Poeng på snø252323252323131616
Bremsing våt asfalt10688488106
Kjøring våt asfalt544435523
Vannplaning524445543
Poeng på vått201216161118181612
Bremsing tørr asfalt543434454
Kjøring tørr asfalt544555423
Poeng på tørt1087989877
Drivstofforbruk543544434
Støy533342152
Total1008584827970585452
Plassering12345678

Poengberegning og vurdering

● Hver deltest får karakter fra 1 til 5, basert på måleresultater og hvor mye de avviker fra snittet og beste resultat.

● Kjøreegenskaper og støy vurderes også subjektivt.

● Noen deltester vektes høyere, som brems og kjøreegenskaper på is, der poengscore multipliseres med tre og maksscore er opptil 15 poeng, mens f.eks. bremsing på tørr vei maksimalt gir 5 poeng.

● Sluttresultatet prioriterer vinteregenskaper høyest, fordi forskjellene der er størst.

● Tips: Ikke se deg blind på totalpoeng – velg dekk basert på hvilke forhold som er viktigst for deg.

Karakterskala:

5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Middels. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.

Powered by Labrador CMS