Slik testet vi
Kjøretestene på is og snø ble gjennomført med firehjulsdrevet Volvo XC60 B4 AWD på en testbane i Älvsbyn i Sverige i slutten av februar. Elektroniske hjelpesystemer som ABS og antiskrens (ESP) var aktivert, men ESP var satt i sportmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd – for å bedre kunne vurdere dekkenes kjøreegenskaper.
Brems- og akselerasjonstester på snø og is startet og sluttet ved 5 km/t i stedet for stillestående. Dette ble gjort for å redusere feilmarginer fra bilens systemer (som ABS og antispinn).
Testrundene på tørr og våt asfalt ble gjennomført på samme testbane i Älvsbyn i midten av mai med Volvo XC60. Støymålingene ble gjort på offentlig vei utenfor Älvsbyn med en helelektrisk Volvo EX30. Forbruk og vannplaning ble testet i Tammerfors i Finland, med en VW Tiguan.
Under hele testen ble et referansedekk kjørt med jevne mellomrom. Dette dekket var ikke med i selve vurderingen, men fungerte som målepunkt for endringer i underlaget. Alle måleresultater ble deretter justert ut fra referansedekkets ytelse.
Dimensjon er altså 235/60 R18. Hastighetsindeks: H (210 km/t), T (190 km/t), S (180 km/t) eller R (170 km/t).
Start på is
Innendørs, -5 til -6 °C
Akselerasjon 5–25 km/t, snitt av fem omganger med tolv
starter per dekk.
Kommentar: Startgrepet er testet både med firehjulsdrevet XC60 og
tohjulsdrevet Volkswagen Tiguan. Det er jevnt mellom de kjente merkene, men
Maxtrek sliter med å få grep.
Akselerasjon på is, 5–25 km/t sek
|
Dekk
|
Sekunder
|
| Nokian | 5,23 |
| Continental | 5,24 |
| Michelin | 5,27 |
| Goodyear | 5,29 |
| Pirelli | 5,44 |
| Nordman | 5,45 |
| Hankook | 5,7 |
| Maxtrek | 7,14 |
Bremsing på is
Innendørs, -5 til -6 °C
ABS-bremsing 25–5 km/t, snitt av totalt tolv nedbremsinger
fordelt på fem omganger.
Kommentar: På blank is er det Michelin og Continental som bremser aller
best. Flere dekk presterer bra, men Hankook havner bak. Maxtrek har svakt
isgrep.
Bremsing på is, 25–5 km/t
|
Dekk
|
Meter
|
| Michelin | 11,7 |
| Continental | 11,7 |
| Nordman | 11,77 |
| Pirelli | 11,87 |
| Nokian | 11,97 |
| Goodyear | 11,99 |
| Hankook | 12,85 |
| Maxtrek | 14,7 |
Kjøring på is
Vær: Skyet 0 til –2 °C, sol –4 til –6 °C
Gjennomsnitt av åtte runder i to omganger. Også
kjøreegenskaper vurderes.
Kommentar: Continental har best sidegrep i sving og gjenvinner grepet
lett når det slipper. Nordman er lettere å balansere og mer forutsigbart enn
storebror Nokian.
Kjøring på is
|
Dekk
|
Sekunder
|
| Continental | 56,9 |
| Goodyear | 58,6 |
| Pirelli | 59,2 |
| Michelin | 59,3 |
| Nordman | 59,4 |
| Nokian | 60 |
| Hankook | 62,4 |
| Maxtrek | 63,2 |
Start på snø
Vær: Skyet, –6 til –8 °C
Akselerasjon 5–35 km/t, snitt av to omganger med tolv
starter per dekk.
Kommentar: Alle friksjonsdekk takler snø uten problemer. Det tette
mønsteret fylles med snø, som gir grep mot underlaget. Forskjellene mellom
dekkene er minimale.
Akselerasjon på snø, 5–35 km/t
|
Dekk
|
Sekunder
|
| Continental | 1,92 |
| Pirelli | 1,92 |
| Michelin | 1,93 |
| Hankook | 1,93 |
| Goodyear | 1,93 |
| Maxtrek | 1,94 |
| Nokian | 1,94 |
| Nordman | 1,94 |
Bremsing på snø
Vær: Skyet, –6 til –8 °C
ABS-bremsing 35–5 km/t, snitt av to omganger med tolv
nedbremsinger.
Kommentar: Alle dekkene har god bremsekapasitet på snø. Best stopper
trioen Pirelli, Maxtrek og Nokian. De andre er også fullt akseptable.
Bremsing på snø, 35–5 km/t
|
Dekk
|
Meter
|
| Pirelli | 12,01 |
| Maxtrek | 12,04 |
| Nokian | 12,04 |
| Michelin | 12,1 |
| Hankook | 12,11 |
| Goodyear | 12,14 |
| Continental | 12,17 |
| Nordman | 12,24 |
Kjøring på snø
Vær: Skyet, –2 til –5 °C
Snittiden av seks runder i to testomganger. Også
kjørefølelse vurderes.
Kommentar: Continental er rolig og stabilt under press. Nokian styrer
kvikt, men kan plutselig miste grepet i sving. Hankook slenger lett med
bakenden. Maxtrek mangler sidegrep.
Kjøring på snø
|
Dekk
|
Sekunder
|
| Continental | 69,2 |
| Pirelli | 69,5 |
| Goodyear | 69,6 |
| Nokian | 69,7 |
| Nordman | 70,2 |
| Michelin | 70,2 |
| Hankook | 70,7 |
| Maxtrak | 71,3 |
Vannplaning
Vær: Skyet, +1 til +2 °C
Punktet der drivhjulene begynner å spinne ved 6 mm vannlag.
Snitt fra tre runder.
Kommentar: Pirelli motstår vannplaning best. Nokian takler stående vann
bedre i denne testen enn før. Michelin og Nordman sliter mest.
Vannplaning
|
Dekk
|
km/t
|
| Pirelli | 70,2 |
| Goodyear | 67,5 |
| Continental | 67,1 |
| Nokian | 66,2 |
| Maxtrek | 66,2 |
| Hankook | 65,8 |
| Nordman | 64,8 |
| Michelin | 64,7 |
Bremsing på våt vei
Vær: Skyet, +2 til +4 °C
Stopp fra 100 km/t på asfalt med 1 mm vannfilm. Snitt fra to
testrunder.
Kommentar: Nokian har forbedret våtgrepet betydelig og er nå best, tett
fulgt av Pirelli. Maxtrek havner sist – nesten 15 prosent lengre
bremsestrekning enn Nokian.
Bremsing våt asfalt, 100–5 km/t
|
Dekk
|
Meter
|
| Nokian | 46,49 |
| Pirelli | 48,85 |
| Continental | 50,3 |
| Goodyear | 50,35 |
| Michelin | 52,76 |
| Hankook | 52,81 |
| Nordman | 53,29 |
| Maxtrek | 53,78 |
Kjøring på våt vei
Vær: Sol, +2 til +3 °C
Snitt fra to testrunder. Kjørefølelse vurderes høyt.
Kommentar: Goodyear og Pirelli har best sidegrep. Nokian er kvikkere
enn understyrte Continental i sving. Nordman styrer greit, men mangler grep.
Maxtrek vil helst ikke svinge.
Kjøring våt asfalt
|
Dekk
|
Sekunder
|
| Goodyear | 61,6 |
| Pirelli | 62 |
| Nokian | 62,6 |
| Continental | 62,9 |
| Michelin | 63,9 |
| Hankook | 64,2 |
| Nordman | 64,7 |
| Maxtrek | 65,2 |
Bremsing på tørr vei
Vær: Sol, +9 til +15 °C
Stopp fra 100 km/t på tørr asfalt. Snitt av seks
nedbremsinger per dekk.
Kommentar: Forskjellene er mindre enn på våt vei. Pirelli og
Continental bremser best. Maxtrek har igjen lengre bremsestrekninger.
Bremsing tørr asfalt
|
Dekk
|
Meter
|
| Pirelli | 43,63 |
| Continental | 44,41 |
| Nordman | 44,96 |
| Hankook | 45,13 |
| Nokian | 45,62 |
| Goodyear | 45,75 |
| Michelin | 47,03 |
| Maxtrek | 47,36 |
Kjøring på tørr vei
Vær: Sol, +10 til +12 °C
Subjektiv vurdering av styrefølelse, stabilitet,
unnamanøver.
Kommentar: Goodyear er mest stabilt i unnamanøver, fulgt av Pirelli.
Nordman klarer seg godt, men har ujevn styrefølelse i normal kjøring.
Kjøring tørr asfalt
|
Dekk
|
Poeng
|
| Goodyear | 5 |
| Pirelli | 5 |
| Hankook | 4 |
| Continental | 4 |
| Michelin | 3 |
| Nokian | 3 |
| Nordman | 2 |
| Maxtrek | 1 |
Poeng: utmerket 5, bra 4, middels 3, mindre bra 2, dårlig 1
Forbruk
Vær: Sol, +3 til +6 °C
Målt ved 70 km/t i konstant fart på en oval bane. Snitt av
ti runder (totalt 20 km).
Kommentar: Relativt små forskjeller. Nordman og Hankook ruller lettest.
Continental gir ca. 4 prosent høyere forbruk enn Nordman.
Forbruk
|
Dekk
|
l/100 km
|
| Nordman | 6,25 |
| Hankook | 6,3 |
| Goodyear | 6,35 |
| Michelin | 6,35 |
| Nokian | 6,4 |
| Pirelli | 6,4 |
| Maxtrek | 6,4 |
| Continental | 6,5 |
Støy (bildekklyd i kupéen)
Målt med desibelmåler ved førerens hode i ti sekunder.
Subjektiv vurdering av frekvensene teller mest.
Kommentar: Goodyear er stillest. Continental har også lav og behagelig
lyd. Pirelli har høyere volum, men uten plagsomme frekvenser. Hankook har dype
basstoner i visse hastigheter. Maxtrek støyer kraftig allerede i lav fart.
Støy
|
Dekk
|
Continental
|
Goodyear
|
Hankook
|
Maxtrek
|
Michelin
|
Nokian
|
Nordman
|
Pirelli
|
| Støy, dB 70 km/t | 62,6 | 62 | 63,9 | 63,5 | 62,7 | 63,3 | 63,3 | 63 |
| Støy, dB 110 km/t | 69,1 | 68,6 | 69,6 | 69,1 | 68,7 | 69,6 | 69,7 | 70,3 |
| Støy, subjektiv vurdering | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Poeng: utmerket 5, bra 4, middels 3, mindre bra 2, dårlig 1
Detaljert poengoversikt, piggfrie:
|
Disiplin
|
Maks poeng
|
Continental
|
Pirelli
|
Goodyear
|
Nokian
|
Michelin
|
Nordman
|
Hankook
|
Maxtrek
|
| Akselerasjon på is | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 1 |
| Bremsing på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 15 | 15 | 9 | 3 |
| Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 |
| Poeng på is | 35 | 35 | 28 | 29 | 29 | 32 | 31 | 21 | 10 |
| Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
| Bremsing på snø | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 |
| Kjøring på snø | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 6 | 4 |
| Poeng på snø | 25 | 23 | 25 | 23 | 23 | 19 | 21 | 18 | 19 |
| Bremsing våt asfalt | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 6 | 4 | 6 | 4 |
| Kjøring våt asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 1 |
| Vannplaning | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
| Poeng på vått | 20 | 16 | 20 | 17 | 18 | 12 | 9 | 12 | 9 |
| Bremsing tørr asfalt | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 |
| Kjøring tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 4 | 1 |
| Poeng på tørt | 10 | 9 | 10 | 9 | 7 | 6 | 6 | 8 | 4 |
| Drivstofforbruk | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
| Støy | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
| Total | 100 | 91 | 90 | 87 | 84 | 76 | 75 | 66 | 48 |
| Plassering | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Start på is (innendørs, -5 til -6 °C)
Akselerasjon
5–25 km/t, snitt av tre omganger med tolv starter per dekk.
Kommentar: Triangle
har nærmest ikke grep i det hele tatt. Hadde vi kunnet gi null poeng, ville det
fortsatt vært for mye. Best grep ved start på is har Nokian, etterfulgt av
Goodyear og Michelin. Deretter er det et tydelig gap ned til de andre.
Akselerasjon på is, 5–25 km/t
|
Dekk
|
Sekunder
|
| Nokian | 2,72 |
| Goodyear | 2,83 |
| Michelin | 2,95 |
| Continental | 3,26 |
| Pirelli | 3,45 |
| Nexen | 3,47 |
| Goodride | 3,73 |
| Triangle | 5,19 |
Bremsing på is (innendørs, -5 til -6 °C)
ABS-bremsing
25–5 km/t, snitt av totalt tolv nedbremsinger fordelt på tre omganger.
Kommentar: Nokian har
best bremsegrep, fulgt av Goodyear. Også Michelin imponerer. Triangle har klart
å lage et piggdekk som ikke fester på is – noe vi ikke har sett på lenge.
Bremsing på is, 25–5 km/t
|
Dekk
|
Meter
|
| Nokian | 11,49 |
| Goodyear | 12,38 |
| Michelin | 14,19 |
| Continental | 15,93 |
| Nexen | 16,75 |
| Pirelli | 17,76 |
| Goodride | 17,8 |
| Triangle | 25,48 |
Kjøring på is (overskyet, -6 til -9 °C)
Gjennomsnitt
av seks runder i to omganger. Også kjøreegenskaper vurderes.
Kommentar: Nokian har
best sidegrep og endrer retning raskt uten å miste kontroll. Continental har
noe mindre sidegrep, men gir trygg kjøring. Goodride kan plutselig miste grepet
og begynne å skli.
Kjøring på is
|
Dekk
|
Sekunder
|
| Nokian | 84 |
| Goodyear | 85,9 |
| Michelin | 86,5 |
| Continental | 86,9 |
| Nexen | 91,7 |
| Pirelli | 93,2 |
| Goodride | 94 |
| Triangle | 96,6 |
Start på snø (overskyet, -1 til -9 °C)
Akselerasjon
5–35 km/t, snitt av fem omganger med tolv starter per dekk.
Kommentar: På snø
jobber dekket raskt med å fylle snø i mønsteret – som deretter griper mot snøen
på bakken. Derfor er forskjellene mindre her enn på is. Nexen har størst
problemer med grepet.
Akselerasjon på snø, 5–35 km/t
|
Dekk
|
Sekunder
|
| Continental | 1,77 |
| Michelin | 1,78 |
| Nokian | 1,79 |
| Pirelli | 1,79 |
| Goodyear | 1,8 |
| Goodride | 1,83 |
| Triangle | 1,85 |
| Nexen | 1,9 |
Bremsing på snø (overskyet, -1 til -9 °C)
ABS-bremsing
35–5 km/t, snitt av fem omganger med tolv nedbremsinger.
Kommentar: Marginale
forskjeller. Continental presterer bedre på snø enn is, og det samme gjelder
Pirelli. Myk snøoverflate reduserer betydningen av piggutstikket. Nexen skiller
seg negativt ut.
Bremsing på snø, 35–5 km/t
|
Dekk
|
Meter
|
| Continental | 11,13 |
| Pirelli | 11,19 |
| Goodyear | 11,23 |
| Michelin | 11,24 |
| Nokian | 11,35 |
| Triangle | 11,36 |
| Goodride | 11,38 |
| Nexen | 11,82 |
Kjøring på snø (overskyet, -5 til -8 °C)
Snittiden
fra tre runder. Også kjørefølelse vurderes.
Kommentar: Nokian
takler glatte svinger best og gir god kjøreglede. Continental formidler
grepsgrensen godt. Triangle har dårlig styrerespons, og Goodride sladder ofte.
Kjøring på snø
|
Dekk
|
Sekunder
|
| Nokian | 68,4 |
| Continental | 68,6 |
| Pirelli | 69,1 |
| Michelin | 69,6 |
| Goodyear | 70,2 |
| Triangle | 71,9 |
| Nexen | 72,2 |
| Goodride | 72,3 |
Vannplaning (overskyet, +6 til +9 °C)
Punktet
der drivhjulene begynner å spinne ved 6 mm vannlag. Snitt fra tre runder.
Kommentar: Pirelli og
Nexen håndterer vannet best, etterfulgt av Goodyear. Nokian sliter mest grunnet
tett mønsterdesign.
Vannplaning
|
Dekk
|
km/t
|
| Pirelli | 71,5 |
| Nexen | 70,5 |
| Goodyear | 69,4 |
| Triangle | 68,8 |
| Michelin | 68,6 |
| Continental | 68,1 |
| Goodride | 67,8 |
| Nokian | 66 |
Bremsing på våt vei (overskyet, +2 til +3 °C)
Stopp fra
100 km/t på asfalt med 1 mm vannfilm.
Kommentar: Våtgrep og
isgrep er motpoler. Nokian og Michelin har størst problemer, mens Triangle
utmerker seg positivt. Goodride presterer dårlig både på is og vått føre.
Bremsing våt asfalt, 100–5 km/t
|
Dekk
|
Meter
|
| Triangle | 43,25 |
| Nexen | 46,54 |
| Pirelli | 46,97 |
| Goodyear | 47,9 |
| Continental | 48,04 |
| Goodride | 48,5 |
| Nokian | 49,69 |
| Michelin | 50,73 |
Kjøring på våt vei (overskyet, +2 til +3 °C)
Snittiden
fra tre runder. Kjørefølelse vurderes høyt.
Kommentar: Pirelli er
best i krisesituasjoner og lett å kontrollere. Også Nexen imponerer. Triangle
lider av kraftig understyring.
Kjøring våt asfalt
|
Dekk
|
Sekunder
|
| Continental | 40,7 |
| Mazzini | 41,4 |
| Goodyear | 41,5 |
| Bridgestone | 41,7 |
| Nokian | 41,9 |
| Nordman | 41,9 |
| Triangle | 41,9 |
| Michelin | 42,1 |
Bremsing på tørr vei (skiftende, +5 til +8 °C)
Stopp fra
100 km/t på tørr asfalt. Snitt av seks nedbremsinger per dekk.
Kommentar: Triangle
bremser best også på tørr asfalt. Nexen og Pirelli følger tett bak. Goodyear og
Michelin trenger én meter mer for å stoppe.
Bremsing tørr asfalt
|
Dekk
|
Meter
|
| Triangle | 44,3 |
| Continental | 45 |
| Nexen | 45,26 |
| Pirelli | 45,75 |
| Goodride | 45,89 |
| Nokian | 46,11 |
| Goodyear | 46,99 |
| Michelin | 47,21 |
Kjøring på tørr vei (skiftende, +5 til +6 °C)
Subjektiv
vurdering av styrefølelse, stabilitet, unnamanøver.
Kommentar: Pirelli
har best asfaltoppførsel. Continental og Michelin er også stabile. Triangle og
Goodride gir dårlig styrefølelse.
Kjøring tørr asfalt
|
Dekk
|
Poeng
|
| Continental | 5 |
| Michelin | 5 |
| Pirelli | 5 |
| Nexen | 4 |
| Goodyear | 4 |
| Nokian | 4 |
| Goodride | 3 |
| Triangle | 2 |
Poeng: utmerket 5, bra 4, middels 3, mindre bra 2, dårlig 1
Drivstofforbruk (overskyet, +3 °C)
Målt ved
70 km/t i konstant fart på en oval bane. Snitt av ti runder (totalt 20 km).
Kommentar: Det
skiller 40 liter per 1 000 km mellom Continental (mest lettkjørt) og Triangle
(tyngst). Det tilsvarer 600–700 kr spart per vintersesong (med svensk
bensinpris).
Forbruk
|
Dekk
|
l/100 km
|
| Continental | 6,3 |
| Michelin | 6,45 |
| Nexen | 6,5 |
| Nokian | 6,5 |
| Pirelli | 6,5 |
| Goodride | 6,5 |
| Goodyear | 6,6 |
| Triangle | 6,7 |
Støy
Målt med
desibelmåler ved førerens hode i ti sekunder. Subjektiv vurdering av
frekvensene teller mest.
Kommentar: Triangle
imponerer med jevnt og behagelig lydnivå. Michelin har også et behagelig
støynivå. Nexen støyer som et dårlig hjullager. Pirelli overrasker negativt ved
høyere hastigheter.
Støy
|
Dekk
|
Continental
|
Goodride
|
Goodyear
|
Michelin
|
Nexen
|
Nokian
|
Pirelli
|
Triangle
|
| Støy, dB 70 km/t | 69,1 | 70,6 | 69,9 | 68,3 | 71,6 | 69,5 | 69,5 | 68,3 |
| Støy, dB 110 km/t | 73,6 | 74,7 | 73,9 | 73,9 | 75,5 | 74,5 | 74,8 | 72,6 |
| Støy, subjektiv vurdering | 3 | 2 | 3 | 4 | 1 | 3 | 2 | 5 |
Poeng: utmerket 5, bra 4, middels 3, mindre bra 2, dårlig 1
Detaljert poengoversikt, piggdekk:
|
Disiplin
|
Maks poeng
|
Nokian
|
Goodyear
|
Continental
|
Michelin
|
Pirelli
|
Nexen
|
Triangle
|
Goodride
|
| Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 |
| Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 9 | 12 | 6 | 6 | 3 | 6 |
| Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 6 | 6 | 3 | 3 |
| Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 24 | 29 | 14 | 14 | 7 | 11 |
| Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 |
| Bremsing på snø | 10 | 8 | 10 | 10 | 10 | 10 | 6 | 8 | 8 |
| Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 | 4 | 4 | 4 |
| Poeng på snø | 25 | 23 | 23 | 25 | 23 | 23 | 13 | 16 | 16 |
| Bremsing våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 8 | 4 | 8 | 8 | 10 | 6 |
| Kjøring våt asfalt | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 2 | 3 |
| Vannplaning | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 |
| Poeng på vått | 20 | 12 | 16 | 16 | 11 | 18 | 18 | 16 | 12 |
| Bremsing tørr asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 |
| Kjøring tørr asfalt | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 |
| Poeng på tørt | 10 | 8 | 7 | 9 | 8 | 9 | 8 | 7 | 7 |
| Drivstofforbruk | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
| Støy | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 5 | 2 |
| Total | 100 | 85 | 84 | 82 | 79 | 70 | 58 | 54 | 52 |
| Plassering | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Poengberegning og vurdering
● Hver deltest får karakter fra 1 til 5, basert på måleresultater og hvor mye de avviker fra snittet og beste resultat.
● Kjøreegenskaper og støy vurderes også subjektivt.
● Noen deltester vektes høyere, som brems og kjøreegenskaper på is, der poengscore multipliseres med tre og maksscore er opptil 15 poeng, mens f.eks. bremsing på tørr vei maksimalt gir 5 poeng.
● Sluttresultatet prioriterer vinteregenskaper høyest, fordi forskjellene der er størst.
● Tips: Ikke se deg blind på totalpoeng – velg dekk basert på hvilke forhold som er viktigst for deg.
Karakterskala:
5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Middels. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.
Har du lest disse sakene fra Motor?