ALARM, ALARM: Mercedes-sjef Ola Källenius ber EU lette på kravene.
Arkivfoto: DAIMLER AG
Mercedes-sjefen advarer:
– Hvorfor spiller vi ikke etter samme regler som Kina?
Toppsjefen i Mercedes-Benz advarer om at Europas månelanding kan ende med at vi går oss vill i verdensrommet. Og etterlyser at EU følger samme prinsipper som Kina.
Ola Källenius, svensken som i seks år har ledet den tyske bilstoltheten, skriver i et innlegg i britiske The Economist, at de neste 12 månedene vil være helt avgjørende for Europas bilindustri:
«EUs grønne giv skulle være vår månelanding, men vi risikerer å gå tapt i rommet. Enten tilpasser Europa seg dagens realiteter, eller så risikerer vi å ofre det industrielle lederskapet for overregulering og stagnasjon».
Källenius er for tiden også styreleder i sammenslutningen av Europas bilfabrikanter (ACEA), og medisinen han etterspør er et gjenkjennelig brygg for den som har fulgt kravene fra den europeiske bilindustrien.
«Vi har lansert hundrevis av nye elbilmodeller og investert mer enn 250 milliarder euro (290 milliarder dollar) i den grønne overgangen innen 2030. Men mange forbrukere er fortsatt forsiktige», skriver Källenius.
Kina-syndromet
Svensken oppfordrer EU til å følge den kinesiske oppskriften om å satse på flere hester.
«Kina beviser at en tilnærming basert på flere teknologier kan akselerere fremgangen. Hvorfor spiller vi ikke etter lignende regler?» spør han.
Källenius mener EU må garantere «langsiktig markedsadgang for alle teknologier som bidrar til dekarbonisering».
– Vi bør støtte opptrappingen med alle midler – spesielt med bedre ladeinfrastruktur og lavere strømpriser. Men det må også være plass til hybrider, rekkeviddeforlengere, svært effektive kjøretøy med forbrenningsmotor og dekarbonisert drivstoff, mener Källenius – og trekker frem Kinas diversifiserte politikk som et eksempel til etterfølgelse.
EU har varslet at man ønsker å skjerpe tempoet, med krav om at kun én av fire nye leie- eller firmabiler skal gå på bensin eller diesel fra 2027. Fra 2030 skal det være hundre prosent elektrisk.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Havana-effekten
Den målsettingen kommer etter at industrien fikk pusterom i form av litt slakk i rapporteringstempoet på fabrikantenes gjennomsnittlige CO2-mål frem til 2027.
Källenius advarer om at det ikke er tilstrekkelig.
«For tiden har batterielektriske biler en markedsandel på omtrent 15 prosent i EU, betydelig mindre enn de fleste prognoser forutså for bare noen få år siden. (...) Det økonomiske miljøet har blitt kraftig forverret, og med mindre forholdene blir bedre, vil ikke denne utviklingen endre seg», skriver han.
Og det mulige resultatet av at EU i praksis presser gjennom et forbud mot bensin- og dieselbiler?
Havana-effekten, svarer Källenius.
«Forbrukere som ennå ikke er klare for e-mobilitet, kan bli tvunget til å holde på eldre, skitnere bilene lenger – akkurat som kubanske sjåfører som lenge har manglet tilgang til nye kjøretøy. I dag er biler i EU i gjennomsnitt mer enn 12 år gamle, og alderen vil fortsette å stige med gjeldende regelverk. Dette vil ha negative konsekvenser for klimaet, sysselsettingen, velstanden og hele biløkosystemet, noe som igjen forverrer problemene for en bransje som allerede sliter», skriver Ola Källenius – og hevder at over 40 prosent av europeiske leverandører av bilkomponenter og -teknologi kan være ulønnsomme i 2025.