UTEN BELTE: TV-profilen Isak Dreyer får kritikk fra UP-sjef Knut Smedsrud (innfelt)..

TV-profil får kritikk:

– Uforståelig å droppe beltet

Isak Dreyer og NRK kritiseres for at TV-profilen bryter loven og ikke bruker sikkerhetsbelte gjennom en hel TV-serie. – Uheldig og veldig kritikkverdig, sier UP-sjef Knut Smedsrud.

Publisert Sist oppdatert

I NRK-serien «Isak og koia» kjører TV-kjendisen Isak Dreyer landet rundt med en jaktkoie på lasteplanet. Mange av opptakene er gjort mens Dreyer kjører, uten at han bruker det påbudte setebeltet.

I flere opptak ser vi at beltet er festet i beltelåsen, og at han sitter oppå beltet og har det bak ryggen, istedenfor rundt seg.

Utrykningspolitiet reagerer kraftig.

BAK RYGGEN: På flere klipp ser vi at beltet er bak ryggen til Isak, og ikke rundt ham.

– Dette er svært uheldig. Dreyer er et forbilde for mange unge. At han opptrer såpass uaktsomt, er uheldig og veldig kritikkverdig, sier UP-sjef Knut Smedsrud.

– Urovekkende

TV-profilen Isak Dreyer ble for alvor kjent for det norske folk da han deltok i og vant sesong tre av NRK-serien «Norges tøffeste». Han har også blant annet deltatt i TV 2-programmet «Farmen kjendis».

– Vi ønsker at forbilder bruker setebelte. Dessuten er sikkerhetsbelte påbudt. Det er det enkleste sikkerhetstiltaket vi har, og det er urovekkende mange som omkommer uten at de har brukt belte, sier UP-sjefen.

– Uforståelig

På Dreyers Instagram-konto reagerer følgerne hans på den manglende beltebruken, melder Nettavisen, som skrev om saken først.

Pressesjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk rister på hodet.

– Det er uforståelig at man dropper bilbeltet når man vet hvor mye beltet har å si for egen sikkerhet, sier Steen.

PÅ TUR: Isak Dreyer, bilen hans og koia på veien.

Kritiserer NRK

NAFs sikkerhetsekspert Jan Harry Svendsen kritiserer også NRK.

– NRK har et ansvar i å sørge for at man ikke sender serier der holdningene til trafikksikkerhet er slik som det fremkommer i denne serien.

Svendsen synes derfor det er kritikkverdig at serien om Isak Dreyer sendes.

– Det er, slik jeg ser det, veldig betenkelig og uheldig at man sender et program der man helt åpenbart ser gjennom fingrene på åpenbare lovbrudd og helt glemmer signaleffekten dette har. NRK bør som et minimum sørge for at man følger lover og regler, sier Svendsen.

– Svært uheldig

Motor har forelagt kritikken for NRK. Redaksjonssjef Njord Røv i NRK Trøndelag, som er ansvarlig for serien, svarer ikke på spørsmål om hvorfor NRK publiserer en TV-serie hvor hovedpersonen begår trafikklovbrudd.

Han påpeker at formålet med serien er å vise Dreyer «ekte og ufiltrert». Men han er enig i kritikken om manglende beltebruk.

– Det er helt opplagt svært uheldig å ikke bruke bilbelte, både av preventive hensyn, men ikke minst dersom man skulle kollidere eller ha et uhell. Derfor har NRK oppfordret Isak til å bruke belte når han kjører bil, sier Røv, og legger til:

– Hvis dette gjør at publikum engasjerer seg og diskuterer viktigheten av å bruke bilbelte, så er det en bra ting som kan føre til økt fokus på trafikksikkerhet.

MÅLER: Isak Dreyer sjekker koias høyde med et målebånd.

– Tar ikke hensyn

I TV-serien gjøres det et poeng av at Isak Dreyer ikke vet hvor høy koia er. 

Derfor er han både spent og nervøs når han kjører inn i tunneler og under underganger.

Dreyer frykter at koia er for høy.

– Dette understreker at Isak dessverre ikke tar trafikksikkerhet på alvor. Han tar heller ikke hensyn til andre trafikanters sikkerhet. Hadde koia truffet tunneltaket eller installasjoner inne i tunnelen, ville det utgjort en enorm fare for andre trafikanter, sier trafikksikkerhets­ekspert ­Jan Harry Svendsen i NAF.

4,20 meter

Først når Dreyer kommer til en tunnel med maksimal høyde på fire meter, stopper han og måler høyden på koia.

Den måler 4,20. Likevel greier Dreyer å kjøre gjennom tunnelen.

Motor har kontaktet Isak Dreyer på Instagram, samt bedt NRK formidle spørsmål til ham. Dreyer har ikke svart.

PS! Manglende beltebruk straffes med et gebyr på 1500 kroner. UP opplyser at politiet i prinsippet kan bøtelegge i ettertid med TV-bildene som bevis, men at de i praksis ikke vil gjøre det.