UTEN BELTE: TV-profilen Isak Dreyer får kritikk fra UP-sjef Knut Smedsrud (innfelt)..Skjermdump fra NRK.
TV-profil får kritikk:
– Uforståelig å droppe beltet
Isak Dreyer og NRK kritiseres for at TV-profilen bryter loven og ikke bruker sikkerhetsbelte gjennom en hel TV-serie. – Uheldig og veldig kritikkverdig, sier UP-sjef Knut Smedsrud.
I NRK-serien «Isak og koia» kjører TV-kjendisen Isak
Dreyer landet rundt med en jaktkoie på lasteplanet. Mange av opptakene er gjort
mens Dreyer kjører, uten at han bruker det påbudte setebeltet.
I flere opptak ser vi at beltet er festet i beltelåsen,
og at han sitter oppå beltet og har det bak ryggen, istedenfor rundt seg.
Utrykningspolitiet reagerer kraftig.
BAK RYGGEN: På flere klipp ser vi at beltet er bak ryggen til Isak, og ikke rundt ham.Skjermdump fra NRK
– Dette er svært uheldig. Dreyer er et
forbilde for mange unge. At han opptrer såpass uaktsomt, er uheldig og veldig
kritikkverdig, sier UP-sjef Knut Smedsrud.
– Urovekkende
TV-profilen Isak Dreyer ble for alvor kjent for det
norske folk da han deltok i og vant sesong tre av NRK-serien «Norges tøffeste».
Han har også blant annet deltatt i TV 2-programmet «Farmen kjendis».
– Vi ønsker at forbilder bruker setebelte. Dessuten er sikkerhetsbelte
påbudt. Det er det enkleste sikkerhetstiltaket vi har, og det er urovekkende
mange som omkommer uten at de har brukt belte, sier UP-sjefen.
Annonse
– Uforståelig
På Dreyers Instagram-konto reagerer følgerne hans på den
manglende beltebruken, melder
Nettavisen, som skrev om saken først.
Pressesjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk
rister på hodet.
– Det er uforståelig at man dropper bilbeltet når man vet
hvor mye beltet har å si for egen sikkerhet, sier Steen.
PÅ TUR: Isak Dreyer, bilen hans og koia på veien.Skjermdump fra NRK
Kritiserer NRK
NAFs sikkerhetsekspert Jan Harry Svendsen kritiserer også
NRK.
– NRK har et ansvar i å sørge for at man ikke sender serier der
holdningene til trafikksikkerhet er slik som det fremkommer i denne serien.
Svendsen
synes derfor det er kritikkverdig at serien om Isak Dreyer sendes.
–
Det er, slik jeg ser det, veldig betenkelig og uheldig at man sender et program
der man helt åpenbart ser gjennom fingrene på åpenbare lovbrudd og helt
glemmer signaleffekten dette har. NRK bør som et minimum sørge for at man
følger lover og regler, sier Svendsen.
Annonse
–
Svært uheldig
Motor
har forelagt kritikken for NRK. Redaksjonssjef Njord Røv i NRK Trøndelag, som
er ansvarlig for serien, svarer ikke på spørsmål om hvorfor NRK publiserer en
TV-serie hvor hovedpersonen begår trafikklovbrudd.
Han
påpeker at formålet med serien er å vise Dreyer «ekte og ufiltrert». Men han er
enig i kritikken om manglende beltebruk.
–
Det er helt opplagt svært uheldig å ikke bruke bilbelte, både av preventive
hensyn, men ikke minst dersom man skulle kollidere eller ha et uhell. Derfor
har NRK oppfordret Isak til å bruke belte når han kjører bil, sier Røv, og
legger til:
–
Hvis dette gjør at publikum engasjerer seg og diskuterer viktigheten av å bruke
bilbelte, så er det en bra ting som kan føre til økt fokus på
trafikksikkerhet.
MÅLER: Isak Dreyer sjekker koias høyde med et målebånd.Skjermdump fra NRK.
–
Tar ikke hensyn
I
TV-serien gjøres det et poeng av at Isak Dreyer ikke vet hvor høy koia er.
Derfor er han både spent og nervøs når han kjører inn i tunneler og under
underganger.
Dreyer
frykter at koia er for høy.
–
Dette understreker at Isak dessverre ikke tar trafikksikkerhet på alvor. Han
tar heller ikke hensyn til andre trafikanters sikkerhet. Hadde koia truffet
tunneltaket eller installasjoner inne i tunnelen, ville det utgjort en enorm
fare for andre trafikanter, sier trafikksikkerhetsekspert Jan Harry Svendsen i
NAF.
Annonse
4,20
meter
Først
når Dreyer kommer til en tunnel med maksimal høyde på fire meter, stopper han og
måler høyden på koia.
Den
måler 4,20. Likevel greier Dreyer å kjøre gjennom tunnelen.
Motor
har kontaktet Isak Dreyer på Instagram, samt bedt NRK formidle spørsmål til
ham. Dreyer har ikke svart.
PS! Manglende beltebruk straffes med et gebyr på
1500 kroner. UP opplyser at politiet i prinsippet kan bøtelegge i ettertid med
TV-bildene som bevis, men at de i praksis ikke vil gjøre det.