ULOVLIG: Skrue skrudd inn i sikkerhetsbeltet.

Økende trend:

Ødelegger bilbeltet med skruer

Stadig flere yrkessjåfører ødelegger sikkerhetsbeltene ved å skru inn en skrue eller stikke inn en binders. – Tragisk, sier Statens vegvesen.

Publisert Sist oppdatert

Kontrolleder Bjørn Uno Rogneby og hans kolleger stoppet vogntoget med skruen i kontroll tidligere i vår, på Varpet kontrollstasjon utenfor Oslo. Sjåføren fra Litauen har skrudd en stor skrue gjennom sikkerhetsbeltet, slik at han ikke skal måtte bruke beltet.

Fenomenet er ganske nytt, og økende.

I flere år har vegvesenet knepet yrkessjåfører som sitter på bilbeltet, eller trer det bak ryggen, slik at de ikke skal måtte ha det over magen og brystet.

SKRUE: Litauisk vogntog tatt på svenskegrensen

– De sier det klemmer, og at det er ubehagelig å kjøre med, forteller Rogneby.

Se mange bilder nedover i artikkelen!

Nytt fenomen

I det siste halvåret har Vegvesenets kontrollører over hele landet i tillegg sett dette nye fenomenet: Stadig flere yrkessjåfører trekker beltet helt ut, og låser det på ulike måter.

Her er et annet eksempel:

Sjåføren av dette vogntoget, også det fra Litauen, ble stanset på svenskegrensen med denne skruen festet i sikkerhetsbeltet.

– Bilbeltet gnagde visstnok på halsen til føreren, skrev Vegvesen-kontrollørene noe oppgitt i loggen sin.

Kontrolleder Bjørn Uno Rogneby er helt klar på hva Vegvesenet mener om disse unnskyldningene:

– Forklaringer om at sikkerhetsbeltet er ubehagelig er forklaringer vi ikke kjøper i det hele tatt.

Binders

Binderser er muligens en norsk oppfinnelse, men de har også nådd Polen. Da dette polske vogntoget ble tatt i kontroll, hadde føreren trukket beltet helt ut og låst det med en binders.

BINDERS: Polsk vogntog.

– Man blir jo nesten imponert over hvor oppfinnsomme noen er for å gi seg selv muligheten til å sette eget liv og helse på spill, sier administrerende direktør Knut Gravråk i Norges lastebileier-forbund, og rister på hodet.

Bjørn Uno Rogneby i Vegvesenet påpeker at å skru noe gjennom beltet fører til at det blir ødelagt.

– Man får brister i det, og da blir beltets kvalitet redusert, sier Rogneby.

– Det er uforståelig at noen nærmest utfører hærverk på arbeidsplassen sin for å gjøre den mindre trygg, sier Gravråk i Lastebileierforbundet.

Her er flere eksempler, hvor yrkessjåførene bruker ulike klemmer for å holde beltet uttrukket, slik at sjåførene slipper å ha beltet rundt kroppen, samtidig som de ikke plages av varslinger:

KLEMME: Festet i bilbeltet.
KLEMME: Festet i bilbeltet.
Klemme festet i bilbeltet
KLEMME: For å unngå å bruke bilbeltet.

– Ukultur

Lastebileierforbundet påpeker at beltebruken blant yrkessjåfører har blitt bedre. Men fortsatt er det en ukultur som henger igjen fra gamle dager, mener de.

– Vi ligger dessverre noe bak personbilene. Mange føler seg tryggere i et stort kjøretøy, fordi det ofte ikke er lastebilen som får hardest medfart ved en kollisjon. Men det de som dropper selene neppe tenker på, er at lastebiler er mer utsatt for velteulykker, sier Knut Gravråk.

Kollisjonsputene og andre sikkerhetssystemer er også montert med tanke på at sjåføren er festet med sikkerhetsbelte, understreker han.

– Det er dessverre flere tungbilsjåfører som har mistet livet på grunn av manglende beltebruk. En rapport viser at beltebruk reduserer faren for at føreren blir drept eller alvorlig skadet i en ulykke med 21 prosent.

Sitter på

Den vanligste måten er altså at sjåførene sitter på beltet, i stedet for å ha det rundt kroppen sin som beskyttelse. Kontrollørene stanser noen privatbilister, men klart mest yrkessjåfører. Mange av dem er utenlandske.

Manglende bilbeltebruk fører til et gebyr på 1500 kroner.

– Hvordan reagerer sjåførene når de får bot?

– De synes det er urettferdig. Beltet er jo ubehagelig, mener de, sier Bjørn Uno Rogneby i vegvesenet.

Han legger ikke skjul på hva han mener:

– Det er helt tragisk. Bilbelte er den enkleste og billigste måten for å redde deg i alvorlige ulykker.

Lastebileierforbundet er svært tydelig i sitt budskap til yrkessjåførene:

– Vi oppfordrer alle våre medlemmer til å drive systematisk trafikksikkerhetsarbeid. En naturlig del av dette er å innarbeide gode holdninger blant sjåførene, blant annet når det kommer til bruk av bilbelte, sier Knut Gravråk i Norges Lastebileier-forbund.

Her er flere bilder av hvordan sjåførene sitter på beltet, og tar beltet bak sjåførsetet:

Minst tre av de fem sjåførene er norske, ifølge vegvesenets logg.