Kontrolleder Bjørn Uno Rogneby og hans kolleger stoppet
vogntoget med skruen i kontroll tidligere i vår, på Varpet
kontrollstasjon utenfor Oslo. Sjåføren fra Litauen har skrudd en stor skrue gjennom
sikkerhetsbeltet, slik at han ikke skal måtte bruke beltet.
Fenomenet er ganske nytt, og økende.
I flere år har vegvesenet knepet yrkessjåfører som sitter
på bilbeltet, eller trer det bak ryggen, slik at de ikke skal måtte ha det over
magen og brystet.
SKRUE: Litauisk vogntog tatt på svenskegrensenFoto: STATENS VEGVESEN
– De sier det klemmer, og at det er ubehagelig å kjøre
med, forteller Rogneby.
Se mange bilder nedover i artikkelen!
Nytt fenomen
I det siste halvåret har Vegvesenets kontrollører over
hele landet i tillegg sett dette nye fenomenet: Stadig flere yrkessjåfører
trekker beltet helt ut, og låser det på ulike måter.
Her er et annet eksempel:
Sjåføren av dette vogntoget, også det fra Litauen, ble
stanset på svenskegrensen med denne skruen festet i sikkerhetsbeltet.
– Bilbeltet gnagde visstnok på halsen til føreren, skrev Vegvesen-kontrollørene noe oppgitt i loggen sin.
Kontrolleder Bjørn Uno Rogneby er helt klar på hva Vegvesenet mener om disse unnskyldningene:
– Forklaringer om at sikkerhetsbeltet er ubehagelig er
forklaringer vi ikke kjøper i det hele tatt.
Annonse
Binders
Binderser er muligens en norsk oppfinnelse, men de har også nådd
Polen. Da dette polske vogntoget ble tatt i kontroll, hadde føreren trukket
beltet helt ut og låst det med en binders.
BINDERS: Polsk vogntog.
– Man blir jo nesten imponert over hvor oppfinnsomme noen
er for å gi seg selv muligheten til å sette eget liv og helse på spill, sier
administrerende direktør Knut Gravråk i Norges lastebileier-forbund, og rister
på hodet.
Bjørn Uno Rogneby i Vegvesenet påpeker at å skru noe
gjennom beltet fører til at det blir ødelagt.
– Man får brister i det, og da blir beltets kvalitet redusert,
sier Rogneby.
– Det er uforståelig at noen nærmest utfører hærverk på
arbeidsplassen sin for å gjøre den mindre trygg, sier Gravråk i Lastebileierforbundet.
Her er flere eksempler, hvor yrkessjåførene bruker ulike
klemmer for å holde beltet uttrukket, slik at sjåførene slipper å ha beltet
rundt kroppen, samtidig som de ikke plages av varslinger:
KLEMME: Festet i bilbeltet.Foto: STATENS VEGVESEN
KLEMME: Festet i bilbeltet.Foto: STATENS VEGVESEN
Klemme festet i bilbeltetFoto: STATENS VEGVESEN
KLEMME: For å unngå å bruke bilbeltet.Foto: STATENS VEGVESEN
– Ukultur
Lastebileierforbundet påpeker at beltebruken blant
yrkessjåfører har blitt bedre. Men fortsatt er det en ukultur som henger igjen
fra gamle dager, mener de.
– Vi ligger dessverre noe bak personbilene. Mange føler
seg tryggere i et stort kjøretøy, fordi det ofte ikke er lastebilen som får
hardest medfart ved en kollisjon. Men det de som dropper selene neppe tenker
på, er at lastebiler er mer utsatt for velteulykker, sier Knut Gravråk.
Kollisjonsputene og andre sikkerhetssystemer er også
montert med tanke på at sjåføren er festet med sikkerhetsbelte, understreker
han.
– Det er dessverre flere tungbilsjåfører som har mistet
livet på grunn av manglende beltebruk. En rapport viser at beltebruk reduserer
faren for at føreren blir drept eller alvorlig skadet i en ulykke med 21
prosent.
Annonse
Sitter på
Den vanligste måten er altså at sjåførene sitter på
beltet, i stedet for å ha det rundt kroppen sin som beskyttelse. Kontrollørene
stanser noen privatbilister, men klart mest yrkessjåfører. Mange av dem er
utenlandske.
Manglende bilbeltebruk fører til et gebyr på 1500 kroner.
– De synes det er urettferdig. Beltet er jo ubehagelig,
mener de, sier Bjørn Uno Rogneby i vegvesenet.
Han legger ikke skjul på hva han mener:
– Det er helt tragisk. Bilbelte er den enkleste og
billigste måten for å redde deg i alvorlige ulykker.
Lastebileierforbundet er svært tydelig i sitt budskap til
yrkessjåførene:
– Vi oppfordrer alle våre medlemmer til å drive
systematisk trafikksikkerhetsarbeid. En naturlig del av dette er å innarbeide
gode holdninger blant sjåførene, blant annet når det kommer til bruk av
bilbelte, sier Knut Gravråk i Norges Lastebileier-forbund.
Her er flere bilder av hvordan sjåførene sitter på
beltet, og tar beltet bak sjåførsetet:
Minst tre av de fem sjåførene er norske, ifølge vegvesenets logg.