GI TEGN: Skadetilfellene i norske rundkjøringer øker, i følge nye tall.
Foto: IF
Blinke eller ikke:
Nå krasjer vi i rundkjøringer som aldri før
Norske sjåfører sliter med rundkjøringene. Antallet skadetilfeller er nesten doblet i løpet av de siste årene.
Det viser skadetall fra Finans Norge.
I 2014 ble det registrert 3844 skadetilfeller i rundkjøringer her til lands, men det tallet fant til mellom 1900 og 2700 skader i perioden 2017 til 2021.
I 2024 blåste dette tallet til værs, med 5098 skadetilfeller, skriver If i en pressemelding.
– Den negative utviklingen er beklagelig. Å kjøre i rundkjøring er vel så mye en sosial ferdighet som en trafikkteknisk øvelse, sier Andre N. Oldebråten, leder for bilskader i If.
Statistikken forteller ingen ting om trafikantenes faktiske håndtering av rundkjøringene, men spørsmålet om hvordan man best kjører i rundkjøring er et evig debattema.
Men hvordan bør det skje?
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Kommunikasjon
Trafikkreglene gir ingen absolutt oppskrift for håndtering av rundkjøringer, generelt gjelder de samme reglene som i vanlige veikryss.
Rundkjøringer er strengt tatt en gammel oppfinnelse (de første på 1700-tallet ble konstruert mer ut fra arkitektoniske preferanser enn trafikale behov), men reglementet er ikke hogd i stein. Og når det gjelder stridstemaet «blinking til venstre», er det mer snakk om råd enn lov.
Statens vegvesen skriver: «Når du kjører i rundkjøringer, skal du tilpasse farten, bruke blinklys og plassere deg slik at de andre bilistene forstår hvor du skal kjøre ut». Og Vegvesenet minner om at nettopp plasseringen er viktig informasjon for andre trafikanter.
– God kommunikasjon i trafikken er viktig både for trafikksikkerheten og trafikkavviklingen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Han mener vi kunne brukt blinklys hyppigere i rundkjøringer.
Skarpe fronter
– Hadde alle vært flinke til å bruke blinklys i rundkjøringene, hadde trafikken gått smidigere, sier Sødal.
NAF mener god rundkjøringsskikk er som følger:
– Når du kommer inn mot rundkjøringen skal du blinke som om det er et vanlig kryss: Skal du til venstre blinker du dit, skal du rett frem blinker du ikke og skal du til høyre blinker du dit. I tillegg skal du alltid blinke deg ut av rundkjøringen. Da setter du på blinklyset etter at du har passert siste utkjøring før den du skal kjøre ut av rundkjøringen, sier Sødal.
– Å diskutere «blinke eller ikke blinke til venstre før rundkjøring» kan skape skarpe fronter, sier Andre N. Oldebråten i If.
Skadesjefen i If forteller at det her går et skarpt skille i den norske befolkningen: De som tok sertifikatet før eller etter anbefalingen om å blinke inn i rundkjøringen ble innført.
Blikkontakt
– Rundkjøringer ble i sin tid ble innført for å senke skaderisikoen i kryss og få trafikken til å flyte bedre. Likevel er det like viktig her som på en motorvei å følge godt med, få god oversikt og vise aktsomhet, både for andre kjøretøyer, fotgjengere og syklister, sier han.
– Selv om det nok føles uvant å blinke for en del, vet vi at blant andre yrkessjåfører setter stor pris på tilleggsinformasjonen som blinking til venstre gir i trafikksituasjonen. Hemmeligheten til god flyt i rundkjøringer er at andre skjønner hva du skal gjøre på et så tidlig tidspunkt som mulig.
– Gjennom å senke farten, feltplassering og tegngivning gir du signaler til andre i trafikken. I noen situasjoner kan faktisk blikkontakt og bruk av håndbevegelser løse oppgaver i en rundkjøring. Det tror jeg mange har opplevd selv, sier Oldebråten.
PS: Selv om skadetilfellene er flere, er det fortsatt slik at skadene vanligvis ikke er så store når vi bulker i rundkjøringer – fordi farten er lav.