FEIL: Biler for salg med feil understellsnummer.

Merkeforhandlere:

Oppgir feil understells­numre i annonser

Merkeforhandlerne Mobile og Melhus Bil oppgir understells­numre som ikke finnes, eller som er for en annen bil.

Publisert Sist oppdatert
FORBRUKERTILSYNET: Tonje H. Drevland.

– Dette er uakseptabelt. Biler skal annonseres med riktig registrerings­nummer eller understells­nummer, sier leder for forbrukertrygghet hos Finn, Ingunn Isefjær Huus-Hansen.

Forbrukertilsynet, som har tilsynsansvar med markedsførings­loven, sier manglene kan anses som villedende markedsføring.

Alle bilannonser på Finn, Norges dominerende nettsted for kjøp og salg, skal ifølge Finns annonseregler ha opplysninger om bilenes registrerings­nummer, eller understellsnummeret, som også kalles chassisnummer.

FEIL: Understellsnummeret i Finn-annonsen.

Oppgir feil

Men merkeforhandleren Melhus Bil oppgir ikke riktig understellsnummer på minst to av sine biler. Melhus Bil er Midt-Norges største Ford-forhandler, og er også merkeforhandler for blant annet Kina-merkene Maxus og BYD.

Både en brukt Maxus Euniq 6 og en brukt BYD Han annonseres uten at bilenes registreringsnummer oppgis. 

Understells­numrene som oppgis, har henholdsvis syv og fem 0-tall på slutten, og ser dermed ut som de ikke er riktige.

Når vi taster inn de oppgitte understells­numrene i databasen til Statens vegvesen, får vi beskjed om at understells­numrene er ukjente.

Registreringsnumrene og understells­numrene gir masse nødvendig og viktig informasjon om bilene.

Med disse numrene kan du sjekke hvilke opplysninger som er registrert, bilenes mål, vekt og motorstørrelse, informasjon om dekk og felg, status for EU-kontroll, og kilometerstand.

Stopper annonser

Du får også opp eieropplysninger, og kan se både hvem som eier bilen nå, og hvem som har eid bilen tidligere.

Finn påpeker at alle annonser skal inneholde registreringsnummer eller understellsnummer.

– Vi tar ned eller stenger alle slike annonser når vi blir gjort oppmerksomme på slikt. Vi oppfordrer brukere som kommer over slike annonser, om å benytte vår rapporterings­funksjon, som er tilgjengelig på alle annonser, sier Ingunn Isefjær Huus-Hansen hos Finn.

FEIL: Understellsnummeret er ukjent, ifølge vegvesenets database.

– Kan utestenge

Nettstedet Finn påpeker at det er uakseptabelt å oppgi feil understells­numre.

– Ved gjentatte brudd på våre annonseregler har vi anledning til å utestenge brukere fra vår tjeneste. Det gjelder også merkevareforhandlere.

Motor har spurt Melhus Bil hvorfor de oppgir feil eller fiktivt understells­nummer. Merkeforhandleren i Trøndelag har ikke besvart Motors henvendelser.

2021-modell

Bilforhandleren Mobile, en av landets største bilforhandlerkjeder, annonserer en Nissan Leaf 2024-modell.

Når vi taster inn understellsnummeret, får vi treff på en Nissan Leaf 2021-modell, som siden bilen var ny har vært eid av en kvinne på Vestlandet.

Når Motor spør bilselgeren ved Mobile Skøyen i Oslo, som er oppgitt som kontaktperson i annonsen, sier han at de bruker understellsnummeret på en bruktbil for å kunne annonsere en ny bil på Finn.

Kort tid etter at Motor snakker med selgeren, er annonsen satt inaktiv.

Daglig leder Thomas Eriksen ved Mobile Skøyen beklager annonseringen.

– Dette har nok skjedd ved en nyoppdatering av en eksisterende annonse, uten at understellsnummer har blitt endret eller lagt inn riktig. Vi stiller oss selvfølgelig bak at en annonse skal inneholde riktige opplysninger om bilen, inkluder rett understellsnummer.

Villedende

Forbrukertilsynet opplyser til Motor at de tidligere ikke har hatt saker om feilinformasjon i bilannonser.

– Generelt er det slik at alle opplysninger selgerne gir i markedsføringen, må være riktige. Hvis selgerne gir feil informasjon, kan det være snakk om villedende markedsføring, sier underdirektør Tonje H. Drevland i tilsynsavdelingen til Forbrukertilsynet.

For å vurdere om markedsføringen er villedende i dette tilfellet, måtte tilsynet vurdert markedsføringen som helhet.

– Hvis selger oppgir feil informasjon, kan det også føre til at kjøper får et mangels- eller erstatningskrav mot selgeren, påpeker hun.

Har du sett denne typen annonser? Send gjerne eksempler til journalist Geir Røed: geir@motor.no