
BMW i7 koster fra 1,7 millioner:
Denne bamsen gir moms
Har du råd til en BMW i7 til 1,2 millioner, så betyr det kanskje ikke allverden at det trolig kommer et momspåslag på 142.000 kroner innen du får den.
Dersom det blir innført moms på elbiler over 600.000 kroner, havner 142.000 kroner i statskassa når den billigste utgaven av BMW i7 registreres.
Startprisen jekkes dermed opp fra 1.169.000 til 1.311.250 kroner.
Tydelige signaler
– Slik verden ser ut nå, må vi ta høyde for at leveringer vil skje i 2023. Innen den tid må vi forberede oss på at det innføres merverdiavgift på elbiler, slik politikerne opprinnelig varslet om i fjor. Når revidert statsbudsjett legges frem i mai, forventer vi at Regjeringen gir tydelige signaler på hva norsk bilbransje og norske elbilkunder skal forholde seg til i tiden fremover, sier kommunikasjonsdirektør i BMW i Norge, Marius Tegneby.
Har du lest disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
Større enn «lang»
BMW kaller i7 «den første helelektriske modellen fra BMWs øverste hylle med materialer og teknikk». I motsetning til sine forgjengere, kommer denne generasjonen 7-serie kun i en lengde.
Den er til gjengjeld litt større enn den lange utgaven av forrige generasjon, hele 5,39 meter lang.



Helt i tet
Forfra er dette umiskjennelig BMW. Den store nyregrillen vil lyse diskret i mørke, sammen med de delte frontlyktene med de smale horisontale LED-lyselementene høyere opp på fronten.
Interiøret kjenner man igjen fra nye BMW i4 (les test her) og den større BMW iX (les test her), som begge har fått mye ros i Motor – og som hevder seg helt i teten på listen over de 24 beste elbilene (se oversikten her), etter Motors mening.
Her er øvrige høydepunkter:
- Adaptiv luftfjæring og firehjulstyring betyr høy komfort, stor smidighet i tettere trafikk, og større dynamikk i form av ulike kjøremodus.
- En 31 tommers skjerm kan felles ned fra taket i baksetet.

22 tommer
- Bowers & Wilkins Surround Sound System med 4D-teknikk, 18 høyttalere og 655 watt effekt.
- En rekke lakkfarger, blant annet noen helt spesielle kombinasjoner med to-tone lakk, der øvre og nedre del av karrosseriet har ulik farge.
- De velkjente M Sport elementene kan naturligvis krydre designet.
- Panoramasoltak og skinninteriør er standard. «Excecutive Lounge» kan velges av de som vil strekke på bena i baksetet.
- 19-toms hjul er standard, men det kan velges størrelser opp til 22 tommer.
Rekkevidde
i7 kommer i utgangspunktet i to versjoner:
xDrive60 med rekkevidde på 590 km, og en effekt på 544 hk og 745 Nm. 0–100 km/t gjøres unna på 4,7 sekunder og toppfarten er 240 km/t. Med oppgitt ladefart på opptil 195 kW, skal batteriet kunne lades fra 10 til 80 prosent på 34 minutter.
I 2023 lanseres også toppmodellen M70 xDrive, med over 600 hk og over 1000 Nm. Den gjør unna 0–100 km/t på under 4 sekunder.
i7 xDrive60 lanseres i Europa i november 2022. Norske forhandlere åpner for bestilling av modellen i dag, med en startpris fra kr. 1.169.000.
- Startprisen på BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000.
Men igjen: Med et stort forbehold om kommende merverdiavgift.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler