ELEKTRISK KOLOSS: BMW lanserer nå sedanen i7 – 5,4 meter lang, og med startpris på 1,2 millioner.

BMW i7 koster fra 1,7 millioner:

Denne bamsen gir moms

Har du råd til en BMW i7 til 1,2 millioner, så betyr det kanskje ikke allverden at det trolig kommer et momspåslag på 142.000 kroner innen du får den.

Publisert

Dersom det blir innført moms på elbiler over 600.000 kroner, havner 142.000 kroner i statskassa når den billigste utgaven av BMW i7 registreres.

Startprisen jekkes dermed opp fra 1.169.000 til 1.311.250 kroner.

Tydelige signaler

– Slik verden ser ut nå, må vi ta høyde for at leveringer vil skje i 2023. Innen den tid må vi forberede oss på at det innføres merverdiavgift på elbiler, slik politikerne opprinnelig varslet om i fjor. Når revidert statsbudsjett legges frem i mai, forventer vi at Regjeringen gir tydelige signaler på hva norsk bilbransje og norske elbilkunder skal forholde seg til i tiden fremover, sier kommunikasjonsdirektør i BMW i Norge, Marius Tegneby.

Større enn «lang»

BMW kaller i7 «den første helelektriske modellen fra BMWs øverste hylle med materialer og teknikk». I motsetning til sine forgjengere, kommer denne generasjonen 7-serie kun i en lengde.

Den er til gjengjeld litt større enn den lange utgaven av forrige generasjon, hele 5,39 meter lang.

MERKETYPISK: Bildet gir ikke det rette inntrykket av dimensjonene, men det er tydelig å se at dette er en BMW.
LOUNGE: Den forlengede sitteputen er ekstrautstyr, og gir ekstra komfort hvis man skal se litt på den 31 tommer store skjermen i taket.
SKINN: Skinninteriør og panoramatak er standard, som skjermen i taket. I rødlig skinn blir inntrykket et annet enn på bildet over.

Helt i tet

Forfra er dette umiskjennelig BMW. Den store nyregrillen vil lyse diskret i mørke, sammen med de delte frontlyktene med de smale horisontale LED-lyselementene høyere opp på fronten.

Interiøret kjenner man igjen fra nye BMW i4 (les test her) og den større BMW iX (les test her), som begge har fått mye ros i Motor – og som hevder seg helt i teten på listen over de 24 beste elbilene (se oversikten her), etter Motors mening.

Her er øvrige høydepunkter:

  • Adaptiv luftfjæring og firehjulstyring betyr høy komfort, stor smidighet i tettere trafikk, og større dynamikk i form av ulike kjøremodus.
  • En 31 tommers skjerm kan felles ned fra taket i baksetet.
KJENT: Dette instrumentpanelet kjenner vi fra i4 og IX. Det krever litt tilvenning, men gir uendelige muligheter.

22 tommer

  • Bowers & Wilkins Surround Sound System med 4D-teknikk, 18 høyttalere og 655 watt effekt.
  • En rekke lakkfarger, blant annet noen helt spesielle kombinasjoner med to-tone lakk, der øvre og nedre del av karrosseriet har ulik farge.
  • De velkjente M Sport elementene kan naturligvis krydre designet.
  • Panoramasoltak og skinninteriør er standard. «Excecutive Lounge» kan velges av de som vil strekke på bena i baksetet.
  • 19-toms hjul er standard, men det kan velges størrelser opp til 22 tommer.

Rekkevidde

i7 kommer i utgangspunktet i to versjoner:

xDrive60 med rekkevidde på 590 km, og en effekt på 544 hk og 745 Nm. 0–100 km/t gjøres unna på 4,7 sekunder og toppfarten er 240 km/t. Med oppgitt ladefart på opptil 195 kW, skal batteriet kunne lades fra 10 til 80 prosent på 34 minutter.

I 2023 lanseres også toppmodellen M70 xDrive, med over 600 hk og over 1000 Nm. Den gjør unna 0–100 km/t på under 4 sekunder.

  • i7 xDrive60 lanseres i Europa i november 2022. Norske forhandlere åpner for bestilling av modellen i dag, med en startpris fra kr. 1.169.000.

  • Startprisen på BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000.

Men igjen: Med et stort forbehold om kommende merverdiavgift.