KREVDE SLETTING: Da Sverre Buer skrev om denne skaden på Google, ba verkstedet ham slette anmeldelsen.

Lakkeringsverksted ødela bilen:

Nekter å betale penger før Google-anmeldelse slettes

Lakkverkstedet Coatz lover å gjøre opp for seg, men ikke før Sverre Buer sletter en Google-anmeldelse av dem. Det kan de ikke kreve, mener ytringsfrihetsekspert.

Publisert Sist oppdatert
BILEIER: Sverre Buer.

Da Sverre Buer fra Nesodden i fjor høst sendte bilen sin til lakkbehandlings­verkstedet Coatz i Oslo for lakkbehandling, endte det med kollisjonsskadet bil, og en strøm av parkeringsbøter og bompasseringer, etter at bilen ble kjørt nesten 400 kilometer mens den var hos verkstedet.

Buer krever at verkstedet gjør opp for seg, og betaler ham 33.000 kroner for utleggene han har hatt.

Det skal dekke blant annet bøter og bompasseringer, for urettmessig bruk av bilen, til fullføring av arbeider, og i egenandel for reparasjon av en stor skade til 112.000 kroner.

«God jul»

I en epost fra daglig leder Souleman Louragli i Coatz til Sverre Buer 11. desember i fjor, lovet Louragli at han skal gjøre opp for seg.

– Bekrefter at dere blir kompensert for dette den 21. desember 2023, svarer den daglige lederen på en epost fra Buer, hvor han krever 33.000 kroner.

Til sist legger den daglige lederen til et «god jul».

Men pengene kom ikke 21. desember, og de har fortsatt ikke kommet, flere måneder senere.

FAKSIMILE: Google-anmeldelsen av Coatz, som også går under navnet Fjellberg Bil..

– Ba meg slette

I januar la Buer ut en Google-anmeldelse av lakkeringsfirmaet, hvor han skrev om hva som skjedde med bilen hans – og at firmaet nå får en siste mulighet til å rydde opp etter seg.

Anmeldelsen ble ikke tatt godt imot.

– Et par uker senere ringte en representant for firmaet til meg og lurte på om jeg kunne slette anmeldelsen. Da jeg sa nei, men at jeg kanskje kan endre den dersom de betaler, la han nærmest på, forteller Buer til Motor.

– Dobbelt-moralsk

Når Motor spør daglig leder Souleman Louragli hvorfor de ikke har erstattet utleggene til Buer, svarer han dette:

– Vi ønsker å gjøre opp. Vi kommer definitivt til å betale erstatningen så snart vi har råd, sier han – før han selv kommer inn på Google-anmeldelsen.

– Sverres anmeldelse på Google har gjort det vanskelig for oss å få kunder, og få råd til å betale han.

– Hva mener du med det?

– Hele poenget med å legge fra seg en dårlig anmeldelse er å hindre flere kunder å komme til oss. Det er litt dobbeltmoralsk av Sverre å forvente at vi gjør opp umiddelbart når han skriver en dårlig anmeldelse.

Motor har spurt om det stemmer at firmaet hans har bedt Sverre Buer slette annonsen. Det har ikke Souleman svart på.

«Det er i strid med Googles retningslinjer»

Ytringsfrihetsekspert Jon Wessel-Aas

Kritisk

Ytringsfrihetsekspert Jon Wessel-Aas, som er partner i Advokatfirmaet Glittertind, er kritisk til at næringsdrivende krever at forbrukere de er i konflikt med skal slette Google-anmeldelser.

– Så lenge anmeldelsen ikke inneholder direkte feilaktige opplysninger, er det rettslig uholdbart av lakkfirmaet å kreve sletting som betingelse for å utbetale et beløp som kunden har rettslig krav på. Det er også i strid med Googles egne retningslinjer, sier Wessel-Aas.

Til forliksrådet

Han påpeker at det er viktig at forbrukerne deler sine erfaringer, ikke minst når det gjelder dårlige erfaringer.

– Hvis en forbruker og en selger av en vare eller tjeneste inngår forlik om et krav som de ellers har vært uenige om, kan det likevel ofte være greit og rimelig at forliket inneholder krav om at forbrukeren ikke skal ytre seg negativt i ettertid, eventuelt trekke tilbake negative ytringer, sier Wessel-Aas, før han understreker:

– Noe helt annet blir det om en næringsdrivende, som vilkår for utbetaling av erstatning som en kunde har rettslig krav på, krever at en negativ anmeldelse om saken skal slettes. Det kan se ut som om det er situasjonen med dette lakkeringsfirmaet. Men det kan firmaet ikke gjøre.

Sverre Buers advokat, Ellen Rønvik, tar erstatningskravet til Buer til forliksrådet.

– Jeg har stor tro på at vi når frem med erstatningskravet der, og at pengene deretter kan drives inn gjennom namsmannen, sier hun.

PS: Lakkbehandlingsverkstedet Coatz AS går også under navnet Fjellberg Bil. Når Motor søker etter Coatz, dukker «Fjellberg Bil» opp med samme adresse som Coatz, samme telefonnummer, med link til nettsiden til Coatz, og med anmeldelsen til Sverre Buer. Fjellberg Bil er p.t. ikke registrert i Brønnøysundregistrene.