LEGGER FREM: Finansminister Trygve Slagsvold Vedum kommer med forslagene til justeringer i statsbudsjettet 8. november.

75 km elektrisk rekkevidde:

Ber om lavere avgiftsgrense for ladehybrider

Solberg-regjeringen tok farvel med et avgiftsforslag som sender en torpedo under arken på ladehybrid-salget i Norge. Nå ber NAF den nye regjeringen senke rekkeviddekravet.

Publisert Sist oppdatert

Den avgåtte regjeringen har i forslaget til statsbudsjett en økning av kjøpsavgiftene på ladehybrider: en reduksjon i vektfradraget i engangsavgiften fra 23 til 15 prosent og en økning i kravet for fullt fradrag fra 50 til 100 km elektrisk rekkevidde.

Bilimportørene mener forslaget får dramatiske konsekvenser for en type biler som utgjør nesten 20 prosent av nybilsalget.

– Med dette straffer regjeringen dem som ennå ikke har elektriske alternativer urimelig hardt. I dag finnes det bare millionbiler med rekkevidde på 100 kilometer eller mer, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

NAF: 75 km er akseptabelt

I dag har ladehybrider i gjennomsnitt en elektrisk rekkevidde på 55 km.

NAF mener den avgåtte regjeringen skrur til altfor kraftig i bruken av begge de to komponentene:

– Ut fra prinsippet om teknologisk utvikling mener vi at et krav om 75 km rekkevidde er akseptabelt. Av hensyn til forutsigbarhet bør endringen skje 1. juli 2022. Overgangen fra 23 til 15 prosent fra ett år til et annet er altfor brå. Prosentsatsen burde vært trappet ned over flere år, skriver NAF i et innspill til finanskomiteen som denne uken har høring om neste års statsbudsjett.

– For mange er den ladbare hybriden et første møte med en elektrisk drivlinje, og er derfor en viktig overgangsteknologi. NAF mener at avgiftsfordelen for ladbare hybrider bør settes slik at den følger den teknologiske utviklingen. Kravet om 100 km rekkevidde er for mye nå; det finnes omtrent ikke ladbare hybrider i dag som har så lang rekkevidde, skriver NAF.

Stor usikkerhet

Først mandag 8. november kommer finansminister Trygve Slagsvold Vedum med de tilleggsproposisjonene den nye regjeringen vil legge frem som endringer i 2022-budsjettet.

Avgiftene for ladehybrider og eventuell innføring av moms på elbiler er de to avgiftssakene hvor det er størst usikkerhet om hva regjeringen vil gjøre.