
75 km elektrisk rekkevidde:
Ber om lavere avgiftsgrense for ladehybrider
Solberg-regjeringen tok farvel med et avgiftsforslag som sender en torpedo under arken på ladehybrid-salget i Norge. Nå ber NAF den nye regjeringen senke rekkeviddekravet.
Den avgåtte regjeringen har i forslaget til statsbudsjett en økning av kjøpsavgiftene på ladehybrider: en reduksjon i vektfradraget i engangsavgiften fra 23 til 15 prosent og en økning i kravet for fullt fradrag fra 50 til 100 km elektrisk rekkevidde.
Bilimportørene mener forslaget får dramatiske konsekvenser for en type biler som utgjør nesten 20 prosent av nybilsalget.
– Med dette straffer regjeringen dem som ennå ikke har elektriske alternativer urimelig hardt. I dag finnes det bare millionbiler med rekkevidde på 100 kilometer eller mer, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.
NAF: 75 km er akseptabelt
I dag har ladehybrider i gjennomsnitt en elektrisk rekkevidde på 55 km.
NAF mener den avgåtte regjeringen skrur til altfor kraftig i bruken av begge de to komponentene:
– Ut fra prinsippet om teknologisk utvikling mener vi at et krav om 75 km rekkevidde er akseptabelt. Av hensyn til forutsigbarhet bør endringen skje 1. juli 2022. Overgangen fra 23 til 15 prosent fra ett år til et annet er altfor brå. Prosentsatsen burde vært trappet ned over flere år, skriver NAF i et innspill til finanskomiteen som denne uken har høring om neste års statsbudsjett.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
– For mange er den ladbare hybriden et første møte med en elektrisk drivlinje, og er derfor en viktig overgangsteknologi. NAF mener at avgiftsfordelen for ladbare hybrider bør settes slik at den følger den teknologiske utviklingen. Kravet om 100 km rekkevidde er for mye nå; det finnes omtrent ikke ladbare hybrider i dag som har så lang rekkevidde, skriver NAF.
Stor usikkerhet
Først mandag 8. november kommer finansminister Trygve Slagsvold Vedum med de tilleggsproposisjonene den nye regjeringen vil legge frem som endringer i 2022-budsjettet.
Avgiftene for ladehybrider og eventuell innføring av moms på elbiler er de to avgiftssakene hvor det er størst usikkerhet om hva regjeringen vil gjøre.