
75 km elektrisk rekkevidde:
Ber om lavere avgiftsgrense for ladehybrider
Solberg-regjeringen tok farvel med et avgiftsforslag som sender en torpedo under arken på ladehybrid-salget i Norge. Nå ber NAF den nye regjeringen senke rekkeviddekravet.
Den avgåtte regjeringen har i forslaget til statsbudsjett en økning av kjøpsavgiftene på ladehybrider: en reduksjon i vektfradraget i engangsavgiften fra 23 til 15 prosent og en økning i kravet for fullt fradrag fra 50 til 100 km elektrisk rekkevidde.
Bilimportørene mener forslaget får dramatiske konsekvenser for en type biler som utgjør nesten 20 prosent av nybilsalget.
– Med dette straffer regjeringen dem som ennå ikke har elektriske alternativer urimelig hardt. I dag finnes det bare millionbiler med rekkevidde på 100 kilometer eller mer, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.
NAF: 75 km er akseptabelt
I dag har ladehybrider i gjennomsnitt en elektrisk rekkevidde på 55 km.
NAF mener den avgåtte regjeringen skrur til altfor kraftig i bruken av begge de to komponentene:
– Ut fra prinsippet om teknologisk utvikling mener vi at et krav om 75 km rekkevidde er akseptabelt. Av hensyn til forutsigbarhet bør endringen skje 1. juli 2022. Overgangen fra 23 til 15 prosent fra ett år til et annet er altfor brå. Prosentsatsen burde vært trappet ned over flere år, skriver NAF i et innspill til finanskomiteen som denne uken har høring om neste års statsbudsjett.
Har du lest disse sakene?
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
– For mange er den ladbare hybriden et første møte med en elektrisk drivlinje, og er derfor en viktig overgangsteknologi. NAF mener at avgiftsfordelen for ladbare hybrider bør settes slik at den følger den teknologiske utviklingen. Kravet om 100 km rekkevidde er for mye nå; det finnes omtrent ikke ladbare hybrider i dag som har så lang rekkevidde, skriver NAF.
Stor usikkerhet
Først mandag 8. november kommer finansminister Trygve Slagsvold Vedum med de tilleggsproposisjonene den nye regjeringen vil legge frem som endringer i 2022-budsjettet.
Avgiftene for ladehybrider og eventuell innføring av moms på elbiler er de to avgiftssakene hvor det er størst usikkerhet om hva regjeringen vil gjøre.